Mėlynės tolina senatvę, slopina uždegimus ir gerina regėjimą

Mėlynės – ne tik skanios uogos, bet ir tikras jaunystės bei sveikatos eliksyras.
Mėlynės tolina senatvę, slopina uždegimus ir gerina regėjimą
© Shutterstock nuotr.

Skaitomiausi straipsniai:
- 5 dalykai, kurių nepakenčia įvairūs zodiako ženklai
- Vestuvių prietarai: kokią dieną tuoktis, ką vilkėti, kokius žiedus užsakyti (FOTO)
- Citrinos sultys - veidui, plaukams, dantims
- V. Čereškienės grožio atradimas
- Koks moterų elgesys sekso metu vyrus erzina labiausiai?
- Mėgiamiausias obuolių pyragas

Paprastai tai, ko turime daug, nevertiname. Ir visai be reikalo. Prasidėjus mėlynių sezonui nepatingėkime dienai kitai išsiruošti į mišką ir prisirinkti šių gardžių ir kvapnių uogų visiems metams, kad turėtume po ranka sutrikus virškinimui, suprastėjus regėjimui ar suskaudus gerklei. Gydytojai rekomenduoja mėlynių sezono metu suvalgyti bent po stiklinę uogų kasdien. Taip pat verta jų prisiruošti ir žiemai.


Gerina regėjimą

Kad mėlynės gerina regėjimą, žino beveik visi. Taip yra dėl jose esančių fenolių antocianų, kurie saugo akies lęšiuką, stabdo kataraktos vystymąsi, teigiamai veikia tinklainės kraujagysles, taip pagerina tinklainės ir regos nervo mitybą, padeda išvengti tinklainės kraujosruvų. Teigiamą mėlynių poveikį patvirtino ne vienas eksperimentas. Tarkim, nustatyta, kad vartodami mėlynių ekstraktą, net 75 proc. žmonių, kataraktos pažeistomis akimis, ėmė geriau matyti.

Be to, jose yra nemažai beta karoteno ir vitamino C. Beta karotenas organizme virsta vitaminu A, kuris labai svarbus regėjimui – be jo vystosi vištakumas (sutrinka regėjimas prieblandoje), ima drumstis ragena. Tiriant lakūnus ir vairuotojus, nustatyta, kad vartojant mėlynes jų regėjimas prietemoje gerokai pagerėjo. Šios uogos mažina ir akių nuovargį, tad itin tinka ilgai būnantiems dirbtinėje šviesoje ar dirbantiems kompiuteriu, taip pat didina akiplotį, padeda tiek sergantiesiems trumparegyste, tiek senatvine toliaregyste.

Reguliuoja žarnyno veiklą

Mėlynės itin tinka esant viduriavimui, taip pat sumažėjus skrandžio rūgštingumui. Mat uogose esantys taninai slopina uždegimus, krešina gleivinės paviršiuje esančias baltymines medžiagas, taip susidaro plėvelė, kuri apsaugo ląsteles nuo nuolatinio dirginimo, mažina žarnyno peristaltiką, uždegimus, skausmus, gerina virškinimą. Uogų pektinai absorbuoja žarnyne esančias toksines medžiagas, mažina rūgimo ir puvimo procesus. Geriausiai nuo viduriavimo tinka džiovintų uogų užpilas, bet gali būti vartojamos ir šviežios uogos.

Jaunina ir stiprina

Mėlynėse esantys vitaminai C ir E veikia kaip antioksidantai, neutralizuojantys laisvuosius radikalus organizme. Karotinas ir vitaminas C palaiko kraujagyslių elastingumą, B grupės vitaminai dalyvauja nervinių ląstelių metabolizme, jau minėtas vitaminas A būtinas ne tik geram regėjimui, bet ir gerina odos, plaukų, nagų būklę. Be to, mėlynės didina dopamino kiekį smegenyse, o šis labai svarbus koordinacijai, judėjimui. Padidėjus jo kiekiui, išsiskiria augimo hormonas, padedantis atsinaujinti kūno ląstelėms.

Bostono universitete atlikti tyrimai parodė, kad gausiai vartojant mėlynes, sustiprėja raumenų jėga, gerėja atmintis, judesių koordinacija.

Mėlynės padeda kovoti ir su mažakraujyste, nes jose itin gausu geležies. Taip pat yra kalio, fosforo, kalcio, mangano.

Tinka sergantiems diabetu

Paprastai sergantiems diabetu nerekomenduojama valgyti vaisių ir uogų, nes juose esanti fruktozė didida cukraus kiekį kraujyje. Tačiau mėlynėms (kaip, beje, ir obuoliams) ši taisyklė netinka. Harvardo visuomenės sveikatos mokyklos atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo per 12 tūkst. dalyvių, nustatė, kad tie, kurie per savaitę du kartus ar dažniau suvalgydavo po pusę puodelio mėlynių, 23 proc. rečiau susirgo antro tipo diabetu, nei tie, kurie mėlynių visai nevalgė. Mėlynėse aptikta biologiškai veiklios medžiagos – niomirtilino, kuris mažina cukraus kiekį kraujyje ir gali būti vartojamas kaip papildoma priemonė cukriniam diabetui gydyti. Mėlynių lapai įeina į vaistažolių mišinių nuo cukraligės sudėtį. Diabetikai gali valgyti tiek šviežias uogas, tiek gerti jų lapų nuovirą.

Gydo odą ir gerklę

Dėl antiseptinių savybių sergant žvyneline, egzema, nudegus, iškilus spuogams, galima mėlynių kompresus dėti ant odos. Taip pat šviežių uogų sultimis arba lapų užpilu galima skalauti gerklę sergant jos uždegimu ar angina, peršalus.

Sergantiems inkstų ir kepenų ligomis

Mėlynių uogų nuoviras skatina tulžies ir šlapimo išsiskyrimą, todėl tinka žmonėms, sergantiems inkstų ir kepenų ligomis, tinka esant tulžies pūslės, inkstų ar šlapimo pūslės akmenligei, nes tirpdo juose susiformavusius akmenis.

Kaip pasiruošti žiemai?
Jei norime gauti kuo daugiau vitaminų ir mikrolementų, naudingiausia mėlynes valgyti šviežias, tačiau savo gydomųjų savybių jos nepraranda ir apdorotos. Kartais šios net sustiprėja (tarkim, nuo viduriavimo geriau tinka ne šviežių, o džiovintų uogų nuoviras).

Darykite uogienes

Jei norite skystesnės uogienės, užpilkite mėlynes cukrumi ir palikusios per naktį, kitą dieną virkite. Jei norite tiršto džemo, virkite iškart. Dar sveikesnė trintų uogų uogienė. Sutrynusiuos uogas išmaišome su cukrumi, kol šis ištirps, supilame į stiklainius ir pasterizuojame 70 laipsnių temperatūroje. Laikyti geriau šaldytuve, nes trintos uogienės greičiau rūgsta. Kad uogienė mažiau dažytų, galite maišyti uogas su raudonaisiais serbentais.

Šaldykite

Mėlynės labai tinka šaldymui, nes jų skoninės savybės ir išvaizda taip apdorojus beveik nepasikeičia. Paskleiskite mėlynes plonu sluoksiu šaldiklyje ir šiek tiek pabarstykite cukrumi (taip jos išsaugos savo kvapą ir skonį). Kitą dieną susemkite ir sudėkite į sandarius indelius. Laikykite šaldiklyje.

Džiovinkite

Renkamos gerai sunokusios sausos uogos. Pavėsyje apvytinamos ir tuomet džiovinamos ne aukštesnėje nei 60 °C temperatūroje. Išdžiovintos uogos labai raukšlėtos, silpno kvapo, rūgščiai saldaus skonio. Iš šių uogų labai tinka daryti arbatas. Džiovintas mėlynes galima vartoti net 2 metus.

Džiovinkite lapus

Ne mažiau naudingų savybių turi mėlynių lapai. Jų nuoviras slopina uždegimą, gerina virškinimą, stabdo viduriavimą, mažina cukraus kiekį kraujyje, turi antiseptinių savybių. Skinami prieš augalui žydint ar žydėjimo pradžioje – gegužės-liepos mėn. Džiovinama gerai vėdinamoje patalpoje, pavėsyje. Nevartoti nuoviro ilgiau nei 3 savaites.

moteris.lt
Naujienų prenumerata
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Sveikata

Mitybos specialistė: ar vegetarizmas yra sveikiau?

Dauguma galvoja, kad sveika mityba, tai – kraštutinumai. Mėsos nevalgymas, neskanus ir brangus maistas. Nieko panašaus! Vegetarizmas, veganizmas ar ekologiškų maisto produktų vartojimas siejamas su sveika mityba. Bet tiesioginės sąsajos nėra. Kodėl?

Kas labiausiai teršia orą ir net turi kancerogeninių medžiagų (8)

Pasirodo, nebūtina rūkyti, kad plaučiai taptų juodi, – užtenka visą gyvenimą pragyventi mieste. Kuo kvėpuojame gatvėje, namuose ir biuruose?

Kodėl atsiranda blogas burnos kvapas ir kaip jį pašalinti? (27)

Halitozė – tai nemalonus kvapas iš burnos, dėl kurio patiriamas diskomfortas bendraujant. Tokiu sutrikimu „JAV skundžiasi 10-30 proc., o kitų tyrimų duomenimis 20-40 proc. visų gyventojų. 80-85 proc. atvejų blogą burnos kvapą sukelia baltymų ir kitų organinių medžiagų skilimas burnoje, kurio skilimo produktai yra lakieji sieros turintys junginiai.“

Neįtikėtini faktai apie želatiną - grožio, jaunystės ir sveikatos šaltinį (3)

Želė – idealus desertas visiems tiems, kurie negali atsispirti pagundai retkarčiais palepinti save kažkuo saldžiu. Juk želatina yra ne tik skanus, bet ir neįprastai naudingas produktas, turintis daugybę naudingų savybių.

Trenerė V. Bražaitė: yra 3 pagrindinės taisyklės, jei norite numesti svorio (16)

Atvirai ir išsamiai – apie svorio metimo principus, mitybą ir daug naudingų patarimų moterims, kurios nusprendė lieknėti.

Sveiko maisto šventėje – desertų mūšis!

Sveiko maisto šventė – tai daugiau nei 25-erius metus trunkanti Lietuvos sveikuolių sąjungos tradicija, skatinanti žmones domėtis valgymo kultūra, sveiku maistu ir jo įtaka sveikatai.

Sveikatos specialistė apie sausus pusryčius: pirkėjai dažnai suklaidinami (1)

Teisingai subalansuoti, padeda sumažinti cholesterolio kiekį, mažiau cukraus, riebalų, be gliuteno, dailinantys figūrą - tokių ir panašių užrašų galima atrasti ant dribsnių bei sausų pusryčių pakuočių. Dažnai tai - tik reklaminiai šūkiai, skirti suvilioti pirkėjus.

Niežti odą? Kaip palengvinti nemalonius simptomus (1)

Niežulys tėra ligos simptomas. Būtent todėl esant niežėjimui gydytojas pirmiausia atlieka kruopštų patikrinimą, nustato diagnozę ir skiria medikamentų.

15 kg atsikračiusiai Rimai labai padėjo ir šiuolaikinės technologijos (15)

Norite numesti svorio? Rinkitės ne dietą, o keiskite gyvenimo būdą.

10 patarimų, kaip maitintis, norint sumažinti cholesterolio kiekį (1)

Ar jūsų cholesterolio kiekis yra aukštas ir jūs norite jį sumažinti? Nenuostabu, šiais laikais daug žmonių turi per aukštą cholesterolio kiekį. Tam, kad sumažintumėte šį cholesterolio kiekį - štai jums 10 patarimų, kurių galite pradėti laikytis jau šiandien.

Tad kokį pieną rinktis? (2)

Šis klausimas dažniausiai yra keliamas tų, kurie yra alergiški karvės pienui arba dar rečiau tų, kurie ieško naujovių ir nori savo mitybos racioną paįvairinti.

Šaltibarščiai iš miltelių? Ir net sveikesni! (4)

Vilniuje, Saulėtekio slėnyje, gimsta sveikas prekių ženklo „Urban Food“ maistas skubantiems miestiečiams. Saulė Serafinienė (45 m.) praėjusią vasarą užsidegė neaukštoje temperatūroje, kad nežūtų vitaminai ir mineralai, džiovinti daržoves, uogas, sėklas ir iš jų gaminti miltelius kasdieniam racionui papildyti.

Kraujo grupių dieta – sveikatos stiprinimas natūraliu būdu

Kai XX a. pabaigoje mokslininkai atrado 4 kraujo grupes, pradėta ieškoti su jomis susijusių dėsningumų. Nors skeptikai abejoja, bet rasta sąsajų tarp kraujo grupės ir charakterio, dažniausiai sergamų ligų, imuniteto, maisto toleravimo ir t. t. Remiantis dėsningumais sudaryta kraujo grupių dieta – natūralus būdas sveikai maitintis, stiprinti imunitetą ir atsikratyti nepageidaujamų kilogramų.

Gydytojas ginekologas: kokias dažniausiai klaidas daro net ir suaugusios moterys

Nors vis daugiau yra kalbama apie reguliarių apsilankymų pas gydytojus bei tyrimų naudą, pacientai vis dar vengia kreiptis pas kai kuriuos specialistus.