„INJEKCIJA 2025“: mada kaip priešnuodis apatijai. Menas ar ne menas?

Septynioliktą kartą rengiamas Mados talentų konkursas INJEKCIJA šiemet iškelia klausimą, kuris Lietuvoje skamba ne tik mados salėse, bet ir gatvėse: mada tai – mẽnas ar ne mẽnas? Kol kultūros laukas protestuoja ir reikalauja aiškių valstybės prioritetų, jaunieji kūrėjai, Vilniaus Nacionalinėje dailės galerijoje, gruodžio 6 d. atsakys savo kalba – aštriai, politiškai ir be „copy–paste“.

„Mada yra kalba. Mada yra kultūra. Mada yra politika. Kai gyveni valstybėje, kur dizainas nėra prioritetas, o menas dažnai suplakamas su verslu, tenka galvoti ne tik apie ego, bet ir apie tai, ką paliksi ateinantiems. Raginame žmones palaikyti Lietuvos kultūros bendruomenę. Būkime vieningi ir neabejingi“, – sako „Mados infekcijos“ siela, dizainerė Sandra Straukaitė.

 

Šių metų konkursas INJEKCIJA prisimena 1818 m. prancūzų filosofo V. Kuzeno suformuluotą posakį mẽnas mẽnui. Jos autorius teigė, kad kūryba yra savitikslė, menas – autonomiškas ir nepriklausomas nuo politinio, ekonominio, visuomeninio gyvenimo. Ar šiandien tai iš viso įmanoma? Apie meną diskutuoja ir vertina visi iki vieno: kokia jo prasmė, įtaka, kaina ir reikšmė. Tuo tarpu menininkai laviruoja šiuolaikinio turinio tuneliuose: kad užkabinti ir įtikinti, patiems išplaukti ir kitus paveikti. Mada iki šiol tarp dangaus ir žemės: scenoje – menas bendru sutarimu, gatvėje – masinės gamybos džiaugsmas su retomis išimtimis iš taisyklės. Ką šįkart pademonstruos jaunieji talentai: mada tai – mẽnas ar ne mẽnas?

„INJEKCIJA 2025“: mada kaip priešnuodis apatijai. Menas ar ne menas?
„INJEKCIJA 2025“: mada kaip priešnuodis apatijai. Menas ar ne menas?
T. Stuko nuotr.

Konkurso finalo dalyviai: nuo įkvėpimo exel lentelėse, džinsų manifesto iki brutalizmo studijų

 

Šių metų konkurso finale savo penkių modelių kolekcijas pristatys 14 jaunųjų mados kūrėjų: Ugnė Martinkėnaitė, Akvilė Bernotaitė, Alina Kusaitė, Elma Zemleckaitė, Karolina Žvilaitytė, Rūta Kusaitė, Lukas Svirplys, Mari Enomoto, Monika Veronika bei Vincenta Kavaliauskaitė, Kristina Savarauskaitė, Vaida Astašauskaitė, Julia Jaszczuk, Kamilė Ginelevičiūtė. Komisijos atrinkti nugalėtojai įgis šansą pasirodyti ant didžiojo „Mados infekcijos“ podiumo 2026 metais.

 

Nacionalinės dailės galerijos erdvėse Ugnė Martinkėnaitė ir jos excel lentelėse netelpanti saviraiška: biuro rutina bus dekonstruojama į drabužius, kurie peržengia langelių ribas. Mada = menas = gyvenimas. Konkurso INJEKCIJA finalininkė Karolina Žvilaitytė įkvėpta brutalizmo architektūros stiliaus, ją perkels ir į pristatomą kolekciją. „Griežtos linijos, grubios tekstūros, architektūriniai siluetai – ginčytinas paveldas tampa aktualia mados kalba“, - teigia Karolina. Rūta Kusaitė savo kolekcijos modeliams ant kūno perkels Kauno modernizmo geometriją. Alina Kusaitė pristatys džinso manifestą, kai uniforma virsta skulptūra: dekonstrukcija, perdirbimas ir nauji siluetai – nuo masės prie autentiško „aš“.

„INJEKCIJA 2025“: mada kaip priešnuodis apatijai. Menas ar ne menas?
„INJEKCIJA 2025“: mada kaip priešnuodis apatijai. Menas ar ne menas?
T.Stuko nuotr.

Jaunieji kūrėjai: nuo tapatybės paieškų iki manifestų autentiškumui


Akvilė Bernotaitė susirinkusiai publikai pristatys savo žemaitišką tapatybę kolekcijoje „Ana mouk žemaitėška rokoutėjs?“. „Raštai, spalvos ir santūri jėga. Ne geografija, o širdies regionas“,- teigia kūrėja. Elma Zelmickaitė kolekcijoje „Delicacies“ patieks sentimentų kupiną gurmanišką meniu, kuriam drabužiai kaip tylūs delikatesai - su laiku atskleidžiantys skonį. Dizaineris Lukas Svirplys, skatins diskusijas apie žmogaus teises ir toleranciją, laisvę. Jo kolekcijoje „Patys kaLTi“ drabužis naudojamas kaip emocinis dokumentas ir politinė forma, kur dydžiai, lytis – atviri, o technikos – eksperimentinės. Į konkursą INJEKCIJA sugrįžtanti Kamile Ginelevičiūtė pateiks autentiškumo manifestą.

„INJEKCIJA 2025“: mada kaip priešnuodis apatijai. Menas ar ne menas?
„INJEKCIJA 2025“: mada kaip priešnuodis apatijai. Menas ar ne menas?
T.Stuko nuotr.

 Ar prisitaikymas gali būti menas?


Konkurse INJEKIJA debiutuose ir kūrėja iš Japonijos Mari Enomoto. Dar viena kūrėja Monika Veronika kalbės utopiška mados kalba, jos skulptūriški siluetai atsiskleis kolekcijoje „Arkadia“. Dekonstruotos formos, ryškios spalvos, asimetrijos – žaidimo ir laisvės anatomija suaugusiojo spintoje – taip bus galima apibūdinti kubizmo ir vidinio vaiko įkvėptą Vincentos Kavaliauskaitės mados kolekciją. Kristina Savarauskaitė ant podiumo dekonstruos korporatyvinį kostiumą ir savo darbais kels klausimą, ar prisitaikymas dar gali būti menas? Iš Lenkijos atvykstanti Julia Jaszczuk pristatys nuosaikią prabangą be tuštybės kolekcijoje „Gentlewoman“, o Vaida Astašauskaitė nostalgiškus rankdarbius perdirbs šiandienai.

 

INJEKCIJA tampa erdve, kur mados objektas virsta pareiškimu, o podiumas – tribūna. Čia tikrinama ne tik siūlė, bet ir idėjos svoris: tapatybės politika, paveldas, ekologija, žmogaus teisės ir kasdienybės estetika.

„INJEKCIJA 2025“: mada kaip priešnuodis apatijai. Menas ar ne menas?
„INJEKCIJA 2025“: mada kaip priešnuodis apatijai. Menas ar ne menas?
T.Stuko nuotr.


Kai talentai nebijo rizikuoti, galerija tampa pavykusių eksperimentų laboratorija – INJEKCIJA - gruodžio 6 d. Nacionalinėje dailės galerijoje.


Mados talentų konkursą INJEKCIJĄ finansuoja: Lietuvos kultūros taryba, Vilniaus miesto savivaldybė.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis