Atsinaujinęs festivalis „Jauna muzika“ naikins ribas tarp kompozitorių ir atlikėjų

Atsinaujinęs, skatinantis klausytis, mąstyti ir plėsti akiračius – toks šiemet bus šiuolaikinės muzikos festivalis „Jauna muzika“.

Balandžio 23–28 d. Vilniuje, Menų spaustuvėje ir Sapiegų rūmuose vyksiantys festivalio renginiai skatins rizikingus bendradarbiavimus, naikins ribas tarp kompozitorių ir atlikėjų, bei inspiruos platesnius, netikėtus žvilgsnius į garsą, kūrybą ir pasaulį iš esmės.


Nuo 1992 m. Lietuvos kompozitorių sąjungos organizuojamas festivalis jau 27-erius metus vienija muzikos, garso eksperimentais besidominčius kūrėjus ir klausytojus. Per solidžią istoriją ne kartą keitėsi festivalio trajektorijos, ideologijos ir tikslai, o šiemet – ir kuratoriai. Atsinaujinusios „Jaunos muzikos“ organizavimą perėmė garso menininkas Arturas Bumšteinas ir meno kuratorė Monika Lipšic.


„Galbūt paradoksalu, tačiau „Jauna muzika“ ne tik vienas seniausių, bet ir labiausiai per savo istoriją besimainiusių festivalių Lietuvoje. Jis ne kartą keitė ir pavadinimą, ir idėjų kryptis. Džiugu, kad galime pristatyti dar vieną viziją – garso meno, performansų ir eksperimentinių formatų festivalį, kuriame telpa labai skirtingi kūrėjai. Nuo Rie Nakajima ir Pierre Bertheto, Michało Liberos, Jérôme'o Noetingerio iki Pichismo. Klausymasis – tai mąstymo forma, žaidimas, savistaba", – apie atsinaujinusį festivalį pasakojo M. Lipšic.



Jūra Elena Šedytė
Jūra Elena Šedytė
Organizatorių nuotr.



„Šiais metais „Jauna muzika“ man – tai buities daiktais nukrauti stalai, prie kurių palinkusios poros, tarpusavy susaistytos įvairiausių ryšių. Vienas jų – bendrai kuriami muzikiniai pasauliai. Dar vienas bendras bruožas, jungiantis šias „eksperimentines šeimas“, yra tai, jog kiekvienas iš jų susitikimų yra pretekstas pergalvoti muzikos taisykles, galbūt net išrasti visą šį socialinį žaidimą iš naujo. O norint kurti savo taisyklėmis paremtą meną, reikia susikurti ir tam palankią kultūrinę dirvą. Kaip tik dėl šios priežasties dauguma festivalio atlikėjų tuo pat metu yra ir kultūriniai aktyvistai, sociologai, rašytojai, kuratoriai, savo kūryboje kvestionuojantys muzikos vietos visuomenėje temas. Menų spaustuvei, savaitei tapsiančiai festivalio dalyvių, švenčiančių tikruosius ar naujuosius-tikriuosius gimtadienius, namais, taip pat keliamas iššūkis, kaip prasmingai sutelkti ir jaukiai išskleisti tokį gyvą muzikinį audinį, kad jo neužvaldytų nei „juodosios dėžės“ estetika, nei „juodosios dėžės sapno“ estetikos Sapiegų rūmai. Kitaip tariant, kaip jaukiai įsikurti, tačiau nepamiršti ieškoti savo identiteto. Išrasti save iš naujo, išrasti instrumentus, išrasti muzikinę erdvę bei atrasti erdvę muzikai. Išrasti mitologiją bei kartu dainuoti jai lopšines. „Jauna muzika“ – išradingas festivalis, pirmasis eksperimentinių lopšinių festivalis Lietuvoje“, – festivalio vizija dalijosi A. Bumšteinas.


Festivalio organizatoriai iš didelės gausos įvairiausių šiuolaikinio meno apraiškų atrinko įdomiausius, tarpusavyje rezonuojančius pasirodymus. Savaitę vyksiančiuose festivalio renginiuose savo kūrybą pristatys su garsu eksperimentuojantys lietuvių menininkai ir vienuolika skirtingų trajektorijų ir vizijų garso menininkų iš užsienio.

Balandžio 23 d. festivalį atidarys jaunos lietuvių kompozitorės Jutos Pranulytės kūrinys „Sweet Sweat“ varinių pučiamųjų ansambliui ir video. Tą pačią dieną performansą „Mirę augalai ir gyvi objektai“ pristatys menininkai Rie Nakajima ir Pierre'as Berthetas, kurių kūrybos dėmesio centre – įvairių daiktų įveiksminimas, kaip jie patys sako, „įsiklausymas į pačius daiktus“. Pirmosios dienos programą užbaigs Salomés Voegelin performatyvi paskaita „Nedalomi tūriai“.


Festivaliui įsibėgėjant, balandžio 24 d. svečiai iš Lenkijos, sociologas ir garso menininkas Michałas Libera, kartu su vokaliste, kompozitore ir publiciste Barbara Kinga Majewska pristatys „gyvąjį paveikslą“ balsui, garso įrašams ir aktoriams ODMA, tyrinėjantį vėlyvajį Franzo Kafkos apsakymą „Dainininkė Jozefina, arba Pelės“. 30 metų repetuojamą improvizaciją juostiniam magnetofonui ir analoginei elektronikai pristatys prancūzų improvizatorius ir garso menininkas Jérôme’as Noetinger'is, kitą dieną po koncerto švęsiantis savo 53-iąjį gimtadienį. Vakarą reziumuos neseniai susikūręs lietuvių menininkių Gailės Griciūtės ir Viktorijos Damerell duetas „Eye Gymnastics“, rodysiantis performansą-koncertą-seansą „Karti naktis“.



DPLO Milan
DPLO Milan
Organizatorių nuotr.



Trečiąją festivalio dieną, balandžio 25 d. atidarys Berlyne gyvenančio Neo Hülckerio kompozicijos lūžtančiam balsui solo, kompozitoriaus lyties keitimo proga jo draugų sukurtos kaip nedidelės dovanos gimtadienio proga. Lietuvis garso dizaineris ir techno muzikos prodiuseris Ignas Juzokas ruošia Juodosios salės integruotai garso sistemai skirtą kūrinį, kurį pats gyvai atliks moduliniu sintezatoriumi, o muzikantas ir išradėjas iš lenkijos Pawełas Romańczukas pristatys savo sukurtų instrumentų koncertą, kurį galima bus patirti ir kaip instaliaciją.


Balandžio 26 d. tarptautinis Vitalijos Glovackytės ir Michaelo Cuttingo duetas „Hyperdawn“ eksperimentuos su elektronika ir daina. Ketvirtosios festivalio dienos programoje numatyti ir laisvosios improvizacijos dueto „Mongram“ bei elektroninės muzikos kūrėjų TIESE koncertai, kurie skambės per vilniečių „Kala Sound System“ savadarbę garso sistemą. Šis kolektyvas paskutinę vakaro valandą užpildys eksperimentinio dub'o garsais.


LMTA studentai balandžio 27 d. pradės Glebo Maltsevo kūriniu kameriniam ansambliui „HH-hh-hh-hh-hh“, o išskirtinį solo performansą ruošia svečiai iš Ukrainos „Pichismo“. Tai vienas netikėčiausių festivalio elementų, pankroko grupė, propaguojanti pačių sukurtą „esperanto-core“ muzikos žanrą. Priešpaskutinė festivalio diena ypatingai dėmesinga bus lietuvių kūrėjams – bus pristatomi Mato Drukteinio, Jūros Elenos Šedytės, Mantauto Krukausko kartu su Monika Zenkevičiūte parengti kūriniai-pasirodymai.


Balandžio 28 d. festivalis finišuos keliais projektais. Kompozitorius Marius Salynas, kartu su nuolat po pasaulį keliaujančia menininke ir filmų kūrėja Emilija Škarnulyte pristatys bendrą projektą „Audioscape-GW170817“, paremtą juodųjų skylių bei neutroninių žvaigždžių stebėjimais. Šveicarų duetas Strøm ruošia improvizacinės „elektroninių daiktų“ muzikos koncertą, o festivalį reziumuos kompozitoriaus Ramūno Motiekaičio autorinis koncertas Sapiegų rūmuose, kuriame LMTA šiuolaikinės muzikos programos magistrantai (vadovaujami Vykinto Baltako) bei kompozitoriaus draugai pristatys „Mobile“ kūrinių serijos retrospektyvą, apimančia 1996–2019 m. laikotarpį.


Atsinaujinęs festivalis „Jauna muzika“ – balandžio 23–28 d., Menų spaustuvėje ir Sapiegų rūmuose.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis