Per iškrovos dieną galime netekti iki 500 g

Kartais taip traukia prie žemės, tarsi kūnas būtų prikrautas akmenų. Toks pojūtis ypač dažnai aplanko po švenčių. Kaip palengvėti? Atsakymas paprastas – išsikraukime! Pasidomėkime, kuo sveikatai ir grožiui naudingos iškrovos dienos ir kaip neperlenkti lazdos.

Skaitomiausi šių dienų tekstai:
- Bulvių daigai gali išgydyti astmą ir vėžį
- Šakočio pyragas, kokį ne gėda ir ant Velykų stalo padėti
- V. Baublienė: apie vidinę reviziją, privedančią iki ašarų
- Kada veidrodžiai gali sukelti rimtų bėdų
- Kopūstų dieta – plokščias pilvas per 14 dienų

Išsikrauti ne tik naudinga, bet ir madinga. Štai aktorė Salma Hayek vieną dieną per savaitę geria vien daržovių ir vaisių sultis. Nicole Ritchie iškrovos dieną išgeria 6 žaliuosius kokteilius. Dainininkė Beyoncé ištveria dvigubai ilgiau – dvi dienas per savaitę geria tik vandenį su citrinų sultimis, klevų sirupu ir aitriosiomis paprikomis. O aktorė Gwyneth Paltrow iškrovos dienas pailgino iki trijų savaičių – tiek laiko ji, kai pasijunta apsunkusi, valgo vien daržovių salotas ir sriubas.

Iškrova – ne badas

Iškrovos dienos nėra labai naujas ar dirbtinai primestas mitybos reiškinys. Pirmykščiams žmonėms tokias dienas tverti tekdavo gana dažnai, tik paprastai – ne savo noru. Juk ne kasdien pavyksta nudobti briedį ar stumbrą, dažniau reikėdavo pasitenkinti šaknimis, uogomis ir grybais. Kai, išplėtojus žemdirbystę, maisto atsirado daugiau ir sotesnio, riboti jį pradėjo religija. Sunku būtų rasti tokią, kuri nereikalautų laikytis ilgesnio ar trumpesnio, švelnesnio ar griežtesnio pasninko. Vis dėlto ir griežtojo ramadano – šio metu draudžiama gerti net vandenį – sumanytojai suprato, kad be maisto žmogus ilgai išlikti žmogumi negali, tad leido atsigriebti saulei nusileidus. Krikščionims ilgesnio – trunkančio kelias savaites – pasninko, rekomenduojama laikytis du kartus per metus: prieš Kalėdas (adventas) ir prieš Velykas (gavėnia). Ir dar gerai būtų nuo apsirijimo susilaikyti kiekvieną penktadienį. Ši rekomendacija jau kažkuo primena tai, ką mitybos specialistai vadina iškrovos dienomis. Nors nei religijos, nei dietologai nesiūlo badauti 24 valandas per parą, nemažai žmonių linkę perlenkti lazdą į abi puses: jei jau valgo, tai tol, kol nuo stalo nepajėgia atsikelti, o jei nustoja – tai nieko į burną neima.

Vida Press

Lieknėjimo centro vadovės Linos Smaidrytės ir mitybos specialisto Tomo Lenart nuomone, persistengti neverta. „Iškrovos dieną vertėtų daryti ne dažniau kaip kartą per savaitę, galima – ir kartą per dvi savaites“, – sako Lina Smaidrytė. Manote, kad pati geriausia iškrova – nevalgyti nieko? Anaiptol. Pirmiausia badavimas gali sukelti lėtinių ligų paūmėjimą, tad tinka tik visiškai sveikiems žmonės. Antra, lėtina medžiagų apykaitą. „Pajutęs prasidėjusį badmetį, mūsų organizmas stengiasi kuo mažiau atiduoti ir kuo daugiau prikaupti“, – sako Tomas Lenart. Gydytoja dietologė dr. Edita Gavelienė pabrėžia ir tai, kad paprastai prieš ir po tokios dienos suvalgoma gerokai daugiau nei įprastai, tad kalorijos grįžta, kartais – net su kaupu. Spaudoje skaičiau, esą protingos iškrovos dienos, skirtingai nei badas, greitina medžiagų apykaitą, bet T. Lenart tuo labai abejoja: „Jei sąžiningai, tikrai neteko rasti argumentuotos informacijos, kad iškrovos diena greitintų metabolizmą. Kuo labiau ribojam kalorijas, tuo labiau lėtėja ir energijos gamyba. Veiksmingiausiai medžiagų apykaitą greitina sportas.“

Kad pernelyg neišgąsdintume organizmo, suvalgyti iškrovos dieną turėtume gana nemažai, bet nekaloringo maisto. Moterys – iki 600 kcal, vyrai – iki 800 kcal. „Labai svarbu valgyti tai, ką tikrai mėgstate. Negalima savęs kankinti, – sako Lina Smaidrytė. – Štai viena mūsų centro lankytoja iškrovos dienai pasirinko grikius, nors negali jų pakęsti. Suprantama, kad tą dieną moteris ne tik kankinosi juos valgydama, bet ir buvo visiškai alkana, nes niekaip neįveikė dienos normos. Nebuvo ir jokių teigiamų svorio pokyčių. O štai kita moteris pasirinko daržoves. Šių per dieną galima suvalgyti iki 1,5 kg. Tiek ir nusipirko. Viską susipjaustė, susikrovė į 4 nemažus indus ir, sudėjusi juos į didelį maišą, nusinešė į darbą. Pakeliui sutikti kolegos nustebę klausė, kokią puotą ji ketina rengti. „Matote, šiandien man – iškrovos diena“, – aiškino moteris. Visiems buvo daug juoko. Ir tikrai, suvalgyti ji įstengė vos pusę to maisto. Likusį parsinešė namo ir pasidalino su vyru.“

Kai skrandis pilnas, alkio jausmas nekamuoja. Štai kodėl per iškrovos dienas, pasirinkus vien skysčius – kefyrą, sultis ar žaliuosius kokteilius (net jei su jais ir gaunamas reikiamas kiekis kalorijų), gali erzinti skrandžio tuštumo jausmas. Svarbi yra ir maisto įvairovė. Štai daržovių iškrovos dieną galime suvalgyti labai įvairių ir skirtingai apdorotų. O kokios įvairovės gali tikėtis iš kefyro ar grikių? Tiesa, ir juos galima pagardinti šaukštu alyvuogių aliejaus ar daržovėmis, tačiau L.Smaidrytė teigia, kad tokią dieną reikia leisti virškinimo sistemai atsipūsti, tad nederėtų plakti į vieną krūvą baltymų, angliavandenių ir riebalų.

Vida Press

Dėl grožio ir sveikatos

Ne paslaptis, kad dauguma žmonių iškrovos griebiasi norėdami sulieknėti prieš kokį nors svarbų įvykį ar vakarėlį. Tai įmanoma. Tą dieną svorio galima numesti nuo 300 g iki 1,5 kg. Tiesa, dalį jo sudaro vanduo – mat iškrovos dieną draudžiama vartoti druską, tad skysčiai organizme neužsilaiko. Maždaug trečdalis svorio grįžta artimiausiomis dienomis (bet tai juk netrukdo gerai atrodyti iškart po iškrovos?). Jei kalbėsime apie ilgalaikį poveikį, tai svorio per vieną iškrovos dieną, pasak Linos Smaidrytės, galime tikėtis netekti apie 300–500 g. „Galbūt tai nėra daug, bet per mėnesį susidaro jau iki 2 kg, o kiek per pusmetį ar metus? Toks nuoseklus svorio mažėjimas yra kur kas sveikesnis nei staigus“, – teigia Lieknėjimo centro vadovė. Ir priduria, kad iškrovos dienos padeda ne tik sulieknėti – jos leidžia pašalinti iš organizmo toksinus ir suvirškinti riebų perteklinį maistą, todėl labai tinka po švenčių ar kitų sotesnių periodų. Persivalgius kone visa energija išeikvojama maistui virškinti, todėl būname apsnūdę. Tiesa, iškrovą reikėtų daryti ne iškart persivalgius, o kitą dieną – kad organizmui nebūtų šoko, kad jis spėtų pasirengti.

Pasak Linos, jei metate svorį, o jis nekrenta jau 7 paras, iškrovos diena procesą pagreitina. Tai naudinga ir sergant kai kuriomis su mityba susijusiomis ligomis. Pavyzdžiui, žmonėms, kuriuos kankina artrozė, rekomenduojamos agurkų iškrovos dienos, tiems, kurie serga hipertonija, – bulvių, diabetikams – daržovių iškrovos dienos, inkstams naudingos arbūzų dienos.

Vida Press

Neseniai spaudoje pasirodė pranešimų, esą trys iš eilės iškrovos dienos pagreitina imuninių ląstelių gamybą, todėl gali būti rekomenduojamos žmonėms po chemoterapijos. Mokslininkai iš Pietų Kalifornijos universiteto sako, kad per 3 dienas organizmas atsikrato pažeistų ar netinkamai veikiančių imuninės sistemos dalių, o kamieninės ląstelės, patyrusios trumpalaikį stresą, ima kurti naujus baltuosius kraujo kūnelius. Vis dėlto nemažai medikų tuo abejoja – mat vertinant naudą neįvertinami galimi neigiami padariniai.

„Iškrovos dienos tikrai spartina organizmo valymosi ir regeneracijos procesus, aktyvina imuninę sistemą, bet taip pat palankiai ją veikia ir saikingas fizinis krūvis. Kažin ar verta rizikuoti ir eksperimentuoti badaujant 3 dienas, juk imuninei sistemai ir organizmo atsinaujinimo procesui suaktyvinti užtenka ir vienos iškrovos dienos“, – sako Tomas Lenart. Pasak jo, ilgesnis badavimas, atsižvelgiant į žmogaus organizmo būklę ir gyvenimo būdą, gali ne paskatinti, o atvirkščiai – nuslopinti imunitetą, be to, tam reikia tinkamai pasiruošti, gerai žinoti, kaip tai daryti.

„Kur kas geriau reguliariai laikytis vienos iškrovos dienos per savaitę, nei badauti ilgai ir priebėgom“, – apibendrina mitybos specialistas. Tokios dienos nerekomenduojamos nėščioms ir kūdikį iki 8 mėnesių maitinančioms moterims, infekcinėmis arba virusinėmis ligomis sergantiems žmonėms. Būtina pasitarti su gydytoju, jeigu jums nustatytas cukrinis diabetas, hipertenzija, lėtinės skrandžio, inkstų ar kitos sunkesnės ligos.

Vida Press

Viena iš nemalonesnių galimų iškrovos dienų padarinių – besikaupianti tulžis. „Ją gamintis labiausiai skatina baltyminis maistas, insulinas, šio kiekį didina saldumynai. Tulžį šalintis skatina riebalai (ypač pienas, kiaušinių tryniai). Kadangi per iškrovos dienas riebalų paprastai nevartojama, tulžis gali užsilaikyti, – paaiškina mitybos specialistas. – Tomis dienomis neretai rekomenduojama pagerti kepenų veiklą gerinančių preparatų, bet kažin ar reikia tokio dirbtinio kišimosi, juk žmonės per milijonus metų prisitaikė prie natūralių iškrovos dienų, o organizmas išmoko susikaupusią tulžį pašalinti pats.“

Nuo ko pradėti?

Nusiteikite, kad iškrovos diena – ne sunkus darbas ir kančia, o poilsis. Juk iš esmės ji tam ir skirta – virškinimo sistemai pailsinti. Nedarykite dažnos klaidos – neprisikimškite maisto išvakarėse. Tai pablogins savijautą ir sumažins teigiamą poveikį. Iš vakaro rekomenduojama suvalgyti salotų ar košės. Negalima persivalgyti ir kitą rytą. Grįžti prie įprastos mitybos geriausiai nuo košės. Išsirinkite maistą, koks iškrovos dieną jums labiausiai patiktų. Aišku, – ne lašinius ar bandeles. Atsargiau reikėtų elgtis ir su vaisiais – juose yra nemažai cukraus, be to, dauguma (ypač obuoliai) skatina skirtis skrandžio sultis, gerina apetitą. Gana sotus pasirinkimas – baltymingas maistas. Tai – kefyras, varškė, jogurtas, žuvys, liesa mėsa, kiaušiniai. Šių – kietai virtų – per dieną galima suvalgyti visai nemažai – 5 ar 6.

Vida Press

Tiesa, kefyras gali užrūgštinti organizmą, tad geriau rinktis jogurtą, šio per dieną galima suvalgyti iki 1,5 l. Varškės – 400–500 g. Dar geriau tinka pasukos su dviem šaukštais brinkintų sėlenų. Mėsa – abejotinas pasirinkimas, jei norite ne tik sulieknėti, bet ir išsivalyti organizmą (lietuviai jos valgo ir taip daugiau, nei reikia). O štai daržovės iškrovos dieną tinka idealiai. Galima valgyti šviežias, termiškai apdorotas, raugintas. Abejonių kelia nebent bulvės. Pasak L. Smaidrytės, nors internete siūlymų rinktis jas nestinga (esą ir sočios, ir širdžiai dėl didelio kalio kiekio naudingos), yra ir priešingų nuomonių. Mat šiose daržovėse, ypač – senose, labai daug krakmolo, o jis užklijuoja skrandžio ir žarnų sieneles, dėl to organizmo valymosi procesas sulėtėja. Labai geras pasirinkimas – daržovių sriuba, įvairių grūdų košė. „Iškrovos dieną negalima vartoti druskos, cukraus, alkoholinių gėrimų, kavos, gazuotų gėrimų, bandelių ir kitų miltinių patiekalų. Maistą galima skaninti citrinų sultimis, prieskoninėmis žolelėmis, pipirais, alyvuogių aliejumi (ne daugiau kaip 2 šaukštais per dieną). Labai svarbu išgerti reikiamą kiekį vandens. Rekomenduojame 30 ml vienam kūno kilogramui. Tai labai padeda organizmui išsivalyti“, – teigia L. Smaidrytė.

O kaip kovoti su irzlia nuotaika ir silpnumu? Lieknėjimo centro vadovė įsitikinusi, kad tai – visai nebūtinas iškrovos dienos padarinys. „Aš pati tą dieną jaučiu tik lengvumą, – sako ji. – Manau, kad irzlumas atsiranda dėl netinkamo psichologinio nusiteikimo. Todėl labai svarbu būti geros nuotaikos, pailsėjusiam, išsimiegojusiam.“ Moksliniais tyrimais įrodyta, kad miego trūkumas sukelia stresą, o tai skatina organizmą kaupti atsargas. Tad iškrovos diena po bemiegės nakties nesuteiks nei malonumo, nei norimo poveikio. „Tiesa, jei suvalgoma per mažai maisto ir išgeriama per mažai vandens, gali pradėti skaudėti galvą, apimti silpnumas. Tad principas „kuo mažiau, tuo geriau“ šiuo atveju netinka. Jei skirta 600 kcal, tai jas ir suvartokite“, – siūlo pašnekovė. Ji skeptiškai vertina siūlymą iškrovos dieną daryti savaitgaliais: „Maistą lengviau pamiršite, jei būsite užsiėmę, tad savaitgaliais tai padaryti sudėtinga. Jei tą dieną liksite namie, vis norėsis prieiti prie šaldytuvo. Be to, ir maistu besimėgaujantys namiškiai motyvacijos nedidins. Jei nutarsite pramogauti, taip pat nepavyks išvengti užkandžių, kavinių ar svečių. O jei nuspręsite leisti aktyviai, organizmas gali išsekti. Aktyvi fizinė veikla iškrovos dieną apskritai nerekomenduojama“, – sako L. Smaidrytė.

O štai vienas Lieknėjimo centre besilankantis vyrukas kiekvieną iškrovos dieną stengiasi eiti vis į kitą Vilniuje esantį salotų barą ar vegetariško maisto kavinę. Kas sakė, kad iškrovos dienos yra nuobodžios?

Geriausios iškrovos dienos pagal Liną Smaidrytę

Asmeninio albumo nuotr.

Daržovių diena. Daržovės – labai geras pasirinkimas ir dėl sotumo, ir dėl įvairovės, ir dėl naudos sveikatai. Be to, skirtingai nei vaisiai, nedidina apetito. Jų rekomenduojama suvartoti ne daugiau nei 1,5 kg. Galima pasiskaninti aliejumi (iki 2 šaukštų per dieną), prieskoniais, žolelėmis, citrinų sultimis. Galima valgyti žalias arba termiškai apdorotas. Tinka artrozės, aterosklerozės, podagros, inkstų ligų profilaktikai.

Sriubos diena. Išsivirkite iki 2 l grynos daržovių sriubos be mėsos ir sultinio kubelių. Ypač naudingi kopūstai, salierai. Ir sotu, ir šilta, ir įvairu. Sultinys atstos sriubą, o išgriebtos daržovės – antrąjį patiekalą. Galima sutrinti.

Košės diena. Geriausiai tinka grikiai ir natūralūs rudieji ryžiai – dėl luobelėse esančios vitaminų ir mineralų gausos. Šių kruopų košė padeda išvalyti žarnyną, nes jose yra daug skaidulinių medžiagų. Grikiai turi daug geležies, be to, slopina alergines organizmo reakcijas. 200 g kruopų iš vakaro užpilkite 400 ml verdančio vandens ir palikite brinkti per naktį. Paskaninkite žolelėmis, o druskos ir sviesto nedėkite.

Arbūzų diena. Arbūzai – bene skaniausias pasirinkimas. Jų (be žievės) per dieną galima suvalgyti iki 3 kg. Puikiai valo organizmą, yra naudingi kepenims ir inkstams. Tiesa, svarbu, kur užauginti, kaip apdoroti. Kartais šių vaisių minkštimas dirbtinai dažomas.

Aktorės Sophios Loren iškrovos dienų taisyklės

Vida Press

* 3 dienas – po 1000 kcal. Jei norite akivaizdaus poveikio, bet nenorite marintis badu, iškrovos dienų skaičių padidinkite iki trijų, o kalorijų kiekį – iki 1000 kcal. Rekomenduojama per dieną valgyti bent 5 kartus. Pusę visų kalorijų suvartokite per pusryčius. Nepamiršti gerti daug skysčių. Tomis dienomis atsisakykite riebaus, saldaus maisto, bandelių, gazuotų gėrimų.
* Sulčių dieta kartą per 3 mėnesius. Kartą per 3 mėnesius Sophia Loren nieko nevalgo, tik geria šviežiai spaustas sultis ir nesaldintus gėrimus.
* Kasdien ji išgeria stiklinę rauginto alaus mielių gėrimo ir suvalgo šiek tiek ananaso.

****

Skaitykite Moteris.lt naujienas ir savo išmaniajame telefone. Parsisiųsti programėles: „iPhone“; „Android“. Sekite mūsų naujienas ir Facebooke!

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis