Vestuvių ceremonijos datą ir laiką minučių tikslumu kruopščiai parinko šeimos astrologas. Tokia tradicija egzistuoja visoje Indijoje, o anot šių vestuvių organizatoriaus, tuoktuvėms tinkamų dienų per metus būna viso labo tik koks šešiasdešimt. Taigi šeimos astrologas pasakė, kad 24-erių Aanchal Guptai ir 27-erių Ishanui Khaitanui idealu tuoktis 2013-ųjų sausio 31 dieną (ketvirtadienį), 17 valandą.
Jausmingos jaunikio palydėtuvės
Kaip ir kiti kviestiniai svečiai iš jaunojo Ishano pusės, vėlyvą pagrindinės vestuvių ceremonijos dienos popietę atvykome prie prabangaus penkių žvaigždučių viešbučio „The Grand New Delhi“. Specialioje palapinėje svečiams pasitikti vaišinomės užkandžiais ir laukėme, kol susirinks visi ir prasidės jaudinanti jungtuvių dalis – jaunojo palydėtuvės (baarat) pas jaunąją. Indijoje, skirtingai nei daugelyje tradicinių vakarietiškų vestuvių, ne jaunoji, lydima tėčio, o jaunasis, lydimas visų jo kviestų svečių, atvyksta į parengtą vestuvių ceremonijos vietą.

Juokėmės, kad per palydėtuves jaunikis neapsigalvojo, ir mes sėkmingai atgabenome jį į ceremonijos vietą. Prie įspūdingos iš tūkstančių gyvų gėlių žiedų sukomponuotos „triumfo arkos“ jaunojo gimines ir palydos vyrus sutiko jaunosios giminaičiai. Šie su Ishano svečiais gracingai apsikeitė sodriomis gėlių girliandomis, o jaunojo palydos viešnios gavo po gražiai supakuotą dovanėlę – subtilią metalinę dėžutę su prieskoniais burnai atgaivinti po vaišių. Svečiams žengiant pro gėlių arką, iš dangaus pasipylė žiedlapių (juos daugelis savo plaukuose parsinešė namo) lietus.
Vestuvių ceremonija vyko šalia viešbučio „The Grand New Delhi“ pastatytoje milžiniškoje palapinėje. Beje, šią vargu ar galėjai taip pavadinti – keturios erdvios salės su kolonomis, žibančios auksu, puoštos šilku ir gėlėmis, labiau panėšėjo į prabangius namus. Juoba kad čia laisvai tilpo daugiau nei tūkstantis svečių. Pagrindinėje vestuvių erdvėje įrengtose jaukiose salelėse, kur buvo pristatyta daug sofų ir fotelių, galėjai ramiai pabendrauti.

Po geros valandos, praleistos pažindinantis su svečiais, antroje salėje prasidėjo pagrindinė santuokos ceremonija. Vyko ji pagal senas – tikima, išlikusias dar nuo vedų laikų – tradicijas. Jaunieji ir jaunosios tėvai susėdo glaudžiu rateliu aplink agni (Agni – vedų ugnies dievas) –šventąją ugnį, ir vedybų šventikas su padėjėju pradėjo ceremoniją. Jungtuvės vyko sanskrito kalba, nors daugelis indų jos ir nemoka, todėl padėjėjas jauniesiems vis sufleruodavo, ką daryti.
Ceremonija vyksta pagal tiksliai nustatytą tvarką, vieną ritualą keičia kitas. Pirmasis vadinamas jaunosios atidavimu (kanyada): jaunosios tėvas padeda dukters rankas ant jaunojo rankų ir paprašo jį priimti nuotaką. Kitas ritualas – ugnies pašventinimas (havan): jaunieji uždega ir pašventina šventąją ugnį mesdami į ją sandalmedį, kvepiančius augalus, ryžius ir pildami aliejų. Toliau – mazgo surišimas (gath bandhan): ant jaunųjų uždedamas ir surišamas apsiaustas (sakar) – jųdviejų amžino ryšio, meilės bei ištikimybės vienas kitam priesaikos prieš Dievą simbolis. Ketvirtasis ritualas – ėjimas aplink ugnį (mangalphera). Poros ėjimas pagal laikrodžio rodyklę aplink ugnį simbolizuoja keturis gyvenimo tikslus: vykdyti religines ir dvasines pareigas (dharma); siekti gyvenimo gerovės (artha); nepamiršti žemiškų malonumų (kama) ir siekti sielos išsivadavimo bei išsilaisvinimo (moksha). Penktasis ritualas – septyni žingsniai kartu (saptapardi). Kiekvienas žingsnis reiškia tam tikrą vedybų įžadą: pirmas – gerbti vienas kitą, antras – dalytis laimės ir liūdesio akimirkomis; trečias – pasitikėti vienas kitu ir būti ištikimiems; ketvirtas – atstovauti šeimai ir paisyti jos vertybių; penktas – įsipareigoti atlikti šeimos pareigas ir dvasiškai augti; šeštas – siekti teisingumo ir doros; septintas – puoselėti amžiną draugystę ir meilę.
Po septynių žingsnių ritualo abiejų jaunųjų tėvai tradiciškai palaimino jaunavedžius – mirkė į vandenį rožes ir šlakstė jaunavedžius. Po šios ceremonijos jaunajai įteikti atributai, simbolizuojantys ištekėjusios moters statusą: kaklo papuošalas (mangalasutra) ir raudonas taškas (kumkum) – ant kaktos.
Apie valandą trukusią ceremoniją galėjo stebėti ne visi svečiai – tik patys artimiausi giminės ir tokie smalsuoliai kaip mes. Vėliau jaunieji priiminėjo dovanas irei kantriai fotografavosi su svečiais.
Margaspalviai apdarai
Kokios indiškos vestuvės be puošnių, blizgių drabužių? Jaunasis Ishanas vilkėjo šviesiai rudą tradicinį indų apdarą – aukso siūlais siuvinėtą ilgą švarką (dhoti) ir siauras kelnes, ant galvos buvo užsidėjęs turbaną su prašmatnia sege. O jaunoji Aanchal buvo apsivilkusi gausybe aukso elementų padabintu sodriai raudonos spalvos sariu. Tikima, kad raudona vestuvinio drabužio spalva atneš naujai šeimai vedybinę laimę, padės suklestėti, susilaukti vaikų. Jaunosios plaukus pagal Šiaurės Indijos tradicijas dengė vualis – pagarbos jos garbinamoms dievybėms ženklas, o plaštakas, delnus ir pėdas puošė chna dažais išpiešti nėrinius primenantys subtilūs piešiniai. Tai – tradicinis indų menas (mehendi). Tokie piešiniai ant kūno dalių gali išlikti nuo kelių dienų iki kelių savaičių – nelygu, koks dažų stiprumas ir moters organizmas. Tradiciškai vestuvėms sukurtuose „nėrinių“ labirintuose yra dailiai ir nepastebimai įpintas jaunojo vardas. Vakare – po tuoktuvių ceremonijos – jis turi rasti savo vardą: tik tada esą gali prasidėti pirmoji vedybinė naktis. Po vestuvių jaunoji negali dirbti jokių buities darbų, kol ant rankų savaime neišblunka piešiniai.

Šiose vestuvėse margaspalviai buvo ne tik jaunieji, bet ir pokylio viešnios. Moterys akį traukė įvairių spalvų sariais, ant rankų žibančiomis auksinėmis apyrankėmis, ausyse ir nosyse įvertais įspūdingų dydžių auskarais su deimantais. Vyrai buvo kuklesni, tačiau mane visas dienas žavėjo indiška jaunojo tėčio Anilo Khaitano elegancija.
Indams, kaip ir mums, lietuviams (bent jau vyresnės kartos), garbės ir orumo reikalas – vaišinti svečius nuolat ir gausiai. Nors užkandome dar prieš jaunojo palydėtuves, po 45 minučių pagrindinėje vestuvių ceremonijos salėje mums vėl siūlyta užkąsti. Lėkštė su įvairiomis užkandėlėmis prieš mūsų akis atsirasdavo kas dvi tris minutes. Netrukus pradėjome jaustis nepatogiai – tiek valgyti mes nepratę, o atsisakyti nemandagu. Išsisukome ragaudami nuostabius, burnoje tirpstančius egzotiškus vaisius.
Iškart po santuokos ceremonijos buvo atvertos durys į nuostabiai papuoštą vaišių salę. Patiekalų, matyt, dėl nemenko kiekio svečių iš įvairių pasaulio šalių: Kinijos, Švedijos, Rusijos, Amerikos, Lietuvos ir kitų, buvo ne tik indiškų, tačiau mus vis dėlto labiausiai traukė puotos karaliai – vario puoduose garuojantys indiški vegetariški valgiai. Prie kiekvieno buvo padėtas pavadinimas, tik mėginti išsiaiškinti, kas tai ir iš ko pagaminta, nematėme prasmės – tokia gausybė jų buvo... Ragavau visko po truputį, ir viskas buvo skanu. Indų maisto gaminimo meistriškumą, mano galva, lemia prieskonių naudojimas. Indai ne tik turi jų labai daug, bet ir moka deramai komponuoti. O labiausiai mane nustebinęs kulinarinis siurprizas buvo... pievagrybiai. Pasirodo, šių grybų indai dažnai deda į troškinius, valgo juos kaip užkandžius.
Juokiausi, kad desertų maniakai čia galėjo džiūgauti – jiems buvo parengtas atskiras kambarys su pačiais įvairiausiais ir spalvingiausiais saldumynais.
Indiškose vestuvėse, matyt, nustebintų vienas dalykas – jokio alkoholio jungtuvių ceremonijos dieną! Tiesa, jis itin srauniais upeliais liejosi visas dienas iki tuoktuvių ir ypač per priešvestuvinę puotą (saangeet). Tai – smagus abiejų jaunųjų svečių ir giminių susipažinimo bei muzikos vakaras. Šis prasidėjo vestuvių ceremonijos išvakarėse ir truko kone iki paryčių.
Labai džiaugiausi gavusi Lietuvoje gyvenančio indų restorano savininko Rajinderio Chaudhary kvietimą atvykti į indiškas vestuves. Prieš daugiau nei 20 metų Rajinderis dirbo pas A. Khaitaną. Nuostabus dalykas, kad po tiek metų jis sulaukė buvusio darbdavio kvietimo į sūnaus vestuves. Ir ne tik sau ir žmonai, bet ir savo draugams! Tad į vestuves vyko net 10 lietuvių.



Negana to, namo parsivežėme po vestuvių atminimo dovaną: kiekvienam svečiui į kambarį buvo pristatyta gražiai supakuotas sidabruotas dubuo stalui papuošti.
Suplanuotos vedybos
Pagal vedų tradiciją laimingo ir visaverčio santuokinio gyvenimo pagrindas yra vyro ir moters vienybės, intymumo ir meilės jausmas visose plotmėse – ir fizinėje, ir protinėje, ir dvasinėje. Vedybinis gyvenimas laikomas dviejų žmonių galimybe nuo gyvenimo partnerių užaugti iki sielos draugų, taip pat – ne tik asmenine privilegija ir malone, bet visą gyvenimą trunkančia socialine bei dvasine atsakomybe. Todėl vestuvės iki šių laikų yra visos giminės reikalas.


Indai man tvirtino, jog suplanuotos vedybos daug tvaresnės nei tos – iš didelės meilės. Iš pradžių netikėjau, tačiau grįžusi patikrinau statistiką. Pasirodo, Indijoje išsiskiria tik 8 proc. porų, o Lietuvoje – net 45 proc. Be to, Indijoje dažniausiai skiriasi vidutinės klasės žmonės. Dabar nebesistebiu indų nuomone, kad suplanuotos vedybos – išmintinga, racionalu ir tvaru.
Nuotraukos – iš asmeninio autorės albumo