Medikai įspėja: bėgiojimas lauke žiemos metu gali labai liūdnai baigtis

 (31)
Įprasta manyti, kad bet kokia fizinė veikla yra naudinga sveikatai. Pastaraisiais metais Lietuvoje jaučiamą žmonių poreikį sportuoti galima net pavadinti mada.
© Fotolia

Savarankiškai eksperimentuoti fizine veikla – pavojinga sveikatai

Paliesiaus fizinio krūvio terapijos klinikos vadovas ir Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Sveikatos vadybos katedros docentas Vytenis Kalibatas nesistebi, kodėl fizinis aktyvumas tapo madingu – juk viešojoje erdvėje tai ragina daryti žinomi žmonės, sportinės aprangos kūrėjai vilioja stilingais kostiumais, o sportuojantys įkvepia nudailintomis kūno linijomis.

„Ryžtas į savo rutiną įtraukti daugiau fizinio aktyvumo yra labai sveikintinas, tik dažniausiai sportuoti pradedantys žmonės tai daro savarankiškai arba pasikliaudami tik sporto disciplinas išmanančių specialistų rekomendacijomis. Toks požiūris yra rizikingas ir gali sukelti neigiamų pasekmių sveikatai. Kiekvienas organizmas skirtingai reaguoja į fizinį krūvį, todėl prieš pasirenkant sau priimtiną sportinę veiklą, reikia išsiaiškinti, kokia veikla teiks didžiausią naudą ir nedarys žalos organizmui“, – sako Vytenis Kalibatas.

Pradedančiųjų sportuoti tipai

Pasak Vytenio Kalibato, pradedančius sportuoti žmones galima suskirstyti į du tipus. Pirmajam priklauso jauni, gerai besijaučiantys asmenys, kuriems dar nenustatyti jokie sveikatos sutrikimai. Antrojo tipo pradedantieji sportuoti dažniausiai būna vyresnio amžiaus ir turi konkrečių sveikatos sutrikimų: antsvorį, padidėjusį kraujospūdį, rizikingą cholesterolio kiekį, sergantys cukriniu diabetu arba kuriems nustatyta prediabetinė būklė, jaučiantys chroninį nuovargį, įvairius judamojo aparato sutrikimus (raumenų, sąnarių skausmus ir pan.). Abiejų tipų žmonės tiki, kad fizinis aktyvumas jiems bus naudingas – vieniems padės puikiai praleisti laiką, sutvirtėti ir išsaugoti gerą savijautą, kiti galvoja, kad pradėjus judėti, pagerės jų sveikatos būklė.

„Abu tipai dar prieš pradėdami užsiimti fizine veikla daro tą pačią klaidą – nusprendžia sportuoti savarankiškai, geriausiu atveju išmokę taisyklingai atlikti fizinius pratimus, tačiau prieš tai neatlikę būtino savo fizinės ir medicininės būklės įvertinimo. Toks kelias ypač rizikingas antrajam tipui – žmonėms, turintiems vienokių ar kitokių sveikatos sutrikimų“, – apie savarankiško sporto riziką perspėja V. Kalibatas.

Medikai įspėja: bėgiojimas lauke žiemos metu gali labai liūdnai baigtis
© Fotolia

Eksperimentuoti fizine veikla – rizikinga

Manantys, kad bet kokia fizinė veikla yra naudinga, labai klysta. Kiekvienas organizmas yra individualus ir ne kiekvienam tinka tai, kas tinka draugui ar kaimynui. Bėgimas upės pakrante, kai lauke spaudžia šaltukas, yra rimtas išbandymas širdies veiklai, todėl socialiniuose tinkluose besipuikuojantys apledėję drąsuoliai gali sulaukti labai liūdnų pasekmių. Tik gerai treniruotas ir stiprios sveikatos žmogus gali be rizikos bėgioti lauke žiemos sezono metu, o tai gali įvertinti tik specialus funkcinio pajėgumo tyrimas. Fizinė veikla teiks norimą naudą tik tada, kai ją paskirs specialistai, išmanantys, kaip judesys veikia organizmo veiklą“, – neatsakingą požiūrį į aktyvią fizinę veiklą komentuoja Paliesiaus klinikos vadovas.

Individualizuoto fizinio krūvio nauda

Gydytojas atkreipia dėmesį, kad tiksliai dozuotas ir individualiai parinktas fizinis krūvis ne tik padeda žmogui išlikti sveikam ir veikia kaip prevencinė priemonė nuo ligų, bet turi ir terapinį, gydomąjį poveikį. Ilgalaikiais moksliniais tyrimais nustatyta, jog fizinis aktyvumas apsaugo žmogaus organizmą nuo bemaž 100 įvairiausių ligų.

Vidutinio intensyvumo fizinis krūvis padidina širdies susitraukimų dažnį, suaktyvina kraujotaką, endokrininę veiklą, skatina aktyviau dirbti kvėpavimo sistemą, pagreitina medžiagų ir energijos apykaitą. Visi šie procesai yra glaudžiai susiję su sveikatos rodikliais ir klinikinėmis diagnozėmis.

„Tam, kad asmuo iš fizinės veiklos gautų naudos sveikatai, būtina gydytojų ir fizinio krūvio specialistų sudaryta individualizuota fizinio aktyvumo programa ir tikslus planas bent keliems mėnesiams į priekį. Be tinkamai sudaryto plano, treniruotė yra tik atsitiktinių pratimų rinkinys, kuris nebūtinai prisidės prie sveikatos stiprinimo”, – fizinio aktyvumo reikšmę pabrėžia V. Kalibatas.

„Juk nevartojame medikamento nežinodami, kokia liga sergame, vos tik kur nors nugirdę, kad kažkam jis buvo veiksmingas. Juo labiau, nevartojame vaisto bet kokiomis dozėmis. Lygiai taip pat reikėtų galvoti ir apie fizinį krūvį – jis pirmiausiai turi tikti jūsų klinikinei būklei ir esamai fizinei formai, o tai įvertinti gali tik medicinos ir sporto mokslus išmanančių specialistų komanda. Svarbiausias tikslas – nepakenkti sveikatai, o ją stiprinti“, – priduria gydytojas.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Ką žolininkė Rasoklė rekomenduoja daryti peršalus (2)

Ją dažniaus sutiksite pievoje nei miesto gatvėje. Ji žino viską apie kiekvieną žolelę ir jos gydančias bei gražinančias galias. Susipažinkite: tai – žolininkė Rasa Subačienė-Rasoklė.

I. Kavaliauskaitė-Morkūnienė: pavasarį skaičiuoju kiekvieną vitaminą

Susikurti pavasario nuotaiką padeda maži moteriški malonumai, grožio ritualai. Indrė Kavaliauskaitė-Morkūnienė įsitikinusi, kad gerai jaustis pakanka šypsenos ir trupučio meilės sau.

Veganas nuo gimimo: užtikrinta sveikata ar pavojingas eksperimentas?

Veganizmas šiandien - kaip niekad populiarus. Vieniems tai – nereikalingas kraštutinumas, kitiems – vienintelis teisingas gyvenimo būdas.

Su šia problema susidura ketvirtadalis gimdžiusių moterų

Beveik ketvirtadalis gimdžiusių moterų jaučia nepasitenkinimą lytiniais santykiais.

Olimpiečių gydytojas Dalius Barkauskas: turiu blogą žinią moterims – jūsų kūnas nesutvertas bėgti (69)

Kodėl sėdėjimas žudo, o maratonas nesuteikia sveikatos, aiškina Lietuvos olimpiečių gydytojas Dalius Barkauskas (51 m.).

Nuo šio balo priklauso Tavo lieknėjimo sėkmė (1)

Prieš keletą metų, ieškodama kaip dar pagilinti savo žinias, dalyvavau dviejų dienų seminare.

Nėštumas ir gripas – kada tai pavojinga vaisiui?

Jei gydytojas diagnozavo gripą, tai dar nereiškia, kad galimos nėštumo komplikacijos ir todėl reikėtų panikuoti. Nėščiųjų gripo gydymas turi savo ypatumų. Jie susiję pirmiausia su labai nedaug leistinų gydomųjų preparatų, kurie veiktų efektyviai ir tuo pat metu nekenktų vaikui.

Požymiai, padėsiantys atpažinti, kad jums - gripas

Gripas – tai ūmi viršutinių kvėpavimo takų virusinė liga, kuri pasireiškia ūmiai, todėl dažnai pacientas gali įvardinti net tikslią dieną, kada prasidėjo simptomai.

Degtinė su pipirais ir kiti mitai, kaip gydyti gripą (1)

Nors apie peršalimą bei gripą kalbama nuolat, vis dar gajūs kai kurie mitai, kaip gydytis nuo žiemą kimbančių ligų. Pavyzdžiui, dažnai klaidingai manoma, jog viena iš peršalimo ligų komplikacijų ir yra gripas. Tačiau šių dviejų ligų nereikėtų painioti.

4 taisyklės, kad dantys būtų sveiki (1)

Gražūs ir sveiki dantys suteikia pasitikėjimo. Tačiau jei norite tokius turėti, o šeimos santaupų, skirtų atostogoms, neišleisti odontologo kabinete, verta žinoti kelias teisingos dantų priežiūros taisykles. Jų visai nedaug – vos keturios, tačiau laikytis jų būtina kiekvieną dieną.

9 patarimai, kaip gydyti šlapimo pūslės uždegimą (1)

Šlapimo pūslės uždegimą, dar vadinamą cistitu, sukelia įvairios kilmės bakterijos, kurios į žmogaus organizmą patenka nusilpus imunitetui.

3 žingsniai, kurie pašalins nuovargį vakarais ir suteiks daugiau jėgų

Sėdimo darbo diena nuo 9:00 iki 18:00 val., tuomet valanda transporto kamštyje ir namo grįžtate tarsi išsunkta kempinė? Viskas, ką galėtumėte dabar veikti, tai kristi veidu į pagalvę, nors miegui laikas dar neatėjęs? Pažįstamas jausmas?

Mitybos specialistė: -1 kg per mėnesį yra geriau nei -5

Sporto trenerė ir mitybos specialistė Rasa Vilkienė įvardina 4 lietuvių klaidas, siekiant gyvenimo būdą pakeisti sveikesniu.

Į ką atsižvelgti renkantis duoną? 2 duonos receptai

Maisto technologė Raminta Bogušienė - apie tai, ar tikrai duoną valgyti sveika?

Ne vien skausmas praneša apie vėžį (1)

Onkologiniai susirgimai dažnai prasideda tyliai ir neskausmingai. Susirgę žmonės gali ilgai nežinoti, kad juos graužia klastinga liga. Prasidedant ligai, o kartais ir gerokai vėliau, neskauda ir nieko nesijaučia. Neraminančių ženklų, žinoma būna, bet dažnas į juos numoja ranka ir prisimena tik tada, kai liga jau būna diagnozuota sudėtingoje stadijoje.