Reklama

Ar tikrai gazuoti gėrimai kenkia sveikatai, o šviežios sultys - sveika?

 (1)
Gydytoja dietologė komentuoja, kas sveika, o kas - ne.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Gaivus, aromatingas, viliojantis karštą vasaros dieną, ar po sočių pietų, gurkšnis gaivaus gazuoto gėrimo, pripildyto maloniai spragsinčių „burbuliukų“ gali ne tik numalšinti troškulį, bet ir tapti malonia dienos akimirka. Tačiau vis dažniau išgirstame įvairiausių nuomonių bei įsitikinimų apie gazuotų gėrimų gamyboje naudojamo anglies dvideginio poveikį sveikatai.

Kurie iš jų tiesa, o kurie –nepagrįsti, pasakoja „Dietoterapijos centro“ įkurėja, gydytoja dietologė Laura Romeraitė.

Bet apie viską nuo pradžių. Pirmasis pastebėjęs vandens reakciją su anglies dioksidu anglų mokslininkas Džozefas Pristlis (Joseph Priestly). XVIII a. pabaigoje jis sukūrė pirmąjį dirbtinai šnypščiantį gėrimą. Įdomus faktas, jog pirmasis gazuotas vanduo buvo naudojamas medicinoje, gydant įvairiausius virškinimo sutrikimus. Tik ilgainiui į vandenį buvo pradėta pilti cukrų ar vaisių sultis norint atsigaivinti – taip ir gimė gaivieji gazuoti gėrimai. Tačiau svarbu paminėti, jog angliarūgštė naudojama ne vien tik gaiviųjų gėrimų gamyboje. Dirbtinai anglies dioksido prisotinta ir nemažai mums gerai žinomų putojančio vyno rūšių, kurių gausų asortimentą galime rasti kiekviename prekybos centre.

Burbuliukai – ir natūralios fermentacijos metu

Yra ir kitas būdas išgauti gazuotą gėrimą. Tai iš dviejų etapų susidedanti tradicinė fermentacija, naudojama, pavyzdžiui, šampano gamyboje. Pirminė fermentacija dažniausiai vykdoma didžiulėse plieno talpyklose. Išskirtinis šampano bruožas – antrinė fermentacija buteliuose. Šiame etape naudojamos mielės, kurios ir skatina natūralią fermentaciją. Tai sudėtingas procesas – reikia labai kruopščiai apskaičiuoti, kiek cukraus likę po pirminės fermentacijos, o kiek jo reikia įdėti papildomai. Antriniame etape didėja alkoholio koncentracija ir gaminasi anglies dioksido burbuliukai. Šampano gamyba neretai tapatinama su bombų gaminimu. Taip yra todėl, kad slėgis buteliuose pakyla net iki 7 atmosferų. Tradiciniu metodu pagamintas vynas mus pasiekia jau būdamas 2 – 5 metų senumo. Šis burbuliukų išgavimo metodas gaiviesiems gėrimams netinkamas.

Tikėta gydomuoju poveikiu

Anglies dvideginis – tai gazuoto gėrimo gamyboje naudojamos natūralios dujos, kurias žmonės prieš daug metų vartojo nebijodami pakenkti sau, netgi tikėdami, jog gali pagydyti tam tikrus virškinimo sutrikimus. Šiandien jos apipintos įvairiausiais mitais bei nepatvirtintomis baimėmis. Pavyzdžiui, manoma, jog geriant gazuotus gėrimus silpsta ir tampa trapūs kaulai. „Pastebėta, kad anglies dvideginis bei kofeinas turi slopinamąjį poveikį kalcio pasisavinimui kauluose. Tačiau gazuotus gėrimus vartojant saikingai, osteoporoze tikrai nesusirgsite. Visgi gazuotų gėrimų patartina vengti jau sergantiems minėta kaulų retėjimo liga, taip pat virškinamojo kanalo ligomis, dėl galimo angliarūgštės dirginamojo poveikio,“- teigia gydytoja.

JAV mokslininkai atliko tyrimą, kurio metu viena merginų grupė per dieną turėjo išgeti litrą gazuoto vandens, kita – litrą negazuoto vandens. Po aštuonių savaičių pastovaus vartojimo vieno, ar kito vandens, mokslininkai patikrino merginų kaulus ir nepastebėjo jokio pakitimo nei vienoje iš tų grupių.

Kalbama, kad gazuotas vanduo ar gaivusis gėrimas – puikus vaistas pagirioms palengvinti. Tačiau, kaip teigia dietologė L. Romeraitė – „Tai nėra moksliškai ištirta ir patvirtinta, o teigiamą saldinto gazuoto gėrimo poveikį tokioje situacijoje galime jausti tik dėl gėrime esančio cukraus, kuris padeda atstatyti prarastos gliukozės kiekį kraujyje“. Ji atkreipia dėmesį, kad kiekvienas turi stebėti savo suvartojamo cukraus kiekį. Taip pat primena, kad kofeino turinčių gazuotų gėrimų nederėtų maišyti su alkoholiu – kofeinas ir anglies dvideginis pagreitina alkoholio patekimą į kraują“.

10 proc. energijos – iš cukraus

Bene dažniausiai girdime, jog gazuotuose gėrimuose esantis cukrus gali padidinti dantų ėduonies atsiradimo riziką, taip pat yra siejamas su nutukimu ir antsvoriu. Tačiau svarbu žinoti – nemažą dozę cukraus gauname kartu su šviežiai spaustomis sultimis, taip pat įvairiausiais konditeriniais kepiniais, saldumynais. Dietologė primena: „Per dieną iš angliavandenių rekomenduojama pasisavinti 52-58 procentus energijos, iš jų – 10 procentų iš cukraus. Todėl, išgėrus gaiviojo gėrimo, kitų saldumynų jau siūlyčiau atsisakyti“.

Neretai, kaip išeitis nevartoti gaiviųjų gėrimų siūloma gerti šviežiai spaustas sultis. Tačiau ar tai tikrai į naudą?

„Savo klientams siūlau per daug nesižavėti šviežiai spaustomis sultimis, kadangi mechaninio spaudimo metu, dėl sąlyčio su oru bei metalu žūva didelė dalis organizmui naudingų vitaminų. Be to, vertingiausia tiek vaisių, tiek daržovių dalis – skaidulos, dažniausiai išmetama. Tuomet, ypač kalbant apie vaisių sultis, gauname itin didelę dozę lengvai pasisavinamų angliavandenių – vaisių cukraus fruktozės, kuri dar greičiau patenka į kraują, todėl lėtėja medžiagų apykaita. Be to, vaisių sultys yra kaloringos. Norėčiau priminti, jog sergantiems skrandžio arba dvylikapirštės žarnos opalige, gastritu arba kasos uždegimu, citrusinių vaisių sulčių rekomenduojama atsisakyti visai“,- įspėja dietologė.

Nedidelis kiekis cukraus – puikus energijos šaltinis. „Svarbu atminti, kad vartojant įvairius maisto produktus, galioja viena pagrindinė taisyklė – saikas“, - sako L. Romeraitė.

Alternatyva sergantiems diabetu

Tobulėjančių technologijų rezultatas – nekaloringi, saldikliais saldinti gaivieji gėrimai. Nors ši alternatyva nereiškia, kad tokiais gaiviaisiais gėrimais galima piktnaudžiauti, ji suteikia galimybę mėgstamu skoniu pasimėgauti diabetu sergantiems žmonėms. Europos maisto saugos tarnybos (EFSA) ekspertai nustatė, kad dažniausiai naudojamas saldiklis aspartamas yra saugus vartoti žmonėms. Natūralesnė alternatyva – iš stevijos, dar vadinamos medaus žole, gaminamas saldiklis steviozidas. Steviją seniau Peru kalnuose gyvenantys indėnai saldindavosi maistą.

Negalavimus lemia įpročių visuma

Pasak gydytojos, vienas kuris nors produktas ar sudėtinė jo dalis, negali būti visų organizmo sutrikimų priežastis. Netinkami mitybos įpročiai, nepakankamas fizinis aktyvumas, įtemptas gyvenimo ritmas dažniausiai lemia įvairius sutrikimus bei negalavimus. Todėl subalansavus šiuos komponentus pajusime ir pagerėjusią gyvenimo kokybę.

Užsakymo nr.: PT_64148054

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Pažangios technologijos leis susilaukti kūdikio ir vyresniame amžiuje

Nevaisingumo gydymo srityje – revoliucingas proveržis.

Apie ką jus įspėja tinstančios kojos?

Yra žmonių, kurie sulaukę vasaros karščių su malonumu prisimena žiemos šalčius. Ne tik lėtinėmis širdies ir kraujagyslių ligomis sergantiems pacientams, bet ir sveikiems žmonėms karščiai neretai kelia fizinį diskomfortą.

Po mokslininkų tyrimų: ar tikrai mėsos vartojimas didina ankstyvos mirties riziką?

Daugelis neįsivaizduojame pietų lėkštės be mėsos. Valgome ir graužiame save: „Vegetaru tapčiau, sveikesnis būčiau“. Vis dėlto valgyti mėsą ar ne? Ką pataria mokslininkai?

Sveikos gyvensenos propaguotoja Simona atskleidžia liekno ir sveiko kūno paslaptis (2)

Simona Pajaujienė (48 m.) sako, kad sveikata pirmiausia prasideda žmogaus viduje, mąstyme bei taikoje su savimi.

Žarnyno infekcinės ligos: kaip nuo jų apsisaugoti vasarą?

Atšilus orams, ypač vasarą, kasmet padidėja sergamumas per maistą plintančiomis infekcinėmis ligomis, todėl Nacionalinio visuomenės sveikatos centro Panevėžio departamento (NVSC Panevėžio departamentas) specialistai šiltuoju metų laikotarpiu ragina ypač atsakingai rinktis maisto produktus ir nepamiršti higienos reikalavimų.

Žolininkė Nijolė Degutienė: pirmuosius ligos simptomus įveikti galima ir teisingai parinktomis žolelėmis

Anot žolininkės ir knygų autorės Njolės Degutienės, turėdami daugiau žinių apie vaistinius augalus žmonės galėtų ne tik profilaktiškai stiprinti išsekusį organizmą, bet ir apsisaugoti nuo sunkių ligų. Maža to, vaistažolės dažnai gali pakeisti net ir cheminius vaistus.

Grikių dieta: per savaitę atsikratykite iki 10 kg (10)

Laikantis grikių dietos per savaitę galima atsikratyti iki 10 kg svorio, tačiau visi, pasiruošę išbandyti šią dietą, turi žinoti, kad tai itin griežta ir valios pastangų reikalaujanti dieta. Tačiau tiksliai jos laikantis kiekvieną rytą lipti ant svarstyklių bus tikras malonumas. Taigi, kas tai per dieta ir kaip jos laikytis?

Gydytoja kardiologė: kaip karštymečiu sumažinti infarkto ir insulto riziką

Pastarosiomis dienomis termometrų stulpeliai šoktelėjo aukščiau nei įprasta tokiu metų laiku. Šalį aplankęs ankstyvas tropikų karštis yra rimtas išbandymas žmogaus organizmui.

Priemonės, skirtos „sutepti“ sąnarius iš vidaus, jau stebina rezultatais (3)

Maudžia, traška ar tempia sąnarius? O gal vargina dažnai patiriamos sportinės traumos? Ar žinote, kad šie nemalonūs potyriai susiję su tuo, jog nuo 25-erių metų organizmas gamina vis mažiau kolageno ir sąnario kremzlė ima dilti? Dar visai neseniai nebuvo priemonių, galinčių atstatyti negrįžtamus kremzlės irimo procesus.

Mėsos atsisakiusi Neringa Nekrašiūtė: man labai padėjo mylimas vyras

Prieš septynerius metus gyvulinės kilmės produktų atsisakiusi žinoma teatro ir kino aktorė, grupės „La forza“ narė Neringa Nekrašiūtė neslepia – visuomenė vis dar jautriai reaguoja išgirdusi frazę „veganiška mityba“. Tačiau savo valgiaraštį pakeitusi žinoma moteris sako, kad atsisakius mėsos kardinaliai pasikeitė jos savijauta ir ji išsigydė daug nuo vaikystės kamavusių negalavimų.