Beieškant nuotykių Islandijoje

Kodėl visi keliauja ten, kur šilta? Kodėl nori karščio, o ne šalčio? Noriu pakviesti kartu su šiais prisiminimais nukeliauti į šaltąją Islandiją ir pasinerti į nepaprastus nuotykius. Į salą, kurioje net trisdešimt aktyvių ugnikalnių, vyksta žemės drebėjimai, daug krioklių, pilna įvairių nuotykių, o žmonės tau šypsosi ir visada išties pagalbos ranką, nors tavęs net nepažįsta.

Atrodo, kaip dabar atsimenu, kai šiek tiek gerėjant situacijai dėl COVID-19 daugelis pradėjo planuoti keliones į Turkiją, vasarą – į Ispaniją, žodžiu, visų keliai vedė ten, kur šilta ir iš kur grįžęs gali girtis nuostabiu rudu įdegiu. Mūsų su drauge keliai vedė visiškai kitur – į salą, kurioje net vasaros sezonu vyrauja šaltis, kur lyja lietus ir kur tuo metu, pavasarį, buvo minusinė temperatūra. Mes visiškai to nepabijojome. Planas buvo per savaitę apvažiuoti visą Islandiją.

Pasiruošimas kelionei

Kaip ir prieš kiekvieną kelionę buvo svarbu pasiruošti. Keliaujant į Islandiją reikia būti pasiruošusiems keturiems metų laikams – kartais juos visus galima pamatyti ir pajausti per vieną dieną arba net per vieną valandą.

Maistas ir alkoholis Islandijoje kainuoja brangiai, todėl gal nuskambės labai juokingai, bet į rankinį 10 kg bagažą prisidėjome maisto iš Lietuvos. Pirkome tai, kas galėtų nesugesti ilgiau, atlaikytų kelionę ir būtų maistinga. Žinoma, buvome prisipirkusios vaisių ir daržovių, kuriuos kiekvieną vakarą laikydavome išsinuomotų apartamentų šaldytuve, kad nesugestų.

Juodojo smėlio pakrantė
Asmeninio archyvo nuotr.

Svarstant apie drabužius ir avalynę svarbu pagalvoti, kuriuo metu keliausite. Mes keliavome balandžio mėnesį, per šv. Velykas, oro temperatūra buvo minusinė, bet pasižiūrėjusios orų prognozę žinojome, kad galime sulaukti ir šiltesnių dienų. Todėl buvome pasiruošusios vežtis po keletą pūkinių striukių (geriausiai tinka slidinėjimo, nes jos gan atsparios vėjui), slidinėjimo kelnių, o vadinamieji termorūbai šioje kelionėje yra must have, jų reikia turėti daugiau nei keletą komplektų (nebent išsinuomosite apartamentus, kuriuose bus skalbimo mašina, nes, patikėkite manimi, Islandijoje, jei mėgstate nuotykius, tikrai teks paprakaituoti). Aišku, buvome įsidėjusios ir po dvi poras pirštinių, kepurę, šaliką, du megztinius ir tiek pat šiltų treninginių kelnių. Ir, žinoma, skrendant į Islandiją reikia nepamiršti pasiimti maudymosi kostiumą, nes tai šalis, pilna lagūnų ir geoterminių vonių! Avalynė privalo būti patogi, bet tuo pačiu metu ir šilta bei neslystanti. Tam, be abejonės, yra visokių papildomų priedų: vadinamųjų „šiltukų“, dedamų į batus, ant batų tvirtinamų grandinių ir pan.

Miestui – tik keletas dienų

Sostinėje, Reikjavike, tikrai verta apsilankyti, bet nesiūlyčiau ten užsilikti. Miestui išnagrinėti galima skirti kelias dienas, o tada kelionę tęsti kitur. Jis tikrai labai tvarkingas, yra daug kavinių, barų, restoranų, parduotuvių. Eidami kur nors pavalgyti ar išgerti, būkite pasiruošę paploninti pinigines, nes alkoholis Islandijoje brangesnis nei maistas. Vienas alaus bokalas gali kainuoti net 10 Eur, nors už tiek pat galite užsisakyti ir 2 porcijas užkandžių!

Pastatas Reykjevike
Asmeninio archyvo nuotr.

Pamatyti čia tikrai yra ką. Verta nuvykti prie Halgrimuro bažnyčios (Hallgrímskirkja). Ji tokia aukšta, kad pastebėti galima beveik iš bet kurio miesto kampo. Aplink labai gražu, o ir pati bažnyčia labai įspūdinga. Taip pat siūlyčiau aplankyti „Perlan“ muziejų. Mums teko apsilankyti tik prie jo, nes Islandijoje lankėmės tuo metu, kai karantinas buvo šiek tiek labiau sugriežtintas, todėl muziejus tiesiog buvo uždarytas. Kad ir kaip būtų, vien tik prie jo atvažiavus vakare, atsiveria nuostabi Reikjaviko panorama. Kiek esu skaičiusi, šio muziejaus viršuje yra restoranas, kuriame taip pat užburia nepaprastai gražūs Reikjaviko vaizdai. Žinoma, lankytinų vietų, tokių kaip muziejai ar bažnyčios, yra ir daugiau, bet rekomenduočiau važiuoti pasigrožėti gamta, o ne muziejais.

Neabejotinai verta paragauti žuvies. Mes to nedarėme, bet esu girdėjusi labai gerų atsiliepimų, todėl gan gailiuosi, kad pataupiau kelionei skirtus pinigus ir neleidau sau pamėginti šio malonumo. O štai islandiški saldumynai patiks tikrai ne visiems – tai anyžiniai saldainiai (lakrisai) arba karameliniai saldainiai. Nors nesu pirmųjų mėgėja, Islandijoje jie man tikrai labai patiko. Yra prigalvota įvairių variacijų, sukurta įvairių skonių saldainių, todėl nuėjus į parduotuvę tikrai galima nusipirkti ir pabandyti bent kai kurių rūšių. Galbūt – net parvežti draugams ar artimiesiems lauktuvių!

Islandija – gamtos mylėtojams

Turbūt nereikia nė sakyti, kad Islandija yra šalis tiems, kuriems patinka gamta. Skrendant lėktuvu jau galima matyti, kad ten – vien tik gamta. Atrodo, kad skrendi į plyną lauką. Labai rekomenduoju pamatyti visus populiarius objektus (krioklius, parkus, geizerius), nes visa tai nepaprastai nuostabu. Kai matai tokį grožį, sunku žodžiais aprašyti, koks jausmas apima.

Fjaðrárgljúfur kanjonas
Asmeninio archyvo nuotr.

Nesvarbu, kiek laiko praleisite Islandijos gamtoje, sugrįšite kupini įspūdžių ir ramesni. Pati jaučiau kažkokį emocinį palengvėjimą, galva atrodė net tuštesnė nuo visų minčių, nei paprastai yra, nebeapkroviau jos nereikalingomis ir neigiamomis mintimis. Atrodo, kad atradau savo ramybės zoną.

Pradedame kelionę

Tiksliai nebepamenu, kurią dieną ir kur buvome, nes planavome miegoti ne tik išsinuomotuose apartamentuose, bet ir automobilyje, tačiau atvykus ir pajutus šaltą orą planas pasikeitė. Iš eilės įvardinsiu, mano manymu, įspūdingiausius objektus, kuriuose apsilankėme, kad beskaitydami galėtumėte susidaryti bent menką planelį.

Laiptai prie krioklio Seljalandsfoss
Asmeninio archyvo nuotr.

Mūsų nuotykiai prasidėjo nuo krioklio, islandiškai vadinamo Seljalandsfoss. Atvažiavome ten anksti ryte, dar nespėjusios papusryčiauti, tad planas buvo pasivaikščioti ir pusryčius valgyti prieš akis atsiveriant nepakartojamam vaizdui į krioklį. Planavome pabūti apie valandėlę ir tęsti kelionę toliau, bet atvykus nebesinorėjo važiuoti niekur kitur. Pamatėme tikrą žiemą. Vaizdas buvo kaip iš kitos planetos. Viskas gražiai apledėję, visur mėlynai balta, augalai sušalę ir suledėję. Krioklio šone buvo laipteliai, kuriais galima užlipti ant uolų ir pastovėti už krioklio. Tie laiptai atrodė kaip iš pasakos – visiškai apledėję ir apkibę varvekliais. Juokinga tai, kad sniegas ir visas tas ledas buvo matyti tose vietose, kur nuo stiprios krioklio srovės nukrenta vandens lašai. Kadangi vyrauja minusinė temperatūra, vanduo sustingsta ir toje teritorijoje vyrauja visiška žiema.

Pasivaikščiojusios ir pasidariusios dešimtis nuotraukų, ėjome pusryčiauti. Čia buvo turbūt gražiausia pusryčių vieta per visą mūsų kelionę. Kadangi buvo antroji šv. Velykų diena, sudaužėme atsivežtus kiaušinius, patikrindamos, kurios yra stipresnis. Nesvarbu, kurioje šalyje esi, šių linksmų tradicijų tikrai neverta pamiršti.

Seljavallalaug Swimming Pool
Asmeninio archyvo nuotr.

Pasistiprinusios nekantraudamos tęsėme kelionę, nes antras objektas buvo Seljavallalaug Swimming Pool. Tai vidury kalnų padarytas baseinas, pripildytas geoterminio vandens (ir vis dar tebepildomas). Nuo automobilių stovėjimo aikštelės, kuri yra tiesiog laukai, iki baseino reikėjo paeiti maždaug apie kilometrą. Oras tuo metu buvo vėsokas, todėl nutarėme, kad tikrai nesimaudysime, nes bijojome sušalti. Kai atėjome, viskas pasikeitė. Pamatėme, koks didelis baseinas, ir nors vanduo jame nebuvo pats šilčiausias, maudytis tikrai buvo galima, juolab kad jis vis pašiltėdavo, nes į baseiną tekėjo vis naujas ir šiltesnis geoterminis vanduo. Kadangi pabijojusios šalčio palikome maudymosi kostiumėlius ir rankšluosčius mašinoje, teko maudytis nuogoms. Galiu pasakyti, kad buvo dar smagiau. Baseinas tikrai didelis, tad jame prisiplaukiojome iki soties. Maniau, kad išlipus iš baseino bus labai labai šalta, bet visai nebuvo. Vėsoka, tačiau, atrodo, iš vidaus ėmė sklisti maloni šiluma. Po šių maudynių tikrai nežinojome, kokių nuotykių ir įspūdžių iš šios šalies dar galime tikėtis.

Sólheimasandur Plane Wreck

Toliau aplankėme įspūdingą ir visiems gerai žinomą objektą Sólheimasandur Plane Wreck. Lėktuvas, kurio katastrofa iki galo nėra išaiškinta. Vienuose šaltiniuose rašoma, kad 1973 metais šiam lėktuvui beskrendant pasibaigė degalai, tad jis nukrito būtent toje vietoje, o kituose šaltiniuose radau informacijos, kad lėktuvas galėjo patekti į pūgą ir dėl to nukristi. Iki paties lėktuvo teko paeiti – apie 3,8 km į priekį ir, žinoma, tiek pat atgal. Vieta tikrai magiška, nes aplinkui nėra jokios gyvos dvasios, tik lėktuvas vidury niekur. Mums labai pasisekė, nes prie jo buvo tik keletas žmonių, todėl galėjome fotografuoti lėktuvą iš visų pusių ir visą jį panagrinėti. Įprastai, jei norite nuvykę prie lėktuvo būti vieni, turėtumėte keltis ir iškeliauti labai anksti, nes ši vieta, kiek teko skaityti įvairiuose forumuose, būna pilna turistų.

Dyrhólaey
Asmeninio archyvo nuotr.

Pavažiavusios 20 min. kelio nuo minėto lėktuvo, pasiekėme piečiausią Islandijos žemyno tašką – Dyrhólaey. Tai nedidelis iškyšulys, kurio forma primena vandenį geriančio dramblio arba arkos formą (beje, panašių objektų yra net keli, ir labai keista bei įdomu, kad visų jų formos kaip dramblio). Čia padaryta apžvalgos aikštelė, kurioje galima vaikščioti, stebėti ir fotografuoti tai, kas tik patinka. Galima dairytis į visas puses ir bet kurioje išvysite gražių vaizdų: šiaurėje matomas didelis Mýrdalsjökull ledynas, rytuose iš jūros kyšo juodosios Reynisdrangar lavos kolonos, o vakaruose Selfoso miesto kryptimi nusidriekia visa juodo smėlio pakrantė. Pačioje apžvalgos aikštelėje stovi ir didelis švyturys, kuris labiau panašus į mažą pilį.

Diamond Beach

Jei vyksite į Islandiją, nedvejodami nuvažiuokite ir į Breiðamerkursandur, arba Diamond Beach, kur kitoje tilto pusėje yra didelis ledyninis Jokulsaurlouno (Jökulsárlón) ežeras. Čia atvykę pamatysite du įspūdingus lankytinus objektus. Juodą paplūdimį, pilną ledo gabalų (todėl jį ir vadina deimantiniu paplūdimiu), vandenyne plaukiojančius, nuo ledyno nutirpusius luitus. Jei pasiseks, galite išvysti ir plaukiojančių arba gulinčių ruonių. Kitoje tilto pusėje, kaip minėjau, yra ledyninis ežeras. Mes stovėjome ir gerėjomės vaizdu, žiūrėjome, kaip ledynai plaukioja. Liūdniausia, kad, bestebint milžinus ledynus, nesunku pamatyti, kaip jie tirpsta. Tuo, apie ką visas pasaulis kalba, ką visi žino, galima puikiausiai įsitikinti savomis akimis.

Geysir
Asmeninio archyvo nuotr.

Neverta nė priminti, kad Islandijoje yra akį veriančių kanjonų, vienas iš jų – Stuðlagil. Problema ta, kad žiemos laiku (balandžio mėnesį šioje šalyje dar galima vadinti žiema) vaizdas gali būti ne toks. Būtent šis kanjonas yra labai gražus, prie jo vasaros sezonu galima prieiti ir arčiau, o mums teko gėrėtis vaizdu iš viršaus. Tačiau negaliu sakyti, kad įspūdis buvo kažkuo prastesnis, nes sniegas aplinkai suteikia savito grožio.

Geizerio išsiveržimas

Nepaminėjau dar ganėtinai daug lankytinų ir populiarių objektų, tačiau jų sąrašą pateiksiu straipsnio gale. Be kitų vietų, būtina aplankyti ir Geysir – mes su drauge pavadinome tai geizerių parku. Vaikštai ir matai, kaip šie vis išsiveržia. Kai oras geras, tikrai smagu atsisėsti ant suoliuko, kuris yra prie didžiojo geizerio, ir stebėti tuos išsiveržimus. Jei pasėdėtumėte ilgiau ir pastebėtumėte, kaip keičiasi vanduo, pradėtumėte suprasti, kada laukti kito išsiveržimo. Labai įdomu stebėti visą vandenyje vykstantį procesą prieš pat jo srovei ištrykštant. Beje, kvapas tikrai nėra iš maloniausių. Taigi jei važiuojate ar vaikštote ir užuodžiate papuvusių kiaušinių kvapą, netoliese dairykitės geizerių arba lagūnų.

Įspūdingiausias reginys

Galiu drąsiai teigti, kad labai pasisekė, jog prieš mums atvykstant į Islandiją joje išsiveržė ugnikalnis, Fagradalsfjall, kuris, kiek stebiu, tebėra aktyvus ir dabar. Turėjome galimybę kopti iki jo ir stebėti visą magišką vaizdą.

Tačiau pradėkime nuo to, jog nebuvome pasiruošusios puikiausiai, nes neturėjome laipiojimo batų arba grandinių ant batų, kad nepaslystume, o ledo buvo tikrai daug, kalnas – suledėjęs, tad paslysti ir sunkiai susižeisti buvo labai lengva. Visgi abi esame nuotykių ieškotojos, todėl ryžomės nuo stovėjimo aikštelės eiti apie šešis kilometrus iki ugnikalnio. Kelionė nebuvo iš paprastųjų, nes kojos slydo, reikėjo kopti į du kalnus, lipti per slidžius akmenis. Tačiau vaizdas atpirko visus sunkumus. Tikrai ne kiekvienas galime pasigirti, kad kažkada savo gyvenime matėme besiveržiantį ar dar neužgesusį ugnikalnį. Vaizdas ir jausmas išties magiški.

Ugnikalnis Fagradalsfjall
Asmeninio archyvo nuotr.

Visi geografijos pamokose esame sėdėję ir klausęsi, kas lemia ugnikalnio išsiveržimą, kodėl tai vyksta ir kaip tai maždaug atrodo. Bet geografijos pamokos ir yra geografijos pamokos... Kai stovi ir matai visa tai savo akimis, jauti visą tą karštį, tai atrodo nepakartojama ir nesuvokiama protu. Žmonių buvo daug, tačiau visi atėję nurimsta ir tyliai grožisi. Galima girdėti, kaip lūžta sustingusi lava, garsas toks, lyg dužtų stiklas. Tikrai magiškiausias mano matytas dalykas gyvenime. Išeiti ir nusigręžti nuo tokio reginio labai sunku. Net dabar, prisiminus tą vaizdą ir būseną, aplanko visiška ramybė ir atsiranda šypsena veide.

Be ugnikalnio grožio, teko pamatyti ir dar vieną nuostabų dalyką – vestuves. Tuokėsi du vyrai. Paskui socialiniuose tinkluose radusi įamžintas šventės akimirkas, nuoširdžiai pavydėjau tokių vestuvinių nuotraukų. Mauni savo mylimajam ar mylimajai žiedą, o už tavęs ugnikalnis veržiasi vis stipriau ir stipriau...

Ugnikalnis Fagradalsfjall
Asmeninio archyvo nuotr.

Kaip ir daugelis turistų, prieš palikdamos šią magišką vietą, skubėjome prisirinkti lavos, kad turėtume kaip atsiminimą pačios, o kartu norėjome parvežti jos ir draugams. Įdomus faktas, kad kuo šviežesnė lava, tuo ji yra lengvesnė. Todėl prisirinkome jos daug ir įvairių gabaliukų – tiek didelių, tiek ir mažų. Smagu dabar turėti ir matyti ugnikalnio dalelę savo namuose.

Visos vietos, kurios buvo mūsų sąraše

Už šį sąrašą esu dėkinga savo draugei ir bendražygei Gintarei – ji nepatingėjo ir sudėliojo mūsų kelionę nuo A iki Z.

Islandija yra tikrai nuostabi šalis, o šiame sąraše yra anaiptol ne visos lankytinos vietos. Tačiau jei planuojate ten keliauti, nepatingėkite paskaityti tinklaraščių, forumų ir visokių rekomendacijų, ką verta aplankyti, ir susidaryti gerą kelionės planą.

Mūsiškis atrodė taip: 1. Seljalandsfoss. 2. Seljavallalaug Swimming Pool. 3. Skogafoss. 4. Solheimasandur Plane Wreck. 5. Dyrhólaey. 6. Fjaðrárgljúfur. 7. Svartifoss. 8. Diamond Beach. 9. Stokksness. 10. Djupavogskorin Hot Springs. 11. Stuðlagil Canyon. 12. Dettifoss. 13. Raudanes Point. 14. The Arctic Henge. 15. Goðafoss. 16. Ketubjörg. 17. Hvítserkur. 18. Krossneslaug. 19. Guðrúnarlaug Hot Springs. 20. Kirkjufellsfoss. 21. Skarðsvík Beach. 22. Lóndrangar. 23. Bjarnarfoss. 24. Snorralaug. 25. Glymur. 26. Þingvellir. 27. Geysir. 28. Gullfoss. 29. Faxi. 30. Kerið. 31. Þjófafoss. 32. Valahnúkamöl. 33. Brimketill Lava Rock Pool. 34. Kvika footbath.

Ledyninis Jökulsárlón ežeras

Patarimai

Jei esate išsiilgę nuotykių ir norite apkeliauti visą Islandiją, siūlyčiau išsinuomoti džipą dideliais ratais. Taip galėsite būti ramesni, kad neužstrigsite sniege ir pūgoje, kaip nutiko mums, ir turėsite galimybę privažiuoti arčiau prie tam tikrų objektų.

Islandijoje galite saugiai gerti vandenį iš čiaupo. Nepirkite jo parduotuvėse esančiuose buteliukuose – geriau atsivežkite gertuvę ir prisipildykite ten, kur apsistosite. Taip ne tik sutaupysite pinigų, bet ir tausosite gamtą.

Susidėliokite maršrutą iš anksto. Susiplanuokite, kur norėsite nuvažiuoti, pasižiūrėkite, kokie keliai jūsų laukia, kiek per dieną galite nukeliauti.

Pamatę degalinę sustokite, nueikite į tualetą ir apsirūpinkite degalais, nes keliaujant Islandijoje jų tikrai nepamatysite tiek daug.

Jei keliaujate žiemą arba tokiu metu, kai daug sniego, būkite atsargūs, nes Islandijoje ne visi keliai normaliai aptverti.

Jei patekote į stiprią pūgą, nieko nematote, stenkitės kviestis pagalbą, tačiau gali būti sunku susišnekėti angliškai. Jei galite pajudėti iš vietos ir matote bent kažkiek kelio, mėginkite važiuoti lėtai ir sekti signalinius stulpelius.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis