Mėlynės tolina senatvę, slopina uždegimus ir gerina regėjimą

Mėlynės – ne tik skanios uogos, bet ir tikras jaunystės bei sveikatos eliksyras.
Mėlynės tolina senatvę, slopina uždegimus ir gerina regėjimą
© Shutterstock nuotr.

Skaitomiausi straipsniai:
- 5 dalykai, kurių nepakenčia įvairūs zodiako ženklai
- Vestuvių prietarai: kokią dieną tuoktis, ką vilkėti, kokius žiedus užsakyti (FOTO)
- Citrinos sultys - veidui, plaukams, dantims
- V. Čereškienės grožio atradimas
- Koks moterų elgesys sekso metu vyrus erzina labiausiai?
- Mėgiamiausias obuolių pyragas

Paprastai tai, ko turime daug, nevertiname. Ir visai be reikalo. Prasidėjus mėlynių sezonui nepatingėkime dienai kitai išsiruošti į mišką ir prisirinkti šių gardžių ir kvapnių uogų visiems metams, kad turėtume po ranka sutrikus virškinimui, suprastėjus regėjimui ar suskaudus gerklei. Gydytojai rekomenduoja mėlynių sezono metu suvalgyti bent po stiklinę uogų kasdien. Taip pat verta jų prisiruošti ir žiemai.


Gerina regėjimą

Kad mėlynės gerina regėjimą, žino beveik visi. Taip yra dėl jose esančių fenolių antocianų, kurie saugo akies lęšiuką, stabdo kataraktos vystymąsi, teigiamai veikia tinklainės kraujagysles, taip pagerina tinklainės ir regos nervo mitybą, padeda išvengti tinklainės kraujosruvų. Teigiamą mėlynių poveikį patvirtino ne vienas eksperimentas. Tarkim, nustatyta, kad vartodami mėlynių ekstraktą, net 75 proc. žmonių, kataraktos pažeistomis akimis, ėmė geriau matyti.

Be to, jose yra nemažai beta karoteno ir vitamino C. Beta karotenas organizme virsta vitaminu A, kuris labai svarbus regėjimui – be jo vystosi vištakumas (sutrinka regėjimas prieblandoje), ima drumstis ragena. Tiriant lakūnus ir vairuotojus, nustatyta, kad vartojant mėlynes jų regėjimas prietemoje gerokai pagerėjo. Šios uogos mažina ir akių nuovargį, tad itin tinka ilgai būnantiems dirbtinėje šviesoje ar dirbantiems kompiuteriu, taip pat didina akiplotį, padeda tiek sergantiesiems trumparegyste, tiek senatvine toliaregyste.

Reguliuoja žarnyno veiklą

Mėlynės itin tinka esant viduriavimui, taip pat sumažėjus skrandžio rūgštingumui. Mat uogose esantys taninai slopina uždegimus, krešina gleivinės paviršiuje esančias baltymines medžiagas, taip susidaro plėvelė, kuri apsaugo ląsteles nuo nuolatinio dirginimo, mažina žarnyno peristaltiką, uždegimus, skausmus, gerina virškinimą. Uogų pektinai absorbuoja žarnyne esančias toksines medžiagas, mažina rūgimo ir puvimo procesus. Geriausiai nuo viduriavimo tinka džiovintų uogų užpilas, bet gali būti vartojamos ir šviežios uogos.

Jaunina ir stiprina

Mėlynėse esantys vitaminai C ir E veikia kaip antioksidantai, neutralizuojantys laisvuosius radikalus organizme. Karotinas ir vitaminas C palaiko kraujagyslių elastingumą, B grupės vitaminai dalyvauja nervinių ląstelių metabolizme, jau minėtas vitaminas A būtinas ne tik geram regėjimui, bet ir gerina odos, plaukų, nagų būklę. Be to, mėlynės didina dopamino kiekį smegenyse, o šis labai svarbus koordinacijai, judėjimui. Padidėjus jo kiekiui, išsiskiria augimo hormonas, padedantis atsinaujinti kūno ląstelėms.

Bostono universitete atlikti tyrimai parodė, kad gausiai vartojant mėlynes, sustiprėja raumenų jėga, gerėja atmintis, judesių koordinacija.

Mėlynės padeda kovoti ir su mažakraujyste, nes jose itin gausu geležies. Taip pat yra kalio, fosforo, kalcio, mangano.

Tinka sergantiems diabetu

Paprastai sergantiems diabetu nerekomenduojama valgyti vaisių ir uogų, nes juose esanti fruktozė didida cukraus kiekį kraujyje. Tačiau mėlynėms (kaip, beje, ir obuoliams) ši taisyklė netinka. Harvardo visuomenės sveikatos mokyklos atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo per 12 tūkst. dalyvių, nustatė, kad tie, kurie per savaitę du kartus ar dažniau suvalgydavo po pusę puodelio mėlynių, 23 proc. rečiau susirgo antro tipo diabetu, nei tie, kurie mėlynių visai nevalgė. Mėlynėse aptikta biologiškai veiklios medžiagos – niomirtilino, kuris mažina cukraus kiekį kraujyje ir gali būti vartojamas kaip papildoma priemonė cukriniam diabetui gydyti. Mėlynių lapai įeina į vaistažolių mišinių nuo cukraligės sudėtį. Diabetikai gali valgyti tiek šviežias uogas, tiek gerti jų lapų nuovirą.

Gydo odą ir gerklę

Dėl antiseptinių savybių sergant žvyneline, egzema, nudegus, iškilus spuogams, galima mėlynių kompresus dėti ant odos. Taip pat šviežių uogų sultimis arba lapų užpilu galima skalauti gerklę sergant jos uždegimu ar angina, peršalus.

Sergantiems inkstų ir kepenų ligomis

Mėlynių uogų nuoviras skatina tulžies ir šlapimo išsiskyrimą, todėl tinka žmonėms, sergantiems inkstų ir kepenų ligomis, tinka esant tulžies pūslės, inkstų ar šlapimo pūslės akmenligei, nes tirpdo juose susiformavusius akmenis.

Kaip pasiruošti žiemai?
Jei norime gauti kuo daugiau vitaminų ir mikrolementų, naudingiausia mėlynes valgyti šviežias, tačiau savo gydomųjų savybių jos nepraranda ir apdorotos. Kartais šios net sustiprėja (tarkim, nuo viduriavimo geriau tinka ne šviežių, o džiovintų uogų nuoviras).

Darykite uogienes

Jei norite skystesnės uogienės, užpilkite mėlynes cukrumi ir palikusios per naktį, kitą dieną virkite. Jei norite tiršto džemo, virkite iškart. Dar sveikesnė trintų uogų uogienė. Sutrynusiuos uogas išmaišome su cukrumi, kol šis ištirps, supilame į stiklainius ir pasterizuojame 70 laipsnių temperatūroje. Laikyti geriau šaldytuve, nes trintos uogienės greičiau rūgsta. Kad uogienė mažiau dažytų, galite maišyti uogas su raudonaisiais serbentais.

Šaldykite

Mėlynės labai tinka šaldymui, nes jų skoninės savybės ir išvaizda taip apdorojus beveik nepasikeičia. Paskleiskite mėlynes plonu sluoksiu šaldiklyje ir šiek tiek pabarstykite cukrumi (taip jos išsaugos savo kvapą ir skonį). Kitą dieną susemkite ir sudėkite į sandarius indelius. Laikykite šaldiklyje.

Džiovinkite

Renkamos gerai sunokusios sausos uogos. Pavėsyje apvytinamos ir tuomet džiovinamos ne aukštesnėje nei 60 °C temperatūroje. Išdžiovintos uogos labai raukšlėtos, silpno kvapo, rūgščiai saldaus skonio. Iš šių uogų labai tinka daryti arbatas. Džiovintas mėlynes galima vartoti net 2 metus.

Džiovinkite lapus

Ne mažiau naudingų savybių turi mėlynių lapai. Jų nuoviras slopina uždegimą, gerina virškinimą, stabdo viduriavimą, mažina cukraus kiekį kraujyje, turi antiseptinių savybių. Skinami prieš augalui žydint ar žydėjimo pradžioje – gegužės-liepos mėn. Džiovinama gerai vėdinamoje patalpoje, pavėsyje. Nevartoti nuoviro ilgiau nei 3 savaites.

moteris.lt
Naujienų prenumerata
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Sveikata

Lėtines ligas gydo ne tik vaistai

Didžiausia žmonijos problema – lėtinės neinfekcinės ligos – dažniausiai išsivysto dėl neteisingos gyvensenos, t.y. tam tikrų asmeninių įpročių, kuriuos iš tikrųjų galime valdyti ir keisti.

Kaip sudeginti 1 tūkst. kalorijų tvarkant namus? (1)

Besidarbuodamos siurbliu darykite pritūpimus, šveisdamos nešvarius paviršius darykite lentos pratimą, o vejos dailinimą paverskite tikra kardiotreniruote.

10 MIN MANKŠTA, efektingesnė už valandą treniruoklių salėje (11)

Neturite laiko ar noro leisti ilgų valandų sporto salėje? Šie patarimai kaip tik jums. Remiantis neseniai atlikto tyrimo rezultatais, trumpų, bet intensyvių mankštų nauda ne ką mažesnė už ilgai trunkančias tradicines treniruotes. Štai ypatingai paprastos 60 sekundžių trukmės treniruotės, padėsiančios siekti tobulų formų net ir labiausiai skubančioms šių laikų moterims.

20 priežasčių, kodėl svoris nekrenta (5)

Kai bandote mesti svorį, organizmas kovoja su tuo. Net jei iš pradžių svoris krito labai lengvai, ateina momentai kai numesti darosi vis sunkiau. Lieknėjimo ir sveikatingumo centras pristato 20 dažniausiai pasitaikančių priežasčių, kodėl svoris nekrenta.

Kiek sveria princesės: kuriai reikia numesti, o kuriai priaugti svorio? (27)

Šį kartą princesėmis pavadinome jaunas, žymias moteris, kurios ateityje bus karalienėmis ar visai neseniai tokiomis tapo.

Nori tobulo mitybos plano? (2)

Neretai sulaukiu žinučių su klausimu: „ar sudarinėjate mitybos planus?“

Ką reikia žinoti perkant kruopas?

Daugelis žinote, kad maisto produktų įvairumas yra vienas iš svarbiausių sveikatai palankios mitybos sąlygų, o grūdai – maisto raciono pagrindas.

Kaip pradėti sportuoti? (1)

Sporto klubų reklamos rėkia, kad pradėti reikėjo jau vakar arba blogiausiu atveju – reikia šiandien. Tai man tikriausiai jau per vėlu?

Obuolių actas: nauda ir grožiui, ir sveikatai (7)

Teigiama, kad dar 400 metais prieš mūsų erą Hipokratas ligonius gydė actu. Nors XXI amžiuje acto nauda yra kiek primiršta, tačiau specialistai teigia, kad obuolių actas gali būti puikus grožio ir sveikatos eliksyras. Obuolių actas turi antiseptinių savybių, gali padėti mažinti uždegimą ir gydyti grybelį. Obuolių acto panaudojimo būdai gali būti labai įvairūs, taigi, kuo obuolių actas gali būti naudingas?

Pienligė: požymiai, priežastys, gydymas ir prevencija (5)

Yra ligų, apie kurias kalbėti labai nepatogu, tačiau gydyti – būtina. Pienligė yra viena jų ir statistikos duomenys rodo, kad net trys ketvirtadaliai viso pasaulio moterų bent kartą yra susidūrusios su šia liga.

Ryžių dieta – jei norite greitai numesti svorio. MENIU! (3)

Ne paslaptis, kad prieš svarbius įvykius vienu didžiausiu galvos skausmu tampa keli nereikalingi kilogramai, kurie verčia jaudintis, kaip atrodysite su nauja suknele ar kostiumu didelėje šventėje, ką kolegos pamanys, kai kartu kaitinsitės pirtelėje. Kai laiko nėra, o siekiai dideli, griebiamės įvairiausių dietų.

Dailiam pilvukui – kalanetikos pratimai

Pilvuko linijos – amžinas mūsų rūpestis... Dažnai moteriai tai sritis, patirianti ekstremalų išbandymą – nėštumą. Po jo, jei gamta stebuklingai neapdovanojo, paprastai jis nebe toks stangrus, nebe taip klauso pratimų ar dietų. Ką daryti?! – klausia mamos.

Intymioji zona: apie ką moterys gėdijasi atvirauti net plastikos chirurgui? (11)

Tyrimai rodo, jog beveik kas antra moteris kompleksuoja šviesoje nusirengti prieš savo antrąją pusę. Celiulitas, papildomi kilogramai ar nauji spuogeliai vienas niekis palyginti su kur kas intymesnėmis problemomis – per didelėmis ar asimetriškomis lytinėmis lūpomis.

Gydytoja: kokie vaisių ir uogų kokteiliai tukina, o kokie – ne (3)

Atėjus vasarai vis nekantriau dairomės į turgaus prekystalius – kada juos nuguls taip lauktos šviežios uogos ir vaisiai. Deja, tačiau nesusimąstome, kad šie, nors natūralūs ir sveiki produktai, vis dėlto turi be galo daug fruktozės, su kuria organizmui tenka susidoroti.

Arbūzų dieta: iki 7 kilogramų per 5 dienas (7)

Ir vėl galvojate apie dietą? Mąstote, ar numesti kilogramai verti vienos – dviejų savaičių neskanaus maisto ir alkio? Neverta rinktis – turime Jums skanų pasiūlymą, tai – arbūzų dieta.