D. Ibelhauptaitė: aplink mane - tik tie žmonės, kuriuos pati pasirinkau

„Tikrieji namai – ten, kur laukia brangūs žmonės, - sako režisierė Dalia Ibelhauptaitė. Lietuvos, paliktos prieš 27 metus, ji namais nebelaiko.

Kaip Londonas tapo Jūsų namais?
Ten, kur yra mylimas žmogus, ten yra ir mano gyvenimas bei namai. Aš jau 22 metus Londone, iš jų su Deksteriu (režisierius Deksteris Flečeris - aut.past.) esame vedę 16 metų. O Lietuva buvo vieta, kurioje likę du brangiausi žmonės – mama ir tėtis. Dėl jų čia ir grįždavau, nes brolių ar sesių neturiu.

Kai išvažiavau, neseniai buvome tapę nepriklausomi. Tada ėmė ryškėti, jog kultūra netaps šalies prioritetu, o aš negalėjau laukti – man visko reikėjo čia ir dabar. Žinoma, tai, kad esu vyrišką profesiją turinti moteris, taip pat nepadėjo... Tad, kai Londone gavau kvietimą pasilikti 6 mėnesiams Karališkame Nacionaliniame teatre ir atlikti kūrybinę praktiką, nedvejodama pasirinkau tą vietą, kuriai tuo metu reikėjo mano žinių.

Tačiau 2001 m. buvau pakviesta Trakų pilyje pastatyti Dž.Verdi operą „Kaukių balius“. Būtent tada sutikau du žmones, kurie kūrybine prasme iki šiol yra svarbiausi mano gyvenime, o tai - retas dalykas. Tai – dirigentas Gintaras Rinkevičius ir dizaineris Juozas Statkevičius. Juozą aš jau pažinojau daug metų, tačiau nebuvome bendradarbiavę, o su Gintaru visą laiką norėjau dirbti. Man labai patiko, kaip jis diriguoja, atrodė, kad jis nepaprastai supranta dramą muzikoje ir myli teatrą.

Gintaras Rinkevičius ir Dalia Ibelhauptaitė
Gintaras Rinkevičius ir Dalia Ibelhauptaitė
DELFI / Šarūnas Mažeika
Tada pamačiau, kiek daug yra jaunų talentingų solistų, kurie neturi savo vietos. Svajojau sukurti operą, remiantis privačiomis lėšomis, į mėno kūrimą traukti Lietuvos verslininkus. 2004 – 2005 m. dirbau Niujorke ir labai tuo džiaugiausi, tačiau supratau, jog ten galiu pastatyti daug puikių spektaklių, tačiau gyvenimo niekam nepakeisiu, o Lietuvoje – galėčiau. Todėl 2006 m. su G. Rinkevičiumi ryžomės, tada atrodė, neįmanomam dalykui – pastatyti pilnavertį operos spektaklį netradicinėje teatrui erdvėje beveik vien iš privačių lėšų. Taip gimė „Bohema“ ir „bohemiečiai“.

Galima sakyti, kad iki šiol ir blaškotės tarp Vilniaus ir Londono – dviejų savo namų.
Manau, kad pagrindinė mano gyvenimo tema turėtų būti „be namų“. Aš nesu ramaus, tradicinio, nusistovėjusio gyvenimo šalininkė. Man svarbu mesti iššūkius ne tik sau, bet ir mane supantiems žmonėms. Daug gali pasiekti tik tuomet, kai labai sunkiai dirbi ir nuolat patiri išbandymus, o ne tada, kai esi komforto zonoje.

Vaikystėje mano tėvai rūpinosi, kad turėčiau viską. Jie norėjo duoti man tai, ko patys neturėjo. Ypač mama, kuri Sibire praleido aštuonerius metus. Į Operos ir baleto teatrą pradėjau vaikščioti nuo pusantrų metų, o nuo septynerių man pirkdavo visus abonementus į filharmoniją. Pinigų daug neturėjome, todėl šeima dažnai pirkdavo tik vieną abonementą – mane atvesdavo, paleisdavo vieną, o po koncerto pasiimdavo.

I.Budzeikaitės nuotr.
Pianinu grodavau valandų valandas, mokiausi B. Dvariono muzikos mokykloje, dalyvaudavau konkursuose. Taip ir pralėkdavo visos mano dienos: mokykla, muzikos mokykla, namai. Atmintyje išlikusi maža mergaitė juodais plaukais ir galvoje įrištu baltu kaspinu, kuris didesnis už ją pačią.
Mokiausi 18–oje vidurinėje, vienoje klasėje su Andriumi Mamontovu. Tai jis su kitais dabar jau žymiais mūsų klasiokais įkūrė „Foje“, o aš nuo kokių 15 metų stačiau spektaklius, porą metų žemesnėje klasėje mokėsi ir Oskaras Koršunovas.

I.Budzeikaitės nuotr.
Taigi buvau vaikas, kuris nuo vaikystės užprogramuotas kelionei, kuri nėra įprasta daugeliui žmonių. Tad nieks ir nesistebėjo, kai Vilnius–Londonas tapo mano maršrutu.

Ar būnant nuolatinėje kelionėje, be pastovių namų, neapima jausmas, kad esate be vietos?
Ne, kaip tik tai suteikė didelį pasitikėjimą ir užtikrintumą savimi. Mano namai yra žmonės, kuriuos aš myliu ir saugau savo viduje. Esu labai prieraiši, todėl aplink mane - tik tie, kuriuos pasirinkau. Ir žinau, kad jei reikės, galėsiu jiems paskambinti ir ketvirtą ryto – nesvarbu, ar paliūdėti, ar pasidžiaugti.

Dalia Ibelhauptaitė ir Deksteris Flečeris
Dalia Ibelhauptaitė ir Deksteris Flečeris
DELFI
Šeima man tapo žmonės, su kuriais nesieja kraujo ryšys. Taip atsitiko dėl to, kad būdama devyniolikos metų išvykau studijuoti į Maskvą ir turėjau išmokti gyventi viena, atsirinkti žmones. Kai esi milžiniškame mieste ir nežinai, ar kitą dieną turėsi pavalgyti, įpranti išgyventi bet kokioje situacijoje. Būtent to mane ir išmokė tėvai – nesvarbu ar tu gyvenime būsi milijonierus ir turėsi viską, ar neturėsi nieko, svarbu, kad būtum žmogumi. Tai suteikia vidinę pilnatvę, kuriai nebūtini buitinai dalykai. O juk namai, t.y. fizinis pastatas, yra vienas iš jų.

Ar nebuvo šoko, kai iš didelio vienturtės kambario Vilniuje persikėlėte ant čiužinio Maskvoje?
Jokio. Iš pradžių gyvenau bendrabutyje, po to su drauge nuomavomės butelį, o šiaip, kur tik neteko gyventi – čia gal reikėtų istorijas prisiminimų knygai palikti... (juokiasi).

Kaip dabar jaučiatės Lietuvoje?
Šiuo metu Lietuvoje yra svarbiausias mano gyvenimo dalykas – „bohemiečiai“, jie man - ir darbas, ir gyvenimas, ir šeima. Tai užima absoliučiai visą mano laiką ir labai daug jėgų, todėl stengiuosi negalvoti, kaip aš pati jaučiuosi. Matyt, jaučiuosi kaip svečias, turintis išgyventi prisiminimų kelionę. Šiuo metu gyvenu savo vaikystės bute, noriu pabūti jame viena – tai yra mano atsisveikinimas.

Vaikystės namuose
I.Budzeikaitės nuotr.
Su šita aplinka ir praeitimi?
Taip, dabar - su praeitimi, o galbūt kažkada - ir su Lietuva. Gyvenime labai svarbu sau nemeluoti. Būsiu tol, kol matysiu, kad galiu kažką pakeisti, duoti viltį jauniems žmonėms. Kaip jau pastebėjote, nesišvaistau jokiais patriotiniais lozungais, o tiesiog dirbu.

Per šešis metus su „bohemiečiais“ įrodėme, kad galima sukurti ir Lietuvoje tokias sąlygas, tokią darbo ir kūrybos vietą, į kurią nori grįžti ir tie, kurie yra išvažiavę. Įrodėme, kad jie čia reikalingi ir turi savo vietą, kad galima jaunimui suteikti daug galimybių ir jie su kaupu pateisina viltis. Tam ir įkūrėme „Vilnius City Opera“. Kad tai būtų visų mūsų namai Lietuvoje. Bet, kaip suprantate, tai nėra mūsų namai fizine prasme, jokio pastato neturime. „Vilnius City Opera“ atiduodu visą save, dėl to ir praleidžiu čia beveik pusę metų, nuolat gyvendama tarp lagaminų.

Teigiate, kad jūsų namai yra ten, kur yra jūsų širdis, Londone. Bet balse vis tiek juntamas tam tikra melancholija, nostalgija...
Nors Anglijoje turiu 150 kvadratinių metrų loftą, čia, vaikystės namuose, jaučiuosi taip pat gerai, kaip ir ten. Man buitis nėra svarbi. Esminis skirtumas - ne tai, jog Londone yra visi daiktai, ten yra svarbiausias mano gyvenime žmogus – Deksteris.

I.Budzeikaitės nuotr.
O liūdnumas balse tai - ne nostalgija. Aš nesuprantu tų visų klausimų apie fizinius namus. XXI a., kai susisiekimas ir kelionės priartina net pačius tolimiausius žemės kampelius, mobilus žmonių gyvenimas yra tapęs norma ir jau nieko nebestebina. Tai labai priimtina ne tik tarp menininkų, bet ir verslininkų. Todėl esu labai dėkinga savo tėvams, kurie norėjo, jog aš gyvenčiau kitaip nei kiti, išmokė būti plačių pažiūrų žmogumi ir leido būti savimi.

Sąmoningai pasirinkau neturėti vaikų, nes tiek, kiek aš dirbu, jų atžvilgiu būtų nesąžininga, o kartu neturėčiau to, ką turiu dabar. Dėl to džiaugiuosi, kad Deksteris nenorėjo manęs pakeisti. Buvo laikas, kai aš atidaviau visą laiką ir save tik jam, dabar yra laikas, kai turiu dirbti dieną naktį, po to bus dar kitas laikas... Mes suteikiame vienas kitam laisvę išreikšti save.

Galbūt kažkiek yra užgniaužto liūdesio mano balse, nes dabar sėdime mano vaikystės namuose, kur - dokumentų, nuotraukų, segtuvų šūsnys, ten užfiksuota visa mano jaunystė, pirmieji darbai, mamos prisiminimų archyvas. Tai yra mano istorija, kurią aš labai vertinu, bet natūralu, kad kai čia nebūni, nuolat apie tai negalvoji, o dabar štai susimąstau..

I.Budzeikaitės nuotr.
Kai mirė mama, atskridau iš Berlyno ir niekada neužmiršiu to jausmo, patirto vienai užėjus į šį butą. Atsidariau duris, o visas butas atrodė lygiai taip, koks jis buvo prieš 40 metų. Net mano vaikystės kambarys nepakitęs – tarsi muziejus. O žmonių nebėra ir niekada jau nebebus...

Supratau, kad tai eros pabaiga – finalas. Pajutau, kad likau visiškai viena, jog turiu pritaikyti visas tėvų pamokas – išgyventi ne tik dėl savęs, bet ir dėl kitų, visada būti pirma ir sėkminga. Jokiu būdu ne antra, o pirma. Supratau, kad į šį butą niekada jau nebegrįšiu kaip į namus. Juk namai ten, kur tavęs laukia žmonės, kuriuos tu myli, o čia liko tik fizinės sienos ir prisiminimai.
Kaip tik tuo metu, kai mama mirė, turėjome įregistruoti „Vilnius City Opera“ – sunku buvo apsispręsti... Nors kartu gal kiek ir simboliška, tarsi mama pasakė, kad dar turiu likti Lietuvoje ir įleisti naujas šaknis. Noriu pabandyti sukurti tai, kas galės gyvuoti ir teikti žmonėms džiaugsmo ir tada, kai manęs nebus.

Jūsų tėvų namai buvo atviri?
Taip, mano tėvai buvo tikras fenomenas – draugai labiau mylėjo juos nei mane (juokiasi)! Jie leisdavo rengti vakarėlius, prisėsdavo su mumis prie bendro stalo. Tėvų taisyklė buvo labai paprasta, bet išmintinga: leisti daryti klaidas namie, o ne kur gatvėje. Juk paauglystė - amžius, kai viską turi išbandyti pats. Tai buvo namai, kuriuose vyravo vidinė laisvė ir tqi paliko manyje gilų įspūdį. Prie mamos stalo sėdėjo įvairių rasių ir visokių pažiūrų žmonės, ir visi buvo vienodai laukiami ir vienodai geri.

Daug ką parodo ir tai, kad kai Jurga (rašytoja Jurga Ivanauskaitė - aut.past.) pajautė, kad jos liga jau pasiekė finalinį etapą ir laiko kartu liko nedaug, ji paprašė, kad suorganizuočiau pas mano tėvus tokį balių, kokie būdavo mūsų jaunystėje: su didžiuliu stalu, nukrautu valgiais. Surinko visa mūsų jaunystės kompanija – A. Mamontovas, J. Statkevičius, kiti. Aštuonias valandas juokėmės iš visko – iš juokingų ir nelabai dalykų. Kai dabar pažiūriu į tas nuotraukas, matau, kad iš tos vakarienės nebėra jau trijų žmonių.

Ar Lietuvoje jaučiatės vieniša?
Aš nesijaučiu vieniša, neturiu tam laiko. Tiesiog jaučiuosi viena. Kai visos uždangos nusileidžia ir antrą ryto turi grįžti namo, parašyti krūvą elektroninių laiškų ir pamiegoti bent tris valandas, tuomet esi vienas. Bet tai nėra blogai, kaip tik naudinga.

Dabar prisiminimų archyvą vešitės į Londoną. Mėgstate rinkti, kaupti?
Londone labai ilgai ieškojome kur gyventi, pirmą butą įsigijome 2004 metais, o prieš ketverius metus iškeitėme jį į loftą. Ir dar kartą įsitikinau, jog širdyje esu minimalistė. Man labiausiai patinka japonų dizainas ir italų modernizmas, kuris yra be jokių įmantrybių. Bet bėda, kad mano vyras mėgsta viską kaupti, tad turime daugybę daiktų, kurie kelia prisiminimus, be to, jo profesinis ir asmeninis archyvas užima ne viena knygų lentyną. O buityje reikalingi daiktai mums didelės reikšmės neturi. Svarbiausia taisyklė - įsigyti kokybišką daiktą, kuris galėtų būti naudojamas kuo ilgiau. Jokių auksinių čiaupų nėra, bet nusilupusias plyteles vonioje galite rasti. Galbūt taip yra dėl to, kad kai iškyla klausimas, ar važiuoti į Braziliją ir plaukti Amazonės upe, ar darytis remontą, mes renkamės keliones. Namuose svarbiausia - gera atmosfera, energetika, o to mums netrūksta.

Asmeninio archyvo nuotr.
Mes su Deksteriu būtume laimingi jeigu ir nieko neturėtume. Mūsų bendras gyvenimas prasidėjo nuo bankroto - Deksteris buvo įžymus, 22 metų jau turėjo didžiausią namą, keturias prabangias mašinas. Tuomet atsiranda žmonės, kurie „pagelbėjo“ išleisti pinigus ir pasinaudojo jo gerumu. Kai Deksteriui suėjo 28 metai, jau nebuvo nieko, tik didelės skolos. Mes kartu matėme visko, todėl esame labai stiprūs, nesureikšminame nei sėkmės, nei jos atributų, ir niekas jau nebaisu...

Asmeninio archyvo nuotr.
Kokia spalva vyrauja Jūsų namuose?
Daugiausiai namuose yra pilkos spalvos, įvairių jos atspalvių, nes mano gyvenimas labai spalvotas. Kai esi namie tesinori ramybės. Tas pats ir su muzika – namuose nieko nesiklausau. Po 10 valandų repeticijų maratono geriausia muzika – tyla, kurioje išryškėja įdomiausi sąskambiai.

Kaip ir Jūsų gyvenime – tik įdomios ir netikėtos improvizacijos.
Manau, kad viskas gyvenime prasideda nuo mažų dalykų. Aš niekada negalvojau, kad galėsiu gyventi Londone. Niekada negalvojau, kad galėsiu būti džiunglėse, Amazonėje ar Afrikos žemyne. Niekada negalvojau, kad galėsiu žiūrėti goriloms į akis arba kelias dienas bastytis Namibės dykumoje. Galbūt visa tai įvyko dėl to, kad esu iš mažo buto Žirmūnuose ir visuomet norėjau būti ten, kur daug vietos, žmonių ir energijos. Būtent tėvai man davė suvokimą, kad pasaulis nesibaigia čia, Vilniuje.

Asmeninio archyvo nuotr.
Kai dabar žvelgiu į lietuvių jaunimą Londone, naują kartą – studentus, profesionalus - matau, kad jie yra kitokie – jie nesijaučia „antros rūšies“ gyventojais. Juk jiems nereikėjo iš paskutiniųjų gauti draudžiamų knygų, pasislėpus žiūrėti užsienietiškų video juostų, bandyti suvokti, kas vyksta pasaulyje. Dabar sienų nebeliko. Ir dirbdama su solistais visąlaik galvoju, kad jie išvažiuotų ir išbandytų save kitame mastelyje, kitoje plotmėje. Ir, žinoma, kad grįžtų, jei tik patys to norės. Aš noriu, kad „Vilnius City Opera“ jiems būtų namais, bet ne finaline, o tarpine stotele, kur galima pasisemti vidinių jėgų. Svarbiausias argumentas, kodėl jie tai turėtų padaryti – pojūtis, jog grįžti ten, kur užaugai, kur praėjo tavo vaikystė, kur tau gera, gali prisiminti tokius dalykus kaip pirmą išgertą alų, pirmą bučinį, surūkytą cigaretę ar baigtą mokyklą.

Asmeninio archyvo nuotr.
Tokios smulkmenos padeda jausti kojas ant žemės. Tada tu gali pasiekti labai daug ir vis tiek be jokių problemų sėdėti ant paprastos taburetės. Nereikia jokių paauksuotų krėslų, nes tai parodo, jog viską pasiekei savo jėgomis – daiktai, kupini tuštybės, nebereikalingi.

Asmeninio archyvo nuotr.
Ačiū už pokalbį.

Nuotraukos - iš moteris.lt, manonamai.lt, delfi.lt.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis