Dizainerės I. Ševiakovaitė ir J. Rimkutė: Anksti suvokėme, kad išskirtinumo reikia ieškoti ten, iš kur esi kilęs

Ieva Ševiakovaitė ir Jolanta Rimkutė mini 20-ies metų kūrybinį jubiliejų. Dizainerės, daugeliui pažįstamos kaip „LT Identity“ ir „Baltai“ prekių ženklų kūrėjos, lokalią madą pavertė savo vizitine kortele.

Per paskutinius dešimtmečius duetas sukūrė daugiau nei 30 kolekcijų, vienaip ar kitaip kalbėjusių Lietuvai ir apie lietuvius. Savo kūrybos laikotarpiu dizainerės stebėjo besiformuojančią Lietuvos mados kultūrą ir kartu plėtojo lokalios mados temą, jų kuriamiems mados ženklams „LT Identity“ ir „Baltai“ tapusia pagrindine.

Kūrybinis duetas gimė dėl festivalio

Dizainerės Ieva ir Jolanta kartu dirba nuo 1997-ųjų. Būtent šiais metais jos nusprendė sukurti bendrą kolekciją ir su ja dalyvauti mados festivalyje „In Vogue Vilnius“. Joms pačioms netikėtai, naujas kūrybinis duetas užėmė 1-ąją vietą. Kaip sako J. Rimkutė, tai pakeitė viską. „Atsikeli vieną dieną ir supranti, kad esi žvaigždė,“ – juokiasi ji.

Tuo metu vykę festivaliai „In Vogue Vilnius“, „ArMada“, vėliau dar ir „Dienos mados savaitė“ sukūrė platformą pasirodyti Lietuvos dizaineriams, kuri tuo pačiu garsino dar jauną Lietuvos madą visame pasaulyje.

„In Vogue“ festivalis, 1997 m.
„In Vogue“ festivalis, 1997 m.
Asmeninio albimo nuot.

„Iš tiesų, kai pagalvoji, mes su Ieva, keliais metais anksčiau baigę Seržas Gandžiumianas, Sandra Straukaitė, Juozas Statkevičius ir daugelis kitų kolegų realiai turėjome galimybę matyti, kaip kūrėsi ir patiems kurti dabartinę Lietuvos mados kultūrą. Pramonė, nors ir drebančiais pamatais, dar buvo įprastas reiškinys, kuriam dizaineriai kūrė kolekcijas. Mes buvome ruošiami dirbti fabrikuose. Tada viskas ėmė keistis, pramonei liko gamyba, o mes tapome kūrėjais. Nuo ko pradėti? Buvo sunku, bet smagu. Galėjome patys diktuoti taisykles, o profesija mums leido tai daryti,“ – pasakoja J. Rimkutė.

Asm. albumo nuotr.

Pirmosios Nepriklausomos Lietuvos kartos mados kūrėjai savo veikla ir palaikymu pradedančiosioms dizainerėms suteikė drąsos. „Kaip jaunoms kūrėjoms, svarbiausia mums buvo išdrįsti kalbėti ir savo kūryba parodyti, kas mums gražu. Taigi, pirmieji 5-eri metai buvo skirti savito braižo paieškoms, eksperimentams,“ – prisimena J. Rimkutė.

Lokali mada

2003-iaisiais, festivalyje „Mados infekcija“ buvo pristatyta dizainerių kolekcija pavadinimu „LT Identity“. Kolekcija atsirado iš noro sukurti kažką žaismingo, bet kartu ir sąmoningai lietuviško. Dizainerėms supratus, kad ši lokalios mados tema yra neišsemiama, gimė to paties pavadinimo mados ženklas, paskatinęs kūrybinį duetą leistis į lokalumo paieškas, pritaikant jį šiuolaikiniam žmogui.

Tiesa, būtų klaidinga teigti, kad prieš tai jų kurta mada nebuvo lokali: „Nuo pat pirmųjų kolekcijų mes naudojome lokalias medžiagas, tai buvo lokalus dizainas, mums buvo svarbu bandyti suprasti savo krašto tradicijas ir būti šios teritorijos kūrėjomis,“ – pasakoja J. Rimkutė. Visi dizainerių kuriami drabužiai ir aksesuarai yra sukurti, pagaminti ir naudojami Lietuvoje.

Ieva Ševiakovaitė ir Jolanta Rimkutė
Ieva Ševiakovaitė ir Jolanta Rimkutė
Asmeninio albimo nuot.

„Labai geru laiku vykusi stažuotė aiškiai parodė – nekursime taip, kaip prancūzai,“ – 1998 m. Paryžiaus aukštosios mados namuose „Lecoanet Hemant“ praleistą laiką prisimena ji. „Atėjo suvokimas, kad išskirtinumo ieškoti reikia ten, iš kur esi kilęs. Tiek audinių, tiek spalvinių dermių sferose.“

Dizainerės įkvėpimo ieško Lietuvių tautiniame kostiume, įvairiuose simboliuose, raštuose, spalvose. Štai 2013-aisiais jos sukūrė modernią tautinių kostiumų kolekciją, kuriai įkvėpimo sėmėsi iš rankinio audimo suvalkietiškų prijuosčių raštų, Suvalkijai būdingų geometrinių lelijos – Dainų šventės simbolio – motyvų, žemaičių tautinio kostiumo juostų, languotų audinių ir, žinoma, spalvų. J. Rimkutė atskleidė, kad ir dabar naujos idėjos „LT Identity“ kolekcijai gimsta važinėjant po Lietuvos muziejus, tyrinėjant įvairiausius tautinius raštus.

„LT Identity“ moderni lietuvių tautinių kostiumų kolekcija
„LT Identity“ moderni lietuvių tautinių kostiumų kolekcija
R.Mickevičiūtės nuotr.

Kūryba dviese

Paklausta apie kūrybinį procesą, dizainerė J. Rimkutė juokiasi, kad jos su I. Ševiakovaite yra „laisvamanė kūrybinė pora“. „Mes ne viską darome kartu,“ – pripažįsta ji. „Tai, kaip mes dirbame yra mūsų kūrybinė paslaptis. Tačiau reikia suprasti, kad vienas lauke – ne karys. Kai yra darbų ir atsakomybių pasiskirstymas, tampa daug lengviau. Tačiau dažnai tenka viena kitai įrodinėti savo idėjas. Kūrybinio proceso metu visi daiktai praeina dviejų žmonių kontrolę. Kartais viena kitai nusileidžiame, kartais ir paprieštaraujame. Tačiau tiek metų nebūtumėme galėjusios dirbti ir kurti kartu jei mūsų estetikos suvokimas nesutaptų. Manau, kad tai – pagrindinis dalykas.“

Jolanta Rimkutė ir Ieva Ševiakovaitė
Jolanta Rimkutė ir Ieva Ševiakovaitė
Asmeninio archyvo nuotr.

Šiu metu dizainerės kuria dviems prekių ženklams: „LT Identity“ ir „Baltai“.

Prekių ženklas „LT Identity“ – tai laisvalaikio stiliaus drabužiai. Jie yra skirti tikram Lietuvos fanui – žmogui, kuris yra labai sąmoningas Lietuvos atžvilgiu, bet kartu ir labai pozityvus. Pasak dizainerių, dažniausiai tai – užsienietis, kuris labai myli Lietuvą, arba lietuvis, kuris kažkur išvyksta ir savo drabužiais nori parodyti iš kur jis yra.

„LT Identity“
„LT Identity“
M. Ežerskio nuotr.

Ieškodamos stiliaus, kuris tiktų platesnei auditorijai, dizainerės įkūrė prekių ženklą „Baltai“. Jį apibūdina tokios sąvokos kaip: gamtos pjūtis, patogumas, lėta mada. Mados ženklas atsirado maždaug prieš penkerius metus, pradėjus ryškėti ekologiškos mados tendencijai. Čia naudojami daugiausiai natūralūs audiniai: linas, medvilnė, vilna. Pasak mados kūrėjų, ženklo „Baltai“ gerbėjai – subtilesni, ramesni, nei tie, kurie renkasi „LT Identity“.

Dizainerės dirba tyliai, jos neorganizuoja pompastiškų mados pristatymų, neafišuoja savo vardų. Per dvidešimt kūrybos metų išgryninusios dominančią sritį, lokalią madą, kryptingai eina šiuo keliu. „Tai kryptis, į kurią ir toliau norisi gilintis, svarbu, kad būtų kūrybinės laisvės ta kryptimi kurti.“

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis