Mokslininkai atskleidė paprastus triukus, padėsiančius maitintis sveikiau

Ar žinote, kas lemia jūsų maisto pasirinkimą? Tai ne tik vaizdas, skonis ir kvapas, bet ir tai, ar maistas yra pasiekiamas ranka, ar jis pateiktas tinkamo dydžio porcija, ar jį patogu valgyti ir ar turime jį papildomai apdoroti bei paruošti. Bent jau taip teigia Danijos mokslininkai.
© Shutterstock nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Neseniai Danijoje atliktas tyrimas atskleidė keletą triukų, kurie paskatins sveikiau maitintis tiek suaugusiuosius, tiek vaikus. Pasinaudokite šiais paprastais patarimais:

1. Laikykitės „Ranka pasiekiama“ taisyklės. Jei negalite visiškai atsisakyti nesveiko, greitojo maisto, pasirūpinkite, kad jis būtų saugiai paslėptas uždaroje spintelėje. O daržoves, vaisius, riešutus, sėklas padėkite visiems šeimos nariams gerai matomoje vietoje, pavyzdžiui, pagrindinėje laisvalaikio leidimo erdvėje – svetainėje, kur gurkšnojate arbatą ar po darbo dienos aptariate įspūdžius. Panorėję užkąsti, pirmiausiai sieksite arčiausiai patiekto maisto, šiuo atveju – sveikų užkandžių.

Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Sveikatos mokslų instituto Visuomenės sveikatos katedros vedėjas, prof., dr. R. Stukas atkreipia dėmesį – jei norime, kad vaikai valgytų daugiau sveiko maisto, turime stengtis, kad jiems matomoje vietoje būtų nuplautų, nuluptų, supjaustytų daržovių, vandens. „Tai – vienas iš sveikos mitybos įpročių ugdymo principų“, – pabrėžia jis.

2. Visada su savimi turėkite sveikų užkandžių, kurie suteikia energijos ir naudingų medžiagų. Tuomet darbe ar keliaujant nekils noras užkandžiauti nesveiku maistu, bandelėmis, išvengsite persivalgymo. Užkandžiams puikiai tiks daržovės (morkos, paprikos, agurkai), vaisiai (bananai, obuoliai, kriaušės), džiovinti vaisiai ir uogos (slyvos, goji uogos, spanguolės, abrikosai), riešutai (graikiniai, anakardžiai, migdolai, lazdynai), sėklos (moliūgų, saulėgrąžų). Pastaruosius galite pasiruošti iš vakaro, o vaisius ir daržoves – susipjaustyti ryte.

3. Kasdien ugdykite vaikų sveikos mitybos įpročius. Pasirūpinkite užkandžių dėžute mokyklai – pradėkite nuo mažų dalykų. Pasak profesoriaus R. Stuko, kad vaikai mokykloje valgytų sveikiau, svarbus ir tėvų, ir mokytojų indėlis. Tėvai, ruošdami vaikus į mokyklą, turėtų pasirūpinti užkandžių dėžutėmis su vertingu maistu. Kartu su mokytojais jie gali ugdyti vaikų požiūrį į sveikatai palankų maistą rodydami asmeninį pavyzdį – patys kasdien gerdami vandenį ir sveikai užkandžiaudami.

Į pagalbą galima pasitelkti ir žaidimus. Pavyzdžiui, pasiūlyti vaikams nupiešti, nulipdyti mėgstamą maistą, įvardinti jo naudą sveikatai. Arba užmerktomis akimis ragauti ir spėti, kuri tai daržovė, vaisius, uoga ar riešutas – šis žaidimas ne tik sukels daug teigiamų emocijų, bet ir suteiks galimybę atrasti, pažinti naujus skonius. Tereikia šiek tiek kūrybiškumo.

4. Prieš valgydami numalšinkite troškulį. „Tyrimai parodė, jog kartais žmonės mano, kad norėtų kažko užkąsti, bet organizmui iš tikrųjų reikia tik skysčių. Lietuvos gyventojai išgeria per mažai skysčių. Reikėtų išgerti stiklinę vandens ir gali būti, kad noras užkandžiauti praeis“, – pabrėžė R. Stukas.

Kada vietoj pyrago rinksimės obuolį?

Kokią įtaką mūsų pasirinkimui turi patiekalo porcija, tyrė elgsenos tyrimų mokslininkų komanda. Danijoje vykusioje konferencijoje jie atliko eksperimentą. Ant užkandžių stalo karaliavo šokoladinis pyragas ir obuoliai. Tyrimo sumanytojai siekė išsiaiškinti, kaip pateikti šiuos užkandžius, kad būtų suvalgoma daugiau obuolių ir sumažinamas „tuščių“ suvartojamų kalorijų kiekis. Restorane pirmąją konferencijos dieną dalyviams buvo patiekiamas visas pyrago gabalėlis ir obuolys. Kitą dieną dalyviai buvo kviečiami pasivaišinti pjaustytais obuoliais ir per pusę perpjautu pyrago gabalėliu. Konferencijos dalyvių pasirinkimai buvo fiksuojami kamera.

Eksperimento rezultatai parodė, kad šis nedidelis pokytis buvo labai efektyvus ir žymiai pakeitė pyrago ir obuolių suvartojimą. Patiekiant pjaustytą obuolį, vidutinis obuolių suvartojimas vienam asmeniui padidėjo nuo 12,7 g iki 20,4 g. O svečiams pasiūlius perpjautą pyrago gabalėlį, jo suvartojimas vienam asmeniui sumažėjo nuo 93,9 g iki 61,2 g. Eksperimento metu pyrago buvo suvalgyta 34,8% mažiau. Įdomu ir tai, kad siūlant visą obuolį tik 32,9% dalyvių valgė keletą obuolių, o kai obuoliai buvo supjaustyti mažesniais gabalėliais, juos valgė net 85,3% konferencijos dalyvių.

Taigi, patogumas nugali. Prisiminkite tai, kai ruošite užkandžius sau, rengsite vakarėlį draugams ar šventę vaikams. Galite pradėti nuo savęs ir palaipsniui ugdyti visos šeimos sąmoningą įprotį kasdien rinktis protingai bei valgyti sveikai.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Mitybos specialistė: tai yra didžiausia svorį metančių žmonių klaida (1)

Pasak mitybos specialistės Indrės Tursovės, viena dažniausiai pasitaikančių klaidų yra ta, kad žmonės, norėdami numesti svorio, pirmiausia visiškai išbraukia riebalus iš savo mitybos raciono

Gyvenimo be sporto neįsivaizduojanti pora: tai darome ne dėl gražaus kūno

Kad turėtume dailų kūną, turime sveikai maitintis ir daug sportuoti. Tai žinome visi, tačiau pasakyti lengva, o kur kas sunkiau tai ivykdyti. Motyvuojanti jauna pora – treneris Aurimas Šidiškis 28 m.) ir sporto entuziastė Simona Žitkauskaitė 26 m.) – pasakoja apie sportą drauge, sveiką gyvenimo būdą, tinkamą mitybą bei tai, kaip išlaikyti motyvaciją sportuojant.

Asmeninė trenerė Rūta Beišytė žino receptą, kaip pasiekti tobulą figūrą (1)

Asmeninė trenerė bei mitybos specialistė, knygos „Ideali figūra“ autorė Rūta Beišytė-Aminova (30) dalinasi patarimais kaip pasiekti savo idealią figūrą. Sveikos gyvensenos propaguotoja sako, jog vieno idealios figūros standarto nėra – kiekvienam žmogui ideali figūra yra skirtinga.

Kodėl vienas gėrė, valgė rūkytą mėsą, nesportavo ir gyveno šimtą metų, o kitas – ne

Ar gali vienas gydytojas išmanyti viską – endokrinologiją, mitybą, kineziterapiją, genetiką, ginekologiją? Funkcinės medicinos specialistė Algė Ivaškevičė mano, kad ne tik gali, bet ir privalo, nes tik suvokdami, kaip veikia visas organizmas, galime atrasti tinkamiausią kelią į sveikatą.

Tibeto pratimai ne tik padeda atsikratyti nereikalingų kilogramų, bet ir grąžina gyvenimo džiaugsmą

Pasak Tibeto vienuolių, reguliariai atliekant Tibeto pratimus galima ne tik sustiprinti ar išsaugoti puikią fizinę būklę, raumenų tonusą, atsikratyti nereikalingų kilogramų, tapti judresniu, bet ir susigrąžinti gyvenimo džiaugsmą.

Dietologė: kaip, atsisakius pridėtinio cukraus, išvengti nemalonių simptomų

Siekiantys gyventi sveikiau žino, kad vienas pagrindinių sveikos mitybos principų – pridėtinio cukraus atsisakymas. Vis dėlto gydytoja dietologė Jūratė Dobrovolskienė pabrėžia, kad išbraukus pridėtinį cukrų iš savo mitybos raciono staiga, smarkiai išauga nemalonių organizmui pojūčių tikimybė.

Ar maisto netoleravimą sukelia tik gliutenas?

Ar gali sveikas maistas tapti jūsų slaptu priešu? Vis tik taip atsitinka, kai organizmas netoleruoja tam tikrų maisto produktų ir prasideda įvairūs uždegiminiai procesai, kurie gali tapti lėtiniais. Tuomet dažnai pučia pilvą, lydi nuovargis, jaučiami įvairūs skausmai, išberia odą ar net pradeda augti svoris.

Pažangios technologijos leis susilaukti kūdikio ir vyresniame amžiuje

Nevaisingumo gydymo srityje – revoliucingas proveržis.

Moterys ir vyrai skirtingai serga vėžiu – kodėl taip yra?

Specialistai pastebi, kad vyrų ir moterų sirgimas onkologinėmis ligomis gana skirtingas įvairiais aspektais. Ir tam paaiškinti vis daugėja naujausiais mokslo pasiekimais pagrįstų argumentų.

Apie ką jus įspėja tinstančios kojos?

Yra žmonių, kurie sulaukę vasaros karščių su malonumu prisimena žiemos šalčius. Ne tik lėtinėmis širdies ir kraujagyslių ligomis sergantiems pacientams, bet ir sveikiems žmonėms karščiai neretai kelia fizinį diskomfortą.