Šiauliuose pristatytas vyriškumą kvestionuojantis meninis ciklas „Gaidys“

Kostiumo dizaineris Mantas Bartkus vienoje iš Šiaulių pėsčiųjų bulvare esančių ištuštėjusių parduotuvių vitrinų įrengė mados instaliaciją „Gaidys“. Ši instaliacija tapo šiuolaikinį meną ir pasaulio aktualijas jungiančio festivalio VIRUS’23 dalimi bei įžanga į pagrindinę Manto Bartkaus ekspoziciją, kurią menininkas jau netrukus pristatys Vilniuje.

„10 metų vizualizavau bei kūriau vitrinas kitiems prekių ženklams. Tad ši instaliacija Aistės Biskytės inicijuotame ištuštėjusių vitrinų projekte VIRUS’23 festivaliui man labai reikšminga“, - apie prisijungimą prie projekto pasakoja kūrėjas.

Jis teigia savo instaliacija norėjęs atkreipti dėmesį ne tik į drabužį, kaip mados elementą, tačiau ir į visumą.

„Gaidys“
„Gaidys“
Organizatorių archyvas


„Visuma priverčia mąstyti apie žmonių sąmonės stereotipus, kuriuos mums įdiegė istorija. Ši istorija ir yra užkoduota kiekviename instaliacijos elemente“, - atskleidžia M. Bartkus.

Sovietmečio simbolis – kilimas

M. Bartkaus „Gaidys“ - tai simbolių kupinas kūrybinis ciklas, kvestionuojantis Lietuvoje vyraujančią vyriškumo sampratą ir stereotipus, kurių dauguma susiformavo sovietmečiu. Šį individualumą, laisvą ir pasaulietišką požiūrį ribojantį laikotarpį cikle atspindi vis pasikartojantis visiems pažįstamas interjero elementas - kilimas. Jis perteikia iki šiol juntamą „tikro vyro“ sampratą, kai vyriškumą apibrėžia jėga, profesija, statusas ir padėtis hierarchijoje.

„Šiandien situacija jau kinta. Didžiuosiuose miestuose požiūris į vyriškumą yra kur kas laisvesnis, tačiau dar tikrai auga ir karta, auklėjama pagal sovietmečiu vyravusį modelį”, - sako kūrėjas.

Dabartinės situacijos atspindys - šiandieninė mada. Sportiniai kostiumai, juostelės, sportinė avalynė, juosmens piniginės - į vienas drabužines šie elementai grįžo jau apsukę laiko ratą, tuo metu iš kitų dar nė nebuvo iškeliavę.

„Išoriškai abiejų drabužinių savininkus galėtume priskirti tai pačiai subkultūrai, tačiau iš tiesų tai - visiškai skirtingi asmenybių tipažai, puoselėjantys skirtingas vertybes“, - atkreipia dėmesį dizaineris.

Tautiškumas

Kūrybinis ciklas „Gaidys“ alsuoja ir tautiškumu. Jau minėtą kilimą dizaineris dekoravo modernizuotais tautiniais lietuvių raštais, kurie mirguliuoja specialiai sukurtame RGB apšvietime. Pasirinkti raštai simbolizuoja skirtingų vyriškumo tipų konkurenciją, karą ir taiką, laisvo identiteto siekį, tautiškumą šiuolaikiniame kontekste. Ši tautinių motyvų ir sovietmečio simbolio sintezė tapo M. Bartkaus utopine laisva erdve, kurioje neegzistuoja socialinė atskirtis, baimės, suvaržymai, lytiškumas ir smerkiantys stereotipai.

„Gaidys“
„Gaidys“
Organizatorių archyvas


„Kai mokiausi mokykloje, tautiškumas nebuvo laikomas „kietu“. Dalyvavimas folklorinėje veikloje buvo veikiau gėda nei pasididžiavimas. Labai tikiuosi, kad šis požiūris keičiasi ir jaučiu pareigą bei vidinį norą šį pokytį skatinti. Puoselėdamas tautinį identitetą ieškau būdų, kaip patraukliai pateikti lietuviškus simbolius šiuolaikinės mados kontekste“, - atskleidžia menininkas.

Išlaisvintas seksualumas

Kita svarbi kolekcijos žinutės ašis - tai išlaisvintas seksualumas, kurį cikle simbolizuoja vis pasirodantis pasaulinės erotinės literatūros autorės Emanuelės Arsan romano pagrindinės herojės Emanuelės portretas.

Šis portretas - tai nežinomo Lietuvių menininko darbas, sukurtas 1992-ųjų metų lietuviškajam knygos vertimui.

„Emanuelė - tai aliuzija į sovietmečio vyro fantaziją. Laisvą, savo seksualumo ieškančią moterį, visiškai kitokią nei to meto etalonas - santūri, kukli namų šeimininkė“, - Emanuelės motyvą cikle aiškina M. Bartkus.

Apie kolekciją

Instaliacijoje eksponuojami drabužių modeliai - tai meninio ciklo „Gaidys“ finalinės drabužių kolekcijos dalis, kurią Mantas Bartkus ruošia kūrybiniam ženklui #F6. Pilna kolekcija vizualizuos skirtingas lietuviško vyriškumo tapatybes, kuriose telpa ne tik giliai įsišakniję sovietmečio propagandos standartai, bet ir naujas, išlaisvėjęs, intelektualus požiūris į vyriškumą.

„Gaidys“
„Gaidys“
Organizatorių archyvas


Kolekcijos ir viso ciklo tikslas praplėsti „tikro vyro’“ sampratą, panaikinti nusistovėjusius stereotipus ir parodyti, kad vyriškumas yra individualus, laisvas ir nepriklauso nuo nusistovėjusių normų atitikimo, profesijos ar socialinio statuso.

„Gaidys - labai lietuviškas, tačiau kontraversiškas pavadinimas, kuriame telpa daugybė reikšmių: pasipūtęs, išsipustęs, peštukas, lyderis, taip pat ir daugybė kitų - tiek teigiamų, tiek neigiamų epitetų. Būtent tokia - daugialypė, verčianti susimąstyti ir tautiškumą eskaluojanti yra ir mano kolekcija. Dėl šios priežasties pasirinktas pavadinimas tiko idealiai“, - atvirai sako menininkas.

Pirmąją meninio ciklo „Gaidys“ dalį - instaliaciją - Šiauliuose galite pamatyti iki sausio 8 d.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis