M.Mitkutė: Įkūrusi mainų portalą, išsigydžiau pirkimo maniją

Interneto portalas „manodrabuziai.lt“ atšventė ketverių metų gimtadienį. Dienos šviesą šis virtualus drabužių komisas išvydo kaip dviejų jaunų žmonių, juokais save vadinančių pankais, hobis, o dabar tapo tarptautiniu verslu. Pokalbis - su drabužių mainų portalo idėjos autore ir viena įkūrėjų Milda Mitkute (26 m.).

Viskas prasidėjo nuo… Mildos spintos. Kaip ir daugelis moteriškos lyties atstovių, jauna daili mergina neįstengdavo atsispirti drabužių parduotuvėse skelbiamoms akcijoms, todėl bent kartą per savaitę savo spintoje „apgyvendindavo“ vieną kitą suknelę, sijoną ar palaidinę. Tada Milda dar gyveno Kaune, bet baigusi kultūros vadybos bakalauro studijas Vilniaus universiteto Kauno humanitariniame fakultete nusprendė persikelti gyventi į sostinę – planavo toliau mokytis magistrantūroje Vilniaus dailės akademijoje.

Žinoma, prieš kraunantis lagaminą, teko kritiškai įvertinti savo spintos turinį. Ir ką gi: Milda pakraupo radusi ten daugybę drabužių, vilkėtų tik kartą kitą ar net visai naujų, dar su etiketėmis. Pirko, nes buvo pigūs. „Tai paskatino mane susimąstyti, nejaugi esu vienintelė akcijų auka? Kodėl taip elgiuosi? Kur dėti daugybę tų nereikalingų drabužių?“ –prisimena mergina. Taip jai kilo mintis sukurti drabužių mainų portalą. Viename vakarėlyje Vilniuje Milda susipažino su programuotoju Justu Janausku ir jam apie tai prasitarė. Vaikinas nusijuokė: „Ar bent įsivaizduoji, ką tai reiškia? Ar žinai, kad programuoti – tai tas pats, kas kasdien iki gyvenimo galo studijuoti mediciną?“ Justas pasisiūlė padėti, ir jauni žmonės sukirto rankomis. Nors veiksmas vyko jau paryčiais, savo pažado vaikinas nepamiršo ir jau kitą dieną paskambinęs paklausė: „Ar pavadinimas „Mano drabužiai“ tiks?“ Milda entuziastingai pritarė – juk trauktis nebebuvo kur.

Netrukus mergina pasijuto laiminga ne tik atsikračiusi krūvos nereikalingų daiktų, bet ir išsigydžiusi pirkimo maniją. Juk kai nufotografavo savo nereikalingus drabužius ir įkėlė nuotraukas į portalą, negalėjo patikėti – tiek daug jų turėjo. Nuo tada prieš pirkdama naują daiktą rimtai pagalvoja, ar jo tikrai reikia. Mainų portalas sparčiai populiarėjo tarp įvairaus amžiaus žmonių, ypač moterų. Daugybė jų norėjo išmainyti, parduoti ar padovanoti nebereikalingus daiktus, dažnai ir geros kokybės. „Moterys paprastai sako, kad naujas daiktas spintoje užsiguli tuo atveju, jei yra įsigytas impulsyviai, jei nėra jo prie ko priderinti, – atvirauja pašnekovėa. – Dar kai kurie tampa nereikalingi ir pasikeitus figūrai: pastambėjus ar paplonėjus.“ Įkūrę mainų portalą, Milda ir Justas pusantrų metų dar dirbo kitus darbus. „Vis dėlto šiam savo hobiui buvome labai atsidavę, – prisimena moteris. – Visus vakarus ir savaitgalius praleisdavome prie kompiuterio. Juk kai darbas veža, laiko neskaičiuoji.“ Matyt, tokio portalo poreikis buvo tikrai didelis, nes narių skaičius augo kosminiu greičiu. 

Paskui Lietuvą užgriuvo krizė. Sunkmetį pajuto ir viešųjų ryšių kompanija, kurioje dirbo Milda, todėl iš darbo teko išeiti. „Į portalą niekada nežiūrėjau kaip į rimtą pajamų šaltinį, – sako jauna moteris. – Tačiau mano vaikinas Egidijus, dabar jau sutuoktinis, patarė: „Žinai, bandyk, daryk, orientuokis į savo projektą, gal kas nors ir išeis.“ Ir Milda pabandė. Netrukus portalas buvo išrinktas geriausiu Lietuvoje ir geriausiu Lietuvoje pradedančiu verslu (angl. start-up). Jaunieji verslininkai išsivertė be didesnių investicijų. Vienintelės išlaidos – keli šimtai litų per mėnesį serveriams išlaikyti, jas padengė kolega iš savo asmeninių santaupų. Pinigų reklamai mainų portalo kūrėjai neskyrė. Ši keliavo iš lūpų į lūpas. Geriausia rinkodara veikiausiai yra pats produktas. Jei vartotojai juo džiaugiasi, nuolat naudoja, tai dar ir kitiems pareklamuoja.

Šiandien mainų portalai pagal lietuvių projekto pavyzdį sukurti ir Vokietijoje, Malaizijoje, Čekijoje. Visi išsilaiko iš reklamos. Per mėnesį kartu sudėjus juose apsilanko apie pusantro milijono lankytojų. „Mokesčio iš vartotojų nenorime imti. Mums svarbu ne vien pinigus uždirbti, bet ir pasitenkinimas tuo, ką darome, pati idėja, – sako Milda. – Toks požiūris, mūsų nuomone, yra viena sėkmės sąlygų.“ Lietuviškame portale šiandien dirba 15 žmonių, užsienyje – 12, dar bent 5 darbuotojų verslininkai ieško. Taip jau nutiko, kad Milda sukūrė darbo vietą ne tik sau – dabar portale dirba ir jos vyras Egidijus.

M. Mitkutė: mūsų verslas - pankiškas, o kolektyvas - crazy.
M. Mitkutė: mūsų verslas - pankiškas, o kolektyvas - crazy.
Portalo „kūdikis“
Dabar mainų portalas – tarsi virtualus komisas ar turgelis, čia galima paskelbti norimų išmainyti, padovanoti ar parduoti daiktų nuotraukas, o portale veikiančiose krautuvėlėse – įsigyti ne tik dėvėtų, bet ir naujų drabužių, aksesuarų, mezginių, rankdarbių. Milda džiaugiasi, kad ketverių metų gimtadienį atšventęs portalas jau turi ir savo „kūdikį“: rugpjūčio pirmąją startavo naujas projektas „musumazyliai.lt“, skirtas keisti, parduoti, dovanoti vaikų išaugtus daiktus. Jis, pasak įkūrėjos, atsirado neatsitiktinai, juk mainų portale lankosi labai daug mamyčių. Be to, daug Mildos draugių būtent dabar pasigimdė pirmuosius vaikučius, todėl mamų rūpesčiai jai puikiai pažįstami: „Žinau, kad nusipirkti, tarkim, vežimėlį yra tikra problema. Juk jis kainuoja iki pusantro ar dviejų tūkstančių litų. Tai nemaži pinigai, o vežimėlis – tik vienas iš daugelio daiktų, kurių reikia vaikui. Todėl Lietuvoje dažna mama savo mažyliui ieško jau panaudotų.“ Mildos nuomone, daiktas, turintis istoriją, kartais atrodo net jaukesnis nei įsigytas parduotuvėje. Žinai, kad, pavyzdžiui, tas vežimukas jau padėjo vienam vaikučiui augti. Be to, žmonės supranta, kad už daiktą, kurį naudosi labai trumpai, neverta mokėti didelių pinigų. Tad ir ne visai nauji vaikiški daiktai būna dar tikrai geros kokybės. Galų gale, kad ir kokios būtų tėvų pajamos, kam už naujagimio kraitelį mokėti apie penkis tūkstančius litų, jei gali išleisti tik tūkstantį arba pusantro? Verslininkė pasakoja, kad mainų portale besilankančios mamos tvirtina, kad, pavyzdžiui, vaikiškas vežimėlis namuose užima labai daug vietos, ir jo laikyti, kai vaikas paauga, nebėra tikslo. O kaip smagu mainytis žaislais, juk šie taip greitai atsibosta.


Kai kalbėjausi su mainų portalo įkūrėja, projektas „musumazyliai.lt“ veikė dar tik tris savaites, bet Milda sakė, kad lankytojų kasdien vis daugėja: „Pas mus yra užsiregistravusių 3500 mamyčių, ir jų kasdien daugėja. O vaikiškų daiktų dabar galime pasiūlyti apie 35 tūkstančius.“ Šis projektas yra ir naujos socialinės iniciatyvos pradininkas. Rugpjūčio pabaigoje Vilniaus mokytojų namų kiemelyje vyko pirmasis vaikiškų daiktų turgelis. Jame, Mildos teigimu, apsilankė apie 700 tėvelių. „Veikė aukojimo-dovanojimo taškas, į kurį buvo galima atnešti savo mažylių išaugtus daiktus, – entuziastingai pasakoja verslininkė. – Bendradarbiaujant su socialiniu projektu pagalbadaiktais.lt, tie daiktai buvo išdalyti skurdžiau gyvenančioms šeimoms. Nustebino tėvelių dosnumas, gerumas – prikrovėme apie 30 didžiulių maišų drabužėlių, avalynės, žaislų, kūdikių priežiūros priemonių. Turgelis tikrai pavyko, žmonės iki šiol rašo laiškus, klausia, kada bus kitas. Rašo iš Klaipėdos, Panevėžio ir Šiaulių, prašo padėti tokius turgelius surengti ir ten, paskleisti informaciją apie juos. Smagu stebėti, kaip gimsta nauja socialinė iniciatyva, į Lietuvą atkeliauja naujas dalykas. O juk turgelio idėją pasiūlė portalo narės: „Internetu bendrauti smagu, bet susirinkti draugėn ir susipažinti būtų dar smagiau.“ Šią idėją labai palaikė ir mano draugės.“

Mildos verslo filosofija
„Mūsų verslas – pankiškas, o kolektyvas – crazy. Čia dirba jaunoji verslininkų karta, kuri daro tai, ką mėgsta, ir tiki tuo, ką daro. Vertina pačių kuriamą produktą, – savo verslo filosofiją dėsto Milda. – Tie, kurie daro tik pinigus, dažniausiai ir nueina tik į pinigų sritį, prasilenkia su vartotojų norais. Aš stengiuosi įsijausti į kiekvienos jaunos mamos vaidmenį, pajusti, ką ji jaučia, kuo gyvena. Suvokti žmonių poreikius man yra svarbiau nei greitai uždirbti milijoną.“ Milda juokiasi, kad vyresnės kartos verslininkai apie ją ir kolegas sako: „Kvaili jauni žmonės – negaminate pinigų!“ „Taip nėra, kad visai neuždirbame, bet mūsų prioritetas yra ne tik pelnas, – patikslina. – Tai – jauki bendruomenė, šaunus produktas, nuoširdus bendravimas, atmosfera: čia kiekvienas jaučiasi savas. Kuriame tokį produktą, kuriuo mums patiems būtų smagu naudotis, taigi dirbame kaip sau. Pavyzdžiui, „musumazyliai.lt“ per keturias dienas pagal vaikams siūlomus daiktus tapo didžiausiu Lietuvoje projektu. Tokie dalykai motyvuoja. Taigi sėkmė įkvepia, bet kartu įpareigoja priimti dar didesnius iššūkius.“ Būna, sako Milda, kad žmonės nuolatos skundžiasi: tas blogai, anas negerai. Jauni verslininkai stengiasi vadovautis principu, kad problemas reikia ne kurti, o spręsti, ir bambantiesiems parodyti, kad Lietuvoje viską įmanoma padaryti, tik reikia labai norėti. „Mes nedejuojame. Mes darome. Ne tik aš viena esu pavyzdys, – nusišypso. – Pažįstu daug jaunų žmonių, kurie sako: „Kas bambės, tas nieko neturės, o kas veiks, tas ir turės.“ Taigi jaunoji karta jau truputėlį kitaip mąsto. Manau, tokių žmonių bus vis daugiau.“ 

Milda tvirtina, kad ji ir jos komanda – optimistai. O optimizmas plius darbas ir yra lygu sėkmė. Tik tikrai nėra taip, kad pamoji rankyte, ir gauni rezultatą. Reikia daug juodo darbo ir… aiškaus žinojimo, kurlink kreipti savo verslo laivo bures. Tačiau kodėl kiti rašo verslo planus, eina standartiniais keliais, bet jiems nesiseka? „Na, aš nesakau, kad verslo planų nereikia rašyti. Reikia, – atsidūsta. – Ir mes rašome, žinome, ką darysime rytoj, po mėnesio, po dviejų. Tik galvoju: jei iš pradžių būtume labai gilinęsi į teorinę verslo plano rašymo dalį, būtume praradę entuziazmą. O mes sugalvojome kitaip – reikia, ir per dvi savaites suprogramavome šleivą kreivą portalą. Paleidome… Turėjome tikslą, žinojome, kurlink eiti, ir kliovėmės stipria savo intuicija. Aišku, aklai sekti mūsų pavyzdžiu neskatinčiau. Pažįstu žmonių, kurie kliovėsi vien intuicija ir nudegė. Spontaniškumas ne visada gerai. Gal geriausiai sekasi tiems, kurie jaučia, kad kuria tai, ko ne jiems vieniems reikia, kurie pirmiausia galvoja, kam pravers jų sukurtas produktas, o ne vien pelno vaikosi.“ 

Milda džiaugiasi, kad jos verslas susijęs su mainais – nauja vartojimo forma: „Mainai padeda skatinti žmones vartoti atsakingai, mažinti gamybą, neeikvoti gamtos resursų, tausoti aplinką.“
Ar Milda – griežta vadovė? Jauna moteris sako nemėgstanti žodžio „darbuotojas“, mieliau vartojanti „komandos narys“. Jos įmonėje vengiama hierarchijos. Darbo aplinka taip pat kiek kitokia nei įprastame biure: čia vyrauja demokratiška atmosfera, visas kolektyvas žino, kiek uždirba vadovai, sprendimai priimami dalyvaujant visiems komandos nariams. Nėra nė griežtų darbo valandų. Svarbiausia – padaryti darbą, o ar jis bus atliktas pirmadienį, šeštadienį, dieną ar naktį, Mildai visai nesvarbu. Kaip kam patogiau. Be to, biure kasdien svečiuojasi ir verslininkės šuo Čipas, prieš metus paimtas iš vienos Vilniaus prieglaudos. Kolegos jį labai myli. 

O kaip pasikeitė pačios Mildos gyvenimas, kai įkūrė mainų portalą? „Išsigydžiau pirkimo maniją ir tapau… minimaliste, – juokiasi. – Be to, ne tik išsisprendė viena didžiausių visas moteris kankinančių problemų – kuo apsirengti, išaugo ir pasitikėjimas savo jėgomis.“ Mainų portalo įkūrėja sako, kad iš pradžių skeptiškai į jos verslą žvelgę artimieji dabar yra didžiausi pagalbininkai ir sąjungininkai. Nors smagiausia, aišku, – pačiai sau įrodyti, kad gali. Laimei, Mildai narcisizmas negresia. Jaunoji verslininkė stengiasi tobulėti, nesustoti vietoje. Neseniai ji baigė vadovų magistrantūros rinkodaros programą ISM Vadybos ir ekonomikos universitete. Vis dėlto Milda nesiekia būti tipiška darboholikė: nors darbo valandų ir neskaičiuoja, bent savaitgaliais stengiasi darbą pamiršti, nuo jo atitrūkti. Juk jei nori, kad galvą aplankytų geros idėjos, ją reikia periodiškai pravėdinti. „Kadangi daug dirbu, laisvalaikį noriu praleisti kokybiškai. Skiriu jį artimiesiems, daug laiko būnu gamtoje. Drauge su vyru Egidijumi mėgstame keliauti po Europą, kopti į kalnus, žiemą slidinėjame. Gaila laiką eikvoti tokiems beprasmiškiems užsiėmimams kaip televizoriaus žiūrėjimas“, – šypsosi Milda.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis