Mada siūlo nepaisyti mados?

Pasaulis pavargo nuo nuolatinės tendencijų kaitos, dauguma nori atrodyti kaip visi, nedemonstruoti jokio išskirtinio stiliaus, įvaizdžio.

Trokšta normalumo. Ši nauja kryptis glumina mados kritikus, bet žavi kaitos išvargintus kūrėjus. Kas yra šių laikų normalumas?

Prada
Vida Press

Su XX a. mada bemaž viskas buvo aišku: ją formavę ryškūs kultūros judėjimai, pavyzdžiui, pankų, hipių, skleidė maišto dvasią ir siūlė tai pabrėžti išskirtiniu įvaizdžiu. XXI a. visos sritys yra užsikrėtusios paranojos ir skubaus gyvenimo virusu. 

Celine
Vida Press

Kalbant apie madą, tai reiškia, kad kiekvieną sezoną galima išskirti bent kelias dešimtis dizainerius įkvepiančių idėjų. Šiame kontekste sąvokos „madinga“ ir „šiuolaikiška“ netenka reikšmės, juk jei kasdien madinga kas nors kita, ar įmanoma reiškinį vadinti madingu?

Chanel
Vida Press

Kūrėjai ieško ir siūlo daugybę naujos tapatybės, naujo įvaizdžio variacijų. Viena jų – nusigręžti nuo būtinybės būti originaliam ir atsiduoti tam, kas populiariai vadinama naujuoju normalumu. XXI a. mados pasaulyje normalumas – tai pastangos būti tokiam kaip visi. Visi aukštakulnius keičia į sportinius batelius, puošnią palaidinę – į patogų pilką džemperį ar marškinėlius, odines tampres – į sportines kelnes. Toks sportinis normalumas – argi ne siekis skubėti gyventi, išmanyti daugybę, kad ir niekam nereikalingų, naujausių technologijų, būti lanksčiam ir išplaukti sveikam pasitelkus visas savo finansines bei moralines galimybes, gyventi sveikai, kad mirtum sveikas ir kad tave sveiką sugraužtų kirminai... Šiuo atveju vertėtų sutikti su Sigmundu Freudu, o jis sakė, kad normalumas – tai ideali fikcija. 


Chanel

Tuščio lapo idėja

XXI a. mada yra paremta ne savito įvaizdžio, o prekių ženklo galia. „Chanel“ tvido kostiumėlis kuria elegancijos ir solidumo iliuziją, minimalistinis „Acne Studios“ paltas sufleruoja pirkėjo polinkį rinktis skandinavišką asketiškumą, o ryški nėriniuota „Dolce & Gabbana“ suknelė – atsidavimą itališkai moteriškumo vizijai. Kad ir kaip mados namai stengtųsi sugriauti stereotipinį įvaizdį – tarkim, kiekvieną sezoną pristatyti naujos koncepcijos kolekciją, jiems to padaryti nepavyksta. Mados gerbėjai prekių ženklą laiko pastovumo garantija ir aukoja savitumą.


Celine

Kitaip tariant, vartoti, o ne asmeninį stilių puoselėti skatinanti mada visuomenę išvargino ir sukėlė norą atsiriboti. Taigi kai kurie kūrėjai prisiminė tuščio lapo filosofiją, ėmė akcentuoti ironišką ir net atmestiną požiūrį į šiandienį mados cirką. Jų atsakymas – vadinamieji normalūs, jokio ypatingo įvaizdžio nekuriantys, dažnai net nuobodūs drabužiai.


Celine

Marškinėliai, džinsai, įsispiriamos šlepetės, vienspalviai džemperiai – tai, ką galima apibūdinti kaip naminę uniformą. Naujasis normalumas reiškia nenorą daryti įspūdį, kelti furorą, norą nesistengti įtikti visuomenei, atsipalaiduoti ir atsiriboti. Ar tikrai individualizmas ir kartu abejingumas pasauliui, visuomenei, artimui išgelbės chaotišką šių dienų pasaulį?


Chanel

Kaip visi

Šis niveliacijos, blankumo, nenoro išsiskirti demonstravimas laikomas svarbiausia šio amžiaus pradžios mados kryptimi. Įsilieti į minią šį sezoną siūlo italų mados novatorė Miuccia Prada. Vietoj tradiciškai ryškiais simboliais pažymėto įvaizdžio ji siūlo rinktis itin neutralų. Į pastarąjį su šiokia tokia ironija žvelgia mados namų „Chanel“ dizaineriai.


Prada

Ironišką jų žvilgsnį į Amerikos klasika vadinamą kasdienę sportinę aprangą labiausiai išdavė šou vieta – šių mados namų 2014–2015 m. rudens ir žiemos kolekcija demonstruota maisto prekių parduotuvėje. Tokio amerikietiško stiliaus baigtis – tarsi greitai suvartojamų produktų? Humoristinį mados namų „Celine“ požiūrį į prabangą liudijo sandalus primenančios kailiu dekoruotos įsispiriamos prekių ženklo „Birkenstocks“ šlepetės ir į patogias pižamas panašūs šilkiniai komplektai.


Fendi

Šis ironiškumas reiškia, kad prabangūs daiktai – ne tik žinomų prekių ženklų bastionas, kad prabangių kokybiškų drabužių, aksesuarų gali pasiūlyti ir ne tokie žymūs mados namai. Be to, kad garsūs mados namai gali pasiūlyti ir kitokios stilistikos daiktų – tai yra neatpažįstamų pagal prekių ženklą. Tai iliustruoja ir vadinamoji pirmoji eilė.


Philipp Plein

Per mados šou minioje buvo pranykusios net įtakingiausios redaktorės ir stilistės, tik retkarčiais prasiskleidę jų paltų atlapai išdavė viršutinius drabužius esant prabangių prekių ženklų. Dar vienas prabangos kodas buvo prie sportinių kelnių derinti aukštakulniai raudonu padu. Normali maskuotė. Tik vargu ar ji išspręs aštrią šių dienų socialinės atskirties problemą.


Prada

Antimada – išeitis?

Ar naujasis normalumas yra dabartinės mados kryptis, ar tik dar viena laikina tendencija, parodys laikas. Tik kyla klausimas, ar antimados idėja tikrai yra išeitis? Ar tai vienintelis būdas suardyti itin spartų mados ciklą ir apsisaugoti nuo šio pasaulio perkaitimo?

Fendi
Vida Press

Tam tikru požiūriu naująjį normalumą galima lyginti su prieš kelerius metus išpopuliarėjusiu minimalizmu, šis paskatino atsisakyti nerealių užgaidų ir rinktis paprastesnius kokybiškus gaminius. Šiuo metu minimalizmas laikomas palankiu laiku (po finansinės krizės) išpopuliarėjusia ir visuomenės nuotaikas atitinkančia tendencija, tad nėra pagrindo abejoti, kad tariamo normalumo atsiradimo priežastys po kelerių metų bus įvardijamos panašiai. Kad ši kryptis tebuvo visuomenės nuotaikų – idealios fikcijos – atspindys. Kol kas turbūt lieka stengtis nepasiklysti tendencijų gausoje ir... pasikliauti patogiais bėgimo bateliais bei sportiniu džemperiu.
Prada
Vida Press

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis