Kas laukia mados pasaulio po koronaviruso pandemijos?

Mada ir karantinas – sunkiai suderinami dalykai. Nenuostabu, kad ši įnoringa puošeiva pasigavo koronavirusą ir susirgo itin sunkia forma, patyrė komplikaciją. Prijungti visi dirbtiniai finansinio kvėpavimo aparatai, reanimacijoje zuja analitikai, šiems uoliai asistuoja mados namų valdytojai, žymūs ir dar tik kylantys dizaineriai rezidentai. Kas laukia mados pasaulio po pandemijos?

Mada – lyg šviežių bandelių ar gėlių verslas. Prekė kvapni, viliojanti, kol šviežia, t. y. čia ir dabar. Jau kitą dieną ji tampa atgyvena, nuolaida pažymėtu, nurašytu gaminiu. Ne gana to, viskas, kas susiję su ja, reikalauja viešumo, stebėtojų ir vertintojų. Tad karantinas – tikras peilis. Nėra nei kam, nei kur puoštis. Socialiniame tinkle „Instagram“ nuomonės formuotojai (vadinamieji influenceriai) rauda ilgėdamiesi savo kasdienių derinių fetišavimo. O ir kam jie šiomis dienomis įdomūs? Kam svarbios jų reklaminės asmenukės ir išpakuojamos rėmėjų dovanos? Liga tyko už kiekvieno kampo, tad nuomonės formuotojais tapo medikai bei paprastus, karantino neapribotus darbus dirbantys žmonės. Išties mados pasaulis gyvena apokaliptinėmis nuotaikomis. Iš anksto užpirkti pavasariniai modeliai dulka nuo kovo uždarytose parduotuvėse. Darbą sustabdė dalis fabrikų, turėjusių rudeniui pasiūti ką tik nuo podiumų konvejerio nužengusias kolekcijas. O štai Bangladešo juodadarbiai dirba be jokių apsaugų ir sparčiai platina užkratą. Net jei kolekcijos ir pasieks parduotuves, vartotojai mieliau pirks grikius nei naujus apdarus, o, pasibaigus pandemijai, jiems gali tiesiog pritrūkti pinigų. Užsidarę namuose neišlendame iš treningų.



Mada koronaviruso krizės metu
Mada koronaviruso krizės metu
Vida Press



Šie atstoja miego, nuotolinio darbo ir pasivaikščiojimo su šunimi kostiumą. Praktiška, patogu, nuobodu. Pradedame priprasti. Ir nuobodulys nėra taip jau blogai. Nes kai esame šios būsenos, smegenys dirba intensyviausiai. Užsikuria mūsų prigimtinis kūrybiškumas. Dizaineriai vienas po kito varžosi, kuris sukurs patogesnę ir stilingesnę kaukę. Be to, pabunda šventas altruizmas, ir medikams, kuriais laiku nepasirūpino SAM, ima rūpintis mados kūrėjai. Jie uoliai aiškinasi, iš ko siuvami apsauginiai kostiumai, dalijasi kaukių brėžiniais, ieško tiekėjų bei gamintojų ir viską pateikia gelbėtojams neprašydami atlygio. Daug gerų dalykų atnešė tas karantinas, bet... Pakalbėkime apie ligonį – kone komos ištiktą mados industriją.


Juodos dienos


Atėjo ta tautosakoje apdainuota juodoji diena. Bloga nuojauta tvyrojo jau metų pradžioje vykusioje rudens/žiemos mados savaitėje. Dalis šou buvo atšaukti. Į kitus rinkosi kaukėti svečiai. Naujų pristatymų teks laukti iki rugsėjo, ir tai – nežinia. Vienas mados ženklo „Vetements“ įkūrėjų Guramas Gvasalia sako: „Šiuo metu planuoti rudens pristatymus neatrodo gera mintis. Juk neinam šokti iškart po laidotuvių...“ Ir tokios nuotaikos nėra perdėtos. Ne vieni mažesni mados namai bei ženklai kalba apie bankrotą, salonų uždarymą. Daugelis bando gelbėtis prekiaudami internetu, bet tai negelbsti. Gana tolimoje ateityje prognozuota finansinė krizė akimirksniu tapo realybe. Mikroskopinis virusas parklupdė milžiną.



Mada koronaviruso krizės metu
Mada koronaviruso krizės metu
Vida Press



Šiaurės Italija – tikras mados industrijos centras – tapo koronaviruso židiniu. Jau vien to užtenka, kad ši pramonės šaka patirtų nokautą. Gegužę podiumais turėjo defiliuoti prabangios kruizinės kolekcijos. Jos visos atšauktos, nes niekas nebekeliauja. Sklaidome skaitmeninius buvusių atostogų albumus ir dūsaujame nežinodami, kada ištrūksime iš izoliacijos. Puse lūpų kalbama, kad dar ilgai nekeliausime taip, kaip tai darėme anksčiau...Vyrai apskritai palikti „ant ledo“. Birželį jiems dedikuoti šou Niujorke, Londone, Milane ir Paryžiuje jau atšaukti. Toks pat likimas ištiko ir aukštosios mados renginius. Svarstoma transliacija internetu, bet kas tuo užsiims, kai filmavimo komandos bei dizaineriai yra izoliavęsi. Italų „Voque“ numeris išleistas baltu, tuščiu viršeliu. Nenuostabu, juk dėl karantino mados fotosesijos nevyksta. Laimei, dalis kūrybinių darbų organizuojami iš anksto. Priešingu atveju, žurnale būtų ir daugiau baltų puslapių. Ši pauzė neabejotinai paveiks mados dinamiką – bent jau artimiausius metus. Kalbama, kad sumažės šou mastai, dažnis, biudžetas. Kompanijos pergalvos, ar verta investuoti šešiaženkles sumas į 20-ties minučių renginius. Mados žiniasklaida taupydama lėšas neskraidins savo redaktorių į sezoninių kolekcijų demonstravimus. Tad akivaizdu, kad situacija iš esmės keisis. O kiek ši permaina truks, parodys laikas.



Mada koronaviruso krizės metu
Mada koronaviruso krizės metu
Vida Press



Nėra to blogo…


...kas neišeitų į gera. Pandemijos sukelta finansų krizė pakoregavo daugelio kompanijų akcijų kainą. Tuo pasinaudojo gyvūnų teises ginanti tarptautinė organizacija PETA. Užsienio spaudoje pranešta, kad ji nusipirko dalį mados ženklų „Ralph Lauren“, „Urban Outfitters“, „Guess“, „Burberry“ ir kt. akcijų. Aktyvistai siekia daryti įtaką šių gamintojų produkcijai ir skatinti naudoti mažiau natūralios vilnos bei kitų gyvūninių medžiagų. Apie mados ženklų vertybines pozicijas kalbama jau ne vienus metus. Sąmoningėja ir vartotojai, vis daugiau jų ieško aplinkai nekenkiančių drabužių bei aksesuarų kūrėjų. Be to, vis daugiau finansinio palaikymo sulaukia lėtosios mados kompanijos. Vienas žymiausių italų dizainerių Giorgio Armani neseniai kreipėsi atviru laišku skatindamas mados industriją lėtinti apsukas, vertinti kiekvieną kuriamą ir įsigytą daiktą, mažiau vartoti. Koronaviruso sukeltas sąstingis natūraliai sulėtins daugelį komercinių procesų. Svarbu tai priimti kaip tam tikrą treniruotę, suformuoti naujus įpročius ir, pasibaigus krizei, juos kokybiškai adaptuoti keičiant įprastą gyvenimo būdą.



Mada koronaviruso krizės metu
Mada koronaviruso krizės metu
Vida Press



Staigūs stabdžiai


Jau seniai kalbama apie žalingą greitosios mados poveikį, jos taršą, besaikį vartojimą, išsigimusią mados sampratą. Amerikoje pasiektas toks lygis, kad skalbti marškinėlius tapo brangiau, nei nusipirkti naujus. Jaunosios kartos protestų banga su Greta Thunberg priešakyje vienus žavi, kitus siutina. Tik kas iš to? Visos akcijos, lozungai ir planai pakluso mažyčio viruso valiai. Buvo staiga užtrauktas rankinis stabdis, ir galva trenkėmės į savo pačių išpūsto pertekliaus pagalvę. Nežinia, ar šios situacijos poveikį jausime ilgai. Jau dabar daugelis prisiekinėja, kad, vos bus nutrauktas karantinas, puls į parduotuves pirkti naujų daiktų. Būtų liūdna, jei taip nutiktų, jei nepasinaudotume unikalia proga padaryti reikšmingas išvadas, išmokti svarbias pamokas. Juk patys savanoriškai niekada nesusikurtume tokių apribojimų, neišmėgintume kitokio gyvenimo – tokio, kuriame gerokai mažiau vartojimo ir daugiau mėgavimosi tuo, ką turime. Nejau nemielas tas atrastas jausmas, kad visko užtenka, kad nereikia daugiau, nei yra? Sako, turtingas ne tas, kuris visko turi, o tas, kuriam pakanka to, ką turi. Taip, ši patirtis smogs madai itin skausmingai, tačiau iš principo turėtų išeiti į sveikatą. Privalome pasinaudoti šia proga ir, pandemijai praėjus, į madą pažvelgti kitomis akimis. Įvertinti, ką turime, suprasti, ko norime, atrasti, kas esame. Galbūt pradėsime pirkti atsakingai ir mėgausimės įsigytais daiktais ilgiau nei sezoną. Gal net visą gyvenimą. 

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis