10 paprastų, bet veiksmingų sveikos moters taisyklių

Moksliniai tyrimai pagrindžia tai, ką kiekviena nujautėme.

Ar yra prasmė kalbėti apie sveikatą ir ligas, atsižvelgiant į lytį? Žurnalistė, rašytoja Eliana Liotta įsitikinusi, kad šiuo atveju reikėtų padėti į šalį griežtas feministines nuostatas, neigiančias bet kokius lyčių skirtumus. Kartu su bendraautoriumi krūtų ligų specialistu Paolo Veronesi žurnalistė parašė išskirtinai moterims skirtą knygą „Sveika ir laiminga“ (leidykla „Alma littera“). „Evoliucija parodė, kad skirtumais verta didžiuotis, – rašo ji. – Gyvybė Žemėje išsiskleidė kaip milžiniška skirtumų puokštė. Moters kūnas – idealios pusiausvyros erdvė, kurioje gali užsimegzti gyvybė. Ji pasižymi išskirtinėmis savybėmis, todėl ir priežiūra turi būti specifinė.“


Moterys 2-3 kartus dažniau nei vyrai susiduria su tokiomis autoimuninėmis ligomis kaip žvynelinė ir reumatoidinis artritas. Tarp 10 pacientų, besiskundžiančių vidurių užkietėjimu, yra net 8 moterys. Moterų ligų atsiradimo priežastys ir išgijimo rezultatai labiau priklauso nuo psichoemocinės būklės. Ir taip toliau. Taigi šįsyk (nesupykite, vyrai) pateikiame 10 svarbiausių moters sveikatos veiksnių pagal knygą „Sveika ir laiminga“.


1. Vanduo


Kasdien išgerkite 1,5 – 2 litų vandens, nes jis atlieka svarbią maisto medžiagų gabenimo funkciją, iš jo organizmas pasisavina kalcį. Tai padeda apsisaugoti nuo osteoporozės – po menopauzės moterų kaulų lūžių rizika yra kur didesnė nei vyrų, tai patiria kas trečia europietė. 2 litrai vidutinės mineralizacijos vandens suteikia net trečdalį rekomenduojamos dienos kalcio normos.


2. Meilė


Viena iš priežasčių, kodėl moterys gyvena ilgiau už vyrus, pasak mokslininkų, yra jos gebėjimas dalintis emocijomis. Tai sumažina streso sukeliamą žalą. Moterų smegenyse labiau išsivysčiusios kalbos ir empatijos sritys. Tai leidžia sukurti stipresnius socialinius ryšius ir sulaukti pagalbos, užklupus bėdai. Be to, teigiama psichoemocinė būklė daro svarbią įtaką ligų prevencijai ir padeda greičiau išgyti. „Amerikos vėžio draugijos paskelbtame tyrime, per kurį ištirta 9 tūkstančiai žmonių, paaiškėjo, kad socialinių ryšių tinklas sumažina krūties vėžio atkryčio riziką“, – rašoma knygoje.


3. Dalijimasis buities našta


Pernelyg didelė darbų ir atsakomybės našta alina ne tik fiziškai, bet ir psichologiškai. Skandinavijoje atlikti tyrimai rodo, kad didesnė lyčių lygybė mažina moterų riziką susirgti depresija. Ši moteris užklumpa dvigubai dažniau nei vyrus.


4. Tyrimai


Nuo kraujo iki PAP testo – tyrimai gelbsti gyvybę. Privalu kasmet lankytis pas ginekologą. Jaunystėje – dėl vaisingumo konsultacijos, po menopauzės – siekiant užkirsti kelią navikų atsiradimui. Naudokitės nemokamomis patikros programomis. Ankstyva krūties vėžio diagnozė, atliekant echoskopijos ar mamografijos tyrimą, tikimybę išgyventi padidina 98 proc.


5. Smalsumas


Skaitykite, grokite, spręskite kryžiažodžius, mokykitės kalbų. Moterys šiuo požiūriu iki pat senatvės yra kur kas aktyvesnės už vyrus. Aktyvus protas tarsi skydas gina nuo neurodegeneracinių ligų. Tyrimai rodo, kad intelektine veikla užsiimantiems žmonės gresia mažesnis pavojus susirgti Alzheimeriu.


6. Judėjimas


Judėjimas stiprina imuninę sistemą, raumenis, o šie palaiko geresnę kaulų būklę. Tad sportuojant gerokai sumažėja raumenų nykimo ir kaulų lūžių rizika. Tyrimai rodo, kad reguliarus judėjimas padeda atsikratyti įtampos, atitolina širdies ligų ir diabeto grėsmę, gerina nuotaiką, saugo nuo sąnarių sąstingio. Pasaulinis vėžio fondas, išanalizavęs galybę tyrimų, paskelbė, kad fizinė veikla mažina storosios žarnos, gimdos ir krūties vėžio riziką.


7. Atsipalaidavimas


Lėtinis stresas išprovokuoja daugybę nemalonumų – nuo nemigos iki žarnyno sutrikimų. Atsipalaiduoti padeda fizinė veikla, kvėpavimo pratimai, joga, meditacija, malonūs pomėgiai. Tarkim, „Ecancer“ žurnale paskelbtas tyrimas rodo, kad valandą trunkantis dainavimas gerokai sumažina streso hormono kortizolio lygį.


8. Saulė


Vitaminas D mums gyvybiškai svarbus. Su maistu jo gauname tik 20 proc., o likusį kiekį – iš ultravioletinių spindulių, todėl būtina bent valandą ar dvi kasdien praleisti lauke. Geriausia išeiti pasivaikščioti vidurdienį, kai saulė yra aukščiausiame taške. Taip pat nustatyta, kad natūralios šviesos trūkumas yra viena iš sezoninės depresijos ir nemigos priežasčių.


9. Augalai


Stenkitės, kad augalinis maistas sudarytų 2/3 ar bent pusę lėkštės turinio. Tai gali būti ne tik žalios, bet ir troškintos, virtos daržovės, kruopos. Gardinkite maistą kokybišku augaliniu aliejumi, o ne sviestu, valgykite daugiau sėklų ir riešutų. Kuo daugiau augalų, tuo lengviau virškinimo sistemai ir mažesnė storosios žarnos vėžio rizika. Tik neskubėkite keisti mėsos miltiniais patiekalais – jų žala sveikatai nė kiek ne mažesnė ir labai, ypač – po menopauzės, prisideda prie antsvorio didėjimo.


10. Valia


Raskite valios atsikratyti žalingų įpročių. Moters organizmas gamina mažiau etanolį skaidančio fermento, todėl jai labiau kenkia alkoholis, o rūkančių moterų rizika pažeisti arterijas yra net 5 kartus didesnė nei vyrų. Jos labiau linkusios kaupti svorį, tad reikėtų išmokti ištarti „ne“ pyragaičiams, ypač – prigulus priešais mėgstamą serialą.




Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis