Acto nauda sveikatai. Tarp kitų – ir priešvėžinės savybės

 (1)
Nors kažin ar actą būtų galima pavadinti stebuklingu visas sveikatos problemas akimirksniu išsprendžiančiu eliksyru, vis tik šis produktas iš tikrųjų gali pagerinti sveikatos būklę.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Rinkoje vis pasirodančios naujos acto rūšys vilioja ne tik galimybe patirti įsimintinų skonio subtilybių, bet ir pagerinti sveikatos būklę.

Kaip teigiama moksliniame leidinyje „Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety“ 2016 m. publikuotoje apžvalgoje, fermentuotos grūdų ir vaisių acto rūšys pasižymi fizinę būklę garinančiomis savybėmis, įskaitant antibakterinį ir antioksiduojamajį poveikį. Lyg to dar būtų maža, actui priskiriamos priešvėžinės savybės (ypač akcentuojama japoniško juodųjų sojos pupelių acto nauda).

Tenka pripažinti, kad sveikatą gerinančios acto savybės nėra naujiena. Dar 400 m. pr. Kr. senovės graikų gydytojas Hipokratas naudojo iš vaisių gamintą actą žaizdoms, kosuliui ir kitiems negalavimams gydyti. Mūsų dienomis actas įvardijamas kaip itin organizmui naudinga priemonė, padedanti kontroliuoti cukraus ir cholesterolio kiekį kraujyje. Toks acto poveikis susijęs su jo sudėtyje esančiais polifenoliais, acto rūgštimi ir su probiotikais – sveikatą gerinančiomis bakterijomis – susidarančiomis fermentacijos proceso metu. Mūsų dienomis obuolių sidro actas įvardijamas kaip priemonė, padedanti atsikratyti nepageidaujamų kilogramų, gerinanti virškinimą, gydanti skrandžio refliuksą ir daugybė kitų negalavimų.

„Su actu siejama daugybė sveikatai naudingų šio produkto savybių, o štai galimybė atsikratyti nepageidaujamų kilogramų akcentuojama itin dažnai, - teigė mitybos specialistė Mary Elle Camire. – Acto rūgštis sąveikauja su krakmolą virškinti padedančiais enzimais, o tai savo ruožtu padeda pavalgius trumpuoju periodu kontroliuoti cukraus kiekį kraujyje.“

Iš tikrųjų atliktų tyrimų rezultatai rodo, kad actas pasižymi gliukozės kiekį kraujyje mažinančiu poveikiu, itin aktualiu tiems asmenims, kurių kraujyje cukraus kiekis nėra normalus. 2015 m. atliktas tyrimas, kurio rezultatai publikuoti moksliniame leidinyje „The Journal of Diabetes Research“, parodė, kad žmonėms, kuriems buvo diagnozuotas antrojo tipo diabetas, prieš valgį vartojusiems 30 ml acto, skiesto su 20 ml vandens, gliukozės, insulino ir trigliceridų kiekis kraujyje buvo mažesnis penkias valandas po valgio, lyginant su tiriamaisiais, gavusiais placebą. Maža to, acto vartojusių tiriamųjų raumenys gavo didesnį gliukozės kiekį iš kraujo, o tai savo ruožtu taip pat padeda reguliuoti cukraus kiekį kraujyje.

2015 m. moksliniame leidinyje „The European Journal of Clinical Nutrition” publikuoti atlikto tyrimo rezultatai parodė, kad asmenims, kuriems nustatyta susilpnėjusi tolerancija gliukozei (vienas iš patikimiausių antrojo tipo diabeto pranašų), acto vartojimas prieš valgį gerina raumenų aprūpinimą krauju ir gliukozės patekimą į raumenis, mažina insulino ir trigliceridų kiekį kraujyje net penkias valandas po valgio. Mokslininkų teigimu, būtų teisinga daryti išvadą, kad actas gali būti vertinamas kaip naudinga priemonė, teigiamai veikianti atsparumą insulinui ir metabolizmo sistemos pakitimus tiems asmenims, kuriems fiksuojami ankstyvi vėliau diabetu galintys virsti požymiai.

Vis tik dalis ekspertų skeptiškai vertina pernelyg entuziastingą požiūrį į actą. „Tai yra ingredientas, ne supermaistas, - įsitikinusi mitybos specialistė Carol T. Culhane iš Toronto. – Šiam produktui tenka vieta sveikoje mityboje, dažnai žmonės acto vartoja su sveiktais produktais, pavyzdžiui, salotomis, raugintomis daržovėmis ar ruošiant acto redukcijos padažus jūrų gėrybių patiekalams gardinti, o štai su ledais acto vartoti niekam nešauna į galvą.“

Ekspertų nuomonės apie actą skirtingos. „Rekomenduoju rinktis nepasterizuotą obuolių sidro actą ar produktus, kurių sudėtyje yra nepasterizuoto obuolių sidro acto; tokių produktų buteliukų dugne būna nuosėdų, - rekomendacijomis dalinosi mitybos specialistas Joshas Axe’as. – Kaip ir pasterizuojant pieną šio proceso metu naudojama labai didelė temperatūra, suardanti probiotikus, enzimus ir organines rūgštis, o juk būtent šios medžiagos ir paverčia obuolių sidro actą itin sveikatai naudingu produktu.“

C. T. Culhane savo ruožtu rekomenduoja vartoti skirtingų acto rūšių: šilauogių, ryžių, vyno ir kitų acto variantų. Tokia jos rekomendacija susijusi ne tik su skonių įvairove, bet ir su skirtingų rūšių antioksidantais, kurių yra įvairių acto rūšių sudėtyje ir kurie papildo vienas kitą.

Tenka pripažinti, kad, deja, stebuklingo eliksyro statuso actui pelnyti turbūt nepavyks. Vis dėlto šis produktas iš tikrųjų gali būti naudingas sveikatai dėl toli gražu ne vienos priežasties, jau nekalbant apie patiekalų skonį gerinančias acto savybes. Svarbiausia laikytis vienos taisyklės – negerti gryno acto, o skiesti jį vandeniu ar arbata. Kitokiu atveju neišvengiamai pažeisite dantų emalį arba pažeisite stemplę.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Ko nežinojome apie vaikščiojimą basomis – kaip tai veikia mūsų sveikatą? (6)

Vaikščioti basomis – retas malonumas ir netgi savotiška modernaus gyvenimo prabanga. Norintiesiems sustiprinti sveikatą ir bent trumpam išvaduoti savo pėdas iš batų kalėjimo – basakojų takai.

Menopauzė: kokių pokyčių tikėtis ir kaip juos palengvinti?

Menopauzė moterims neretai kelia nerimą. Ji siejama ne vien tik su fiziologiniais, bet taip pat ir su psichologiniais požymiais, kurie pasireiškia šiuo gyveimo periodu.

Per 10 minučių: šie pratimai greitai sugrąžins jums pageidaujamas kūno linijas (1)

Treniruotė, kurios neįmanoma atidėti vėlesniam laikui. Nors šiais metais vasara neskubėjo atvykti pas mus, o saldumynų virtuvėje buvo galima rasti dažniau, nei norėtume, vis tik pats laikas skirti laiko sau ir nustoti kūrus pasiteisinimus.

Žolininkė ir profesorius patarė, kaip susidžiovinti uogas

Šviežių uogų sezonas netrukus pasibaigs, bet jomis mėgautis galime ne tik vasarą. Tereikia žinoti keletą pagrindinių taisyklių, kaip mėgstamiausias uogas sudžiovinti, kad jos būtų ne tik gardžios, bet ir išlaikytų kuo daugiau naudingųjų savybių.

Mitybos specialistė: nė viena mitybos teorija nėra tobula – kaip iš kiekvienos paimti tai, kas geriausia (4)

Ko tik nedarėme bandydami maitintis sveikiau – pirkome ekologiškus produktus, atsisakėme mėsos, pieno ir kiaušinių, vėliau – miltų ir cukraus, liovėmės maistą kepti ir virti, bet ar dėl to tikrai tapome sveikesni? Maisto technologė Raminta Bogušienė sako, kad nė viena mitybos teorija nėra tobula, ir siūlo iš kiekvienos paimti tai, kas geriausia.

Osteopatas V. Jankauskas: įdomu tai, kad ne visada skauda tą vietą, kuri yra problemiška (10)

Masažai gali daug – atpalaiduoti įtemptus raumenis, sumažinti skausmus, suteikti malonumo. Osteopatas Vytenis Jankauskas sako, kad rankomis galima padaryti dar daugiau – pagerinti laikyseną, suaktyvinti vidaus organų veiklą ar net išgydyti žvairumą.

Tik viena šio gėrimo skardinė per dieną gali padidinti tikimybę patirti insultą (7)

Tai plačiai žinoma tiesa, kad gerti gazuotus gėrimus yra nesveika. Bet ar žinojote, kad tai dar ir gali būti pavojinga jūsų sveikatai?

Mitybos specialistė: maisto derinimas tėra mitas! (6)

Netikėtos mitybos specialistų pastabos apie maisto derinimo svarbą.

Specialistai įspėja: netinkamai apdorotas maistas gali baigtis mirtimi!

Liepos mėnesį nuo listeriozės Lietuvoje mirė du asmenys.

Kaip gyvybinę energiją či panaudoti savo sveikatai gerinti? (6)

Švariausia iš visų energijos šaltinių – gyvybinė energija či. Kaip šią nematomą gamtos jėgą panaudoti savo sveikatos reikmėms, pasakoja Vilniaus universiteto Konfucijaus instituto darbuotojas Liang'as Wenming'as (30 m.).