Šių dienų skaitomiausi:
- Tema, apie kurią moterys garsiai nekalba. Seksologo atsakymai į moterų klausimus
- 5 dienų vaisių, daržovių ir baltymų dieta
- V. Jakučinskaitės kolekcijoje – idėjos vestuvėms ir išleistuvėms
- Klasikinis medaus tortas
Paryžius nepaliauja žavėti. Šiame straipsnyje yra tik keli šio miesto štrichai – svaiginamas Marė kvartalas ir pasakojimas apie ypatingą knygyną – „Shakespeare and Company“.
Dabartinėje Paryžiaus teritorijoje neolito amžiuje gyveno drambliai – į mamutus panašūs pusketvirto metro aukščio ir puspenkto metro ilgio sutvėrimai. Atsigerti jie traukdavo į Seną. Istorikai iš 1903-iaisiais tiesiant metro liniją rastų šių gyvūnų liekanų spėja, kad drambliai upės link tipendavo tuo pačiu maršrutu, kaip kad vėliau – monarchai.
Senos pakrantė šiltuoju metų laiku – romantikų malonumų oazė. Vakarais sunku prasibrauti pro užkandžiaujančiųjų gretas. Kaip gražu! Nebent turistai valgo iš plastikinių indų. Vietiniai atsineša stiklo lėkščių bei metalinių (net sidabro) įrankių. Geria dažnai iš vyno taurių. Ir niekas nepalieka po savęs šiukšlių krūvos, viską susideda atgal į pintinėles!
Einant Senos krantine nosį riečia nemalonūs kvapai – šlapintis, kaip ir miegoti būriais, po Paryžiaus tiltais elgetoms (deja, ir ne tik) yra normalu. Štai jie sugulę „Tarptautinio menų miestelio“ (Cite Internationale des Arts) pastato pasieniais lygia vorele ant gražiai pasiklotų čiužinių, užsikloję pledais. Tarp jų galima išvysti ir neturtingų turistų. Niekas nevaro. Rytais jie išsivaikšto. Valkatos čia labai linksmi (kartais net negirti!), prigulę ant šaligatvio dainuoja šansoną... Žinoma, ne visi. Gavę porą eurų sučiulba: „Merci, Madame!“ („Ačiū, ponia“) ir puola bučiuoti rankos. Na, galantiškumas – šios tautos kraujyje. Mane tik trikdo, kad jauni elgetaujantys žmonės naudojasi gyvūnais. Jaunuolis ir prie jo kojų gulintis liūdnas šuniukas ar katinas – dažnas vaizdas centre. Vieną vietinį paklausiau, kam kankinti visą dieną katiną, laikyti jį pririštą prie kojos?
„Kaip tai kam? Juk vargdienių buržua negaila, o gyvūnų... gaila. Va, prieina ir klausia: „Ką tavo katinas valgo?“ Atsakau: „Nevalgęs jau tris dienas.“ Ašaros akyse, ir dešimt eurų mano kišenėje. Kitaip nieko negaučiau.“

Ko gero, dauguma žmonių su šia nuomone nesutiktų, tačiau... Poetas Ch. Baudelaire'as XIX amžiuje yra skundęsis, kad „dabar Paryžius prarado savo tikrąjį veidą, jo bohema nebe ta...“ Matyt, ilgėtis praeities žmogui įgimta.
Muziejų lankymas
Ką galima pasakyti apie miestą, vertą penkiasdešimties tomų veikalo, vienu straipsniu? Paryžiuje apskritai nėra beveidžių gatvių: visur, kur eini, – istorijos voratinkliai, daugybė namų mena praėjusias epochas, monarchus, karus, meilės pinkles, nuodus, kraują... Prancūziją, jos kruviną istoriją, kraupius, geidulingus, aistringus pasakojimus apie Versalį ir Luvrą pamilau ankstyvoje paauglystėje perskaičiusi Alexandre'ą Dumas. O galutinai įsimylėjau pažiūrėjusi Patrice'o Chéreau filmą „Karalienė Margo“, kurio pagrindinę heroję tobulai įkūnija Isabelle Adjani.
Vienas mano mėgstamų maršrutų – nuo Luvro kiemų per Tiuilri sodą (Jardin des Tuileries) iki Triumfo arkos. Reikia tik įklimpti į senąsias epochas, įsijausti į kadaise čia tvyrojusią prabangią atmosferą, nematyti turistų, pamiršti begalę zujančių automobilių ir... nusikelsite į karalienės Kotrynos Mediči (XVI a. vidurys) ar imperatoriaus Napoleono III (XIX a. antroji pusė) valdymo laikus.

Išsinuomoja audiogidą ir susipažįsta su galybės paveikslų istorija. Meno žinovai teigia, kad geriau įsigilinti į du paveikslus, nei aplėkti visas sales su įjungta vaizdo kamera rankoje. Gražiojoje italų Renesanso epochos tapybos alėjoje verta stabtelėti ne kartą. Čia – Leonardo Da Vinci „Jonas Krikštytojas“. Spėjama, kad šiam paveikslui pozavo L. Da Vinci mylimasis Andrea Salai (jis talentingojo kūrėjo studijoje atsidūrė būdamas dešimties metų ir mokytojui tarnavo visą gyvenimą). Alėjoje – ir S. Botticelli, B. Luini, Caravaggio, Rafaelis, P. della Franceska... Ir kiek šioje marmalynėje besistumdančių meno mėgėjų svajoja atsidurti Luvre tylią naktį vieni – kaip Bernardo Bertolucci filmo „Svajotojai“ herojai.
Marė dešinysis krantas
Įkurtas XIII a., XVII a. mėgtas ir puoselėtas prancūzų aristokratijos, XVIII a. pabaigoje apleistas, o XIX a. tapęs skurdžių bei valkatų priebėga, Marė kvartalas šiandien yra madingiausia Paryžiaus vietovė. Jis apima miesto 3-iąjį ir 4-ąjį rajonus.
Verta pridurti, kad XX a. teko pakovoti dėl Marė garbingo išlikimo. 7-ąjį dešimtmetį 3-iasis rajonas panėšėjo į tikrą landynę ir jam grėsė sunykimas. Tuometis kultūros ministras, garsus rašytojas Andre Malraux jį išgelbėjo – Marė tapo saugoma istorine vieta, o daug didingų, puošnių privačių būstų restauruoti ir paversti muziejais. Šiandien vieno prestižiškiausių ir labiausiai apgyvendintų kvartalų kontingentas – elegantiški, bohemiški buržua. Kartu tai – laisva, nesuvaržyta multikultūrinė terpė, svetinga įvairių pažiūrų bei orientacijų svečiams.

Kvartale taip pat apstu interjero detalių krautuvėlių, tradicinių bistro, gėjų barų, svetingų knygynėlių, mielų restoranų, butikų... O ko verta architektūra, gotikinės bažnyčios!.. Čia pat – Pompidu centras (Centre Pompidou) ir pavydėtina modernistų S. Dali, P. Picasso, R. Magritte'o bei kt. darbų kolekcija, šiuolaikinio meno parodos.
Vogėzų aikštė
Prašmatnių rūmų supama Vogėzų aikštė (Place de Vosges) – tai svajoti nuteikianti ir į kardinolo A. J. de Richelieu bei muškietininko d'Artagnano laikus nukelianti vieta. Aikštė išsaugojusi XVII a. didybę ir eleganciją. Jei jos projektu ir statyba rūpinęsis, bet atidarymo nesulaukęs karalius Henrikas IV prisikeltų (karalienės Margo protestantas vyras buvo nužudytas fanatiko kataliko), šią vietą tikrai atpažintų. Karališkuoju skveru (Square Royal) pavadinta aikštė atidaryta per jo sūnaus Liudviko XIII ir Onos Austrijietės jungtuves, tokiu pavadinimu ji gyvavo iki Didžiosios Prancūzijos revoliucijos. Aikštės pavadinimas keitėsi aštuonis kartus. Prie jos esančių pastatų komplekso pietinė dalis priklausė karališkajai šeimai, bet monarchai čia niekada negyveno.

Filosofų buveinė
Atvažiavusi visada lekiu į dar Honore de Balzaco aprašytą Vieille du Temple gatvelę (ji kertasi su Rivoli gatve). Ši vieta mena XIII a., o XV a., manoma, būtent čia prasidėjo burginjonų ir armanjakų kovos (pamišus karaliui Karoliui VI, šios dvi grupuotės šalį faktiškai valdė bemaž 40 metų). Dvylika metų viešbutyje „Amelot de Bisseuil“ gyveno Pierre'as Beaumarchais – čia jis baigė kurti garsiąsias „Figaro vedybos“.

„Niekada gyvenime neleisčiau sau išeiti iš namų nepasidažiusi ir nesusitvarkiusi! – sako aštuoniasdešimtmetė mano draugės močiutė. – Moteris visada turi būti ori, nesvarbu, kad per raukšles nebesimato – esi moteris ar ne... Net namuose nevaikštau apiplyšusi: o kas, jei ištiks širdies smūgis ir atvažiuos greitoji? Kaip aš atrodysiu? Net jei turiu nedaug pinigų, geriau prasčiau pavalgysiu, bet pasidarysiu šukuoseną ir manikiūrą! Ir, žinoma, išgersiu ryte kavos jaunystės draugo Jacques'o kavinėje!“ Mano manymu, vienas geriausių filmų, atspindinčių tą prancūzių orumą, yra neseniai Lietuvoje rodytas Michaelio Haneke's „Meilė“. Jame aktorė Emmanuelle Riva tobulai įkūnijo šią moterų savybę.
Tegyvuoja popieriniai skaitiniai
Mus vis gąsdina, kad netrukus nebebus bibliotekų, nebeleis knygų, laikraščių, viską pasiglemš šiuolaikinės technologijos. Ką gi – net jei Paryžiuje praleisite tik vieną dieną, pastebėsite, kad tai – didžiausia nesąmonė. Metro, parkuose ant suoliukų žmonės skaito popierinę spaudą. Knygas varto net pietaudami restoranuose, o knygynų čia – kone ant kiekvieno kampo. Ir juose, net prie poezijos knygų, gausu skaitytojų! Ir dar vienas dalykas: labai svarbi paryžiečių interjero detalė – didžiulės bibliotekos, daugybė klasikinės literatūros prigrūstų lentynų. Eidami vakare palei Seną ar bet kuria gatve pakelkite galvą – didelių šviestuvų apšviestuose apartamentuose pamatysite knygas. Ir kuo butas prašmatnesnis, tuo lentynų su knygomis daugiau. Mano subjektyvus pastebėjimas būtų toks – paryžiečiai interjero Jamie Oliverio knygomis nepuošia, jas laiko virtuvės stalčiuje. Juk interjerą, o ir pačią šeimininkę labiau puošia perskaityta istorinė, grožinė knyga nei gebėjimas kepti kotletus.

Palypėjusi siauručiais laiptais į antrą aukštą, viename mažulyčių kambarių pamačiau vyriškį skambinant pianinu. Šalia įsitaisiusieji skaitė. Kiti apžiūrinėjo knygas, o jų čia – begalė. Ir senos, ir naujos suskirstytos temomis, viskas – anglų kalba. Čia, įsitaisius ant prie knygyno stovinčių kėdučių, galima praleisti visą dieną. Jei esate rašytojas ir neturite kur nakvoti, jums mielai pasiūlys lovą, stovinčią tarp knygų lentynų. Komforto nedaug, tačiau kriauklė su vandeniu – čia pat (taip pat tarp knygų!). Ir pagalvę gausite. O jei netikėtai aplankys įkvėpimas, čia pat – ir senovinės spausdinimo mašinėlės. Norintiesiems susipažinti šis knygynas – labai tinkama vieta. Amerikiečiai ir britai čia ateina atsipūsti nuo to nuovargio ir diskomforto, kurį jiems sukelia prancūzų kalbos nemokėjimas, ir visi čiauška tarpusavyje gimtąja kalba.
Viena čia sutikta amerikietė pasakojo, kad į Paryžių atvyksta kasmet ir iškart eina į knygyną, nes prieš kelerius metus „Shakespeare and Company“ sutikti žmonės pakeitė jos gyvenimą. Čia yra lankęsi amerikiečių rašytojas Henry Milleris, garsi erotinio romano „Paukšteliai“ autorė prancūzė Anaïs Nin, romano „Aleksandrijos kvartetas“ autorius britų novelistas Lawrence'as Durrellas ir begalė kitų... Kažin, gal pamiegojęs šioje magiškoje vietoje atsibustum Makbeto laumių katile ar Hamleto laikais?
Dar viena tylos oazė
Be „Shakespeare and Company“ Lotynų kvartale, vakaro linksmybių karalijoje, dar viena tylos oazė – gotikinė Šv. Severino (Saint Severin) bažnyčia, viena seniausių šventovių Kairiajame krante, pastatyta XIII–XV a., tikrai ypatingos auros. Įspūdingi jos vitražai, ypač apšviesti saulės, aptrupėjusios sienos. Turistų čia reta (jie ūbauja šalia esančiose siaurutėse gatvėse, kavinių raizgalynėje). Kol apžiūrinėjau vienos navos tapybą, priėjo pagyvenęs ponas ir paklausė, ar mačiau patį svarbiausią dalyką. Nuvedė altoriaus link.
