Įvyko pirmieji festivalio „Sirenos“ Lietuvos teatro vitrinos apdovanojimai

Rugsėjo 26 d. vakare, klube „Opera Social House“, įvyko Vilniaus tarptautinio teatro festivalio „Sirenos“ Lietuvos teatro vitrinos apdovanojimai. Nors festivaliui jau devyniolika metų, tokie apdovanojimai buvo pirmieji. Nuo šiol festivalis „Sirenos“ į juos pakvies kasmet.

Konkurso dalyvių skaičių sudarė vienuolika spektaklių, kurie šiais metais, atrinkti teatrologių Ramunės Balevičiūtės ir Vlados Kalpokaitės, buvo parodyti Lietuvos teatro vitrinoje. Svarią patirtį turintys užsienio teatro ekspertai, sudarantys vertinimo komisiją, skyrė tris apdovanojimus. Be ekspertų komisijos apdovanojimų buvo skirtas ir žiūrovų prizas, kuris įsteigtas bendradarbiaujant su „Caffeine.lt “.


Tarptautinę žiuri komisiją sudarė: Mojca Jug (Slovėnijos „Bunker“ scenos menų centro programos kuratorė), Luisa Hedo („Madrido rudens“ festivalio programos kuratorė, Ispanija), Pierre Thys (Valonijos nacionalinio teatro Briuselyje vadovas, Belgija), Didier Juillard (Odeono teatro Paryžiuje meno programos kuratorius, Prancūzija) ir Iliana Dimadi („Onassis Stegi“ ir „Future Now“ festivalių kuratorė, teatrologė, Graikija).


Komisijos nariai akcentavo, jog visi įvertinimai yra tolygūs, vienodai reikšmingi. Trys komisijos apdovanojimai – „Sirenų“ gausmą skleidžiantys muzikos instrumentai tereminai – buvo išdalinti:


Spektakliui „Šventė“ (rež. Kamilė Gudmonaitė, OKT / Vilniaus miesto teatras) už unikalų socialinį ir teatrinį judesį. „Tikrumo teatras. Dramoje slypintis humoras. Autobiografija ir drąsa. Autentiškumas savo gryniausia forma. Subtilus ir jautrus režisūrinis prisilietimas bei stiprus aktorių ansamblis.“ – apie spektaklį atsiliepė komisijos nariai.

 

Spektaklio „Jauno žmogaus memuarai“ pagal Ričardą Gavelį (Valstybinis jaunimo teatras) režisierei Eglei Švedkauskaitei kaip perspektyviausiai režisierei. Apie režisierę komisijos nariai rašė: „Kelionė laiku ir erdve į atminties, istorijos ir tėvynės teritorijas. Tokia buvo aktorių misija, kurią jie atliko nuostabiai tiksliai ir jautriai, vedami kryptį tvirtai žinančios režisierės, turinčios stiprų estetinį, muzikinį ir vizualinį pojūtį“.

 

Spektakliui „Dėdė Vania“ pagal Antono Čechovo pjesę (rež. Tomi Janežič, Vilniaus mažasis teatras) už sceninę meistrystę. Pasak komisijos narių, šis spektaklis ypatingas savo dramaturgine darna, ryškiu režisieriaus sąmoju ir ekstravagantišku vaidybos braižu, kuriuo pasižymėjo visas aktorių ansamblis. Lokalus spektaklis, o tuo pat metu ir globalus, galintis išsiskirti daugelyje festivalių ir teatro scenų Europoje bei pasaulyje.

 

Apdovanojimuose, bendradarbiaujant „Caffeine.lt“ skirtas žiūrovų prizas, kurį, balsavimo būdu galėjo išrinkti patys žiūrovai: pasak „Caffeine.lt“ atstovų, Caffeine energija metams (365 kavos puodeliai) skiriama jaunam, energingam, įkvepiančiam, ryškiam ir spalvingam darbui „Me two / Savoj Krūvoj“ (Idėjos autorė Airida Gudaitė, režisierius Jonas Tertelis, Vilniaus miesto šokio teatras Low Air).

 

Apibendrindami savo patirtį „Lietuvos teatro vitrinoje“, komisijos nariai buvo paprašyti parengti trumpą atsiliepimą:

 

„Kam aš gimiau? Koks jausmas bandyti save suprasti? Kas aš esu, kur einu ir kodėl? – tokius klausimus šias penkias dienas kėlė Lietuvos teatro vitrinos kūrėjai. Atvykome iš tokių skirtingų šalių kaip Belgija, Graikija, Ispanija, Prancūzija ir Slovėnija, tačiau visi vienodai stipriai pasinėrėme į kūrybines vizijas menininkų, kurie siekė apmąstyti mūsų gyvenamą laiką iš socialinės, politinės ir kultūrinės perspektyvos.

 

Šiuos klausimus jie kėlė ekscentriškai, apokaliptiškai, poetiškai, kartais net nuožmiai ir gaivališkai, pasitelkdami įvairias formas, naudodami skirtingus estetinius ir etinius spektaklio kūrimo pricipus. Kartais tapdavo miglota ar pernelyg neapibrėžta – tai nuvesdavo prie nesusipratimų ar net karštų ginčų tokiais esminiais klausimais kaip lytis, klasė, kūnas, moterų įgalinimas, erotiškumas, laisvė ir lygybė. Tačiau nuolat viską gaubė ekstravagantiškumo aura, kuri kažkokiu būdu pateisindavo klaidingo supratimo galimybę. Jaučiamas tikras atsidavimas kuriant, režisuojant, vaidinant ir perteikiant visa tai ne mažiau atsidavusiai teatro žiūrovų auditorijai. Tarsi teatras būtų išlaikęs tą kolektyvinį rituališkumą, kurio mums reikia, kad geriau suprastume, ką reiškia būtų žmogumi. Juk galiausiai, pasak festivalio meno vadovės Kristinos Savickienės, „prigimtinė kiekvieno kūno teisė yra teisė egzistuoti“.

 

Lietuvos teatro vitrinos spektakliai, dalyvavę konkursinėje programoje:

 

„Žuvėdra“ ( rež. Jokūbas Brazys, OKT/Vilniaus miesto teatras)

„Me two / Savoj krūvoj“ ( idėjos autorė, choreografė Airida Gudaitė, režisierius Jonas Tertelis, Vilniaus miesto šokio teatras „Low Air“)

„Jauno žmogaus memuarai“ ( rež. Eglė Švedkauskaitė, Valstybinis jaunimo teatras)

„Šventė“ ( rež. Kamilė Gudmonaitė, OKT/Vilniaus miesto teatras)

„Kaip visur, kaip visi“ ( rež. Naubertas Jasinskas, Valstybinis jaunimo teatras)

„Big Pharma“ ( rež. Arturas Bumšteinas, Juozo Miltinio dramos teatras)

„Koriolanas“ ( rež. Paulius Markevičius, „Meno ir mokslo laboratorija“)

„Miegantys“ ( rež. Oskaras Koršunovas, Lietuvos nacionalinis dramos teatras)

„Dėdė Vania“ ( rež. Tomi Janežič, Valstybinis Vilniaus mažasis teatras).

„Frankenšteino kompleksas“ ( rež. Valters Sīlis, Nacionalinis Kauno dramos teatras)

„bowel“ ( rež. Naubertas Jasinskas, Kauno miesto kamerinis teatras)


Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis