Ar žinojote, kad senų vištų dedami kiaušiniai turi perpus mažiau cholesterolio

Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Visuomenės sveikatos katedros direktorius prof. Rimantas Stukas padeda atskleisti kiaušinių savybes – padeda ar kenkia mūsų organizmui.

Trynys ar baltymas?

Sportininkai, ypač siekiantys rezultatų kūno rengybos srityje, valgo itin daug kiaušinių baltymų, o trynius išmeta. Taigi gali susidaryti įspūdis, kad baltymai vertingesni, tačiau iš tikrųjų jie tik padeda greičiau užsiauginti raumenis, nes kiaušinių baltymus organizmas pasisavina geriau nei iš mėsos, žuvų, pieno ar kt. Jei sportininkai valgytų visą kiaušinį, greitai pasisotintų ir nepajėgtų šių produktų suvartoti tiek daug.

100 g trynio turi 57 mg riebalų, tad, jei žmogus suvalgytų daug kiaušinių, cholesterolio kiekis taptų neleistinai didelis. Dėl šios priežasties atsargiau mėgautis tryniais rekomenduojama ir žmonėms, turintiems problemų dėl cholesterolio. Kalbant apie maistinę vertę, trynys kur kas pranašesnis už baltymą, nes būtent jame yra kone visi kiaušinio vitaminai ir mineralai. Be to, alergija tryniams pasitaiko kur kas rečiau nei baltymams, tad saugiai valgyti juos gali daugiau žmonių.

Rudas ar baltas?

Dauguma mūsų renkamės kiaušinius rudu lukštu, nes jie labiau primena kaimiškus, bet ar tikrai šio produkto kokybę lemia lukšto spalva? Ir taip, ir ne. Pasak prof. R. Stuko, kiaušinio lukšto spalva priklauso tik nuo vištų rūšies: raibosios dedeklės deda rudus kiaušinius, o baltosios – baltus. Raibosios ne tokios dėslios. Kuo mažiau dedeklė sudeda kiaušinių, tuo didesnė kiekviename jų turėtų būti naudingų medžiagų koncentracija.

Dėl to rudi lukštai paprastai būna tvirtesni, o šis požymis, pasak prof. R. Stuko, yra vienas iš sveiko kiaušinio rodiklių. „Jei lukštas plonas, trapus, blizgus, višta veikiausiai negavo pakankamai mineralinių medžiagų. Ir ne tik kalcio, bet ir jį pasisavinti padedančio vitamino D bei kitų“, – teigia profesorius. Vokietijos mokslininkai nustatė, kad 40 proc. kiaušinių rudu lukštu turi kraujo dėmių. Taip nutinka dėl to, kad šiuos sunkiau peršviesti ir patikrinti. Tiesa, šios dėmės nėra kenksmingos, gal tik estetiškai nepatrauklios.

Beje, neskubėkite lukštų išmesti, nes tai – natūralaus kalcio šaltinis. Teigiama, kad toks pasisavinamas net 2,5 karto geriau nei sintetinis. Nenuostabu, kad kaime moterys lukštų neišmeta beveik niekada. Jie tampa tikra greitąja pagalba šaltuoju sezonu, kai vištos negali kapstytis kieme ir ima dėti trapius ar vien plėve dengtus kiaušinius. Lesinant augintines lukštais, padėtis iškart pagerėja.

Jei lukštuose esantį kalcį taip gerai pasisavina vištos, tai turėtų galioti ir žmonėms. Daugiausia kalcio yra laisvėje augančių vištų kiaušinių lukštuose, bet netrūksta ir kituose. Jei jo nebūtų, tiesiog nesusiformuotų lukštas. Jų miltelių pasigaminti labai paprasta – kiaušinį išverdame, nulupame, išimame lukšto vidinę plėvelę, jį patį išdžioviname ir sutriname.

****

Apie kitas 8 kiaušinių savybes skaitykite naujajame žurnalo MOTERiS balandžio mėn. numeryje.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis