Ko atsisakyti lieknėjant – riebalų ar angliavandenių?

 (17)
Specialsitai patarai: norintiems vasarą džiaugtis dailiomis kūno linijomis, vertėtų susirūpinti jau dabar.
© Fotolia nuotr.

Patarimų, kaip atsikratyti per žiemą susikaupusių nereikalingų kilogramų, interneto platybėse yra tikrai daug, tačiau tik nedaugelis jų objektyvūs ir pagrįsti moksliškai – nenuostabu, jog vadovaujantis jais sunku pasiekti norimą rezultatą.

Ką naujausi moksliniai tyrimai sako apie antsvorio mažinimą, pasakoja Lietuvos Sporto Universiteto (LSU) docentas ir „Natural Pharmaceuticals“ sveikatingumo ekspertas Ramutis Kairaitis.

Ar tikrai būtina valgyti 5-6 kartus per dieną?

Visuomenėje plačiai paplitusi nuomonė, jog norintys atsikratyti nereikalingų kilogramų turėtų vengti didelių porcijų ir valgyti kas 2-3 val. Mat maistui įsisavinti yra reikalinga energija, todėl valgant dažniau išeikvojama daugiau kalorijų. Tačiau mokslininkai įrodė, kad energija sunaudota maistui įsisavinti priklauso ne nuo to, kokio dydžio porcijomis jis valgomas, o nuo per dieną suvartoto kiekio ir sudėties.

„Kitaip tariant, valgydami tris kartus per dieną po 800 kcal išeikvosite tiek pat energijos maisto įsisavinimui, kiek šešis kartus suvartodami po 400 kcal. Didesnio efekto maitindamiesi mažesniais intervalais ir porcijomis – nesulauksite, – sakė R. Kairaitis. – Svarbiausia yra neviršyti rekomenduojamos dienos kalorijų normos ir valgyti kokybiškus maisto produktus.“

Kodėl nevertėtų aklai pasikliauti etiketėmis?

Sveikai maitintis šiuo metu yra ypač madinga. Pavyzdžiui, JAV išgyvena tikrą maisto be gliuteno bumą – 2013 metų duomenimis, net trečdalis šalies gyventojų stengiasi atsisakyti maisto produktų, kurių sudėtyje yra gliuteno. Deja, sveikos mitybos mada puikiai naudojasi maisto pramonė, perdirbto maisto produktų pakuotes puošdama lipdukai ir etiketėmis: „natūralus“, „ekologiškas“, „be gliuteno“ ir pan.

„Savo sudėtyje neturintis gliuteno, tačiau perdirbtas maistas vis tiek yra prastas pasirinkimas, – įspėjo R. Kairaitis. – Perdirbtas maistas turi mažai maistingų medžiagų, daug cukraus bei konservantų. Renkantis maisto produktus reikėtų atidžiai įsiskaityti į jų aprašymą ir nesikliauti vien reklaminėmis etiketėmis. Kai kurie moksliniai tyrimai rodo, kad daug konservantų turintis maistas gali didinti antsvorį.“

Ko atsisakyti – angliavandenių ar riebalų?

Sumanymas riboti angliavandenius ir daugiau kalorijų gauti riebalų sąskaita (kraštutinis tokios mitybos pavyzdys – Atkinso dieta) ilgą laiką sulaukdavo daug kritikos. Buvo manoma, kad tokios dietos gali iššaukti įvairias sveikatos problemas, ypatingai širdies. Tačiau per pastarąjį dešimtmetį, daugėjant mokslinių tyrimų šiuo klausimu, požiūris po truputį keitėsi. Šiandien daugelis sveikatos specialistų sutinka, kad mažai angliavandenių ir daugiau riebalų turinti dieta yra žymiai efektyvesnė.

„Mažai angliavandenių turinčios dietos turi 2 – 3 kartus didesnį poveikį kovojant su antsvoriu, lyginant su riebalus ribojančiomis mitybos programomis, – žiniomis dalijosi ekspertas. – O svarbiausia, kad tokia mityba teigiamai veikia sveikatą – mažina diabeto, metabolinio sindromo riziką ir neturi žalingo poveikio širdies ir kraujagyslių sistemai. Vietoje rytinės košės suvalgę kiaušinį, nepadinsite susirgimo širdies ligomis rizikos, o sotesni jausitės ilgiau.“

Vis dėlto, jei riboti angliavandenių nenorite arba neturite galimybės – nėra taip jau blogai, tačiau būtina atskirti „gerus“ angliavandenius nuo „blogų“. Vertėtų rinktis daug skaidulų turinčius produktus ir vengti produktų iš baltų miltų bei cukraus. Taip pat reikėtų riboti vaisių sulčių vartojimą ir vietoje jų rinktis vaisius.

Kodėl baltymų vartojimu grindžiamos dietos yra efektyvesnės?

Jei norite sumažinti antsvorį ir neinvestuoti į tai daug pastangų – valgykite daugiau baltymų. R. Kairaičio teigimu, nereikalingus kilogramus tirpdančiose dietose būtent baltymai yra pats svarbiausias ingredientas.

„Baltymai pagreitina medžiagų apykaitą – vien jų įsisavinimui per dieną gali būti suvartojama nuo 80 iki 100 kcal, - teigė R. Kairaitis. – Taip pat jie teikia sotumo jausmą. Naujausių mokslinių tyrimu duomenimis, valgant maistą, kuriame yra 30 proc. baltymų, suvartojama iki 400 kcal per dieną mažiau.“

Be to, baltymai (ypač vyresniame amžiuje) palaiko raumenų masę. Anot eksperto, raumenys yra didžiausi kalorijų eikvotojai, todėl jų masės sumažėjimas yra blogiausia kas gali nutikti mažinant antsvorį.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Žymus mitybos ir antisenėjimo specialistas: žinau, kaip atsukti laiką atgal maždaug 20 metų (1)

Žymus prancūzų mitybos ir senėjimo prevencijos medicinos specialistas, septyniolikos šių sričių knygų autorius Claude'as Chauchard'as (71 m.) žino, kaip atsukti laiką atgal mažiausiai dvidešimčia metų.

Lieknėti padės arbata su cinamonu ir lauro lapais

Arbata su cinamonu ir lauro lapais spartina lieknėjimo procesą. Pasirodo, šie du prieskoniai teigiamai veikia virškinimo sistemą.

Išgirsta diagnozė sukrėtė 40-metį Žilviną, bet dar labiau pribloškė pažįstamųjų elgesys (5)

Prieš porą metų įkurta Vilniaus išsėtinės sklerozės draugija „Feniksai“ per trumpą laiką tapo aktyvia, gausų būrį sergančiųjų ir jų artimųjų, vienijančia organizacija. Draugijos vykdomas projektas „IS Gyvenimo mokykla“ leido vilniečiams dalyvauti paskaitose, susitikimuose, įvairiuose reabilitacijos bei meno terapijos užsiėmimuose.

Pavyzdys, kaip netinkama odos priežiūra gali sukurti gausybę problemų

Trečioji portalo Moteris.lt ir Grožio terapijos ir chirurgijos klinikos „Sugihara“ projekto dalyvė Ilona - puikus pavyzdys visoms moterims, kaip netinkama odos priežiūra, nors ir skiriant jai daug dėmesio, gali sukurti visą gausybę problemų.

Kaip turėtume keisti mitybos įpročius, kad gyventume iš tiesų sveikiau? PARSISIŲSK KNYGĄ (2)

Atsisiųskite knygą apie sveiką mitybą ir saugokite savo bei artimųjų sveikatą.

Tik vienas patarimas, kad šiais metais būtum liekna, sveika ir laiminga

Ar patikėtumėte, jei pasakyčiau, kad galite sulieknėti, tapti sveikesnėmis ir laimingesnėmis, vadovaudamosis tik vienu vieninteliu patarimu? Taip taip, perskaitėte visiškai teisingai.

Kietas riešutėlis: kaip kosmetologė per mėnesį padarė tai, ko kiti nesugebėjo per metus (5)

Trečioji portalo Moteris.lt ir Grožio terapijos ir chirurgijos klinikos „Sugihara“ projekto dalyvė Ilona buvo tikrai kietas riešutėlis grožio specialistams. Ne vienerius metus mynusi kelius į įvairius kosmetologijos kabinetus, moteris niekaip negalėjo išspręsti savo odos problemų. O jų buvo nemažai: pavargusi ir papilkėjusi oda su labai ryškia hiperpigmentacija ir užsikimšusiomis poromis. Vietomis buvo bėrimų ir potrauminių darinių.

Apie kamienines ląsteles ir vėžio gydymą, naujus organus bei sugrąžintą jaunystę

Apie tai, kad kamieninės ląstelės yra naujasis medicinos mokslo stebuklas, prabilta prieš beveik porą dešimtmečių. Neva jos padės pratęsti jaunystę, atauginti organus, atims darbą iš terapeutų bei chirurgų ir galbūt padarys žmogų beveik nemirtingą. Ar šios viltys nėra bergždžios?

Pratimai šlaunims ir sėdmenims stiprinti (2)

Po ilgų ir daugeliui tingių švenčių sveika pajudėti!

Dvigubas smūgis raukšlėms: plastikos chirurgas pristatė naują ginklą ir įvardijo, kaip neprašauti pro šalį (13)

Susitikęs su paciente, kuri demonstruos pokyčius prieš grožio injekcijas ir po jų, plastikos chirurgas Darius Radzevičius įvardijo klaidas, kurias daro siekiantys bet kokia kaina atjaunėti, ir pristatė naujieną – dvigubą smūgį raukšlėms.

Didžiausios klaidos, kurias daro trisdešimtmetės, prižiūrėdamos odą (1)

„Nuo 30 metų mūsų oda ne tik pradeda senti, vysti, praranda tonusą, bet labai dažnai moteris vargina bėrimai, aknė. Neretai klaidingai manoma, kad ji būdinga tik paaugliams, tačiau išties gali pasireikšti ir vyresniame amžiuje, o kartais trunka ir visą gyvenimą“,- sako grožio klinikos „Sugihara“ kosmetologė Odeta, komentuodama portalo „Moteris.lt“ ir Grožio terapijos ir chirurgijos klinikos „Sugihara“ projekto dalyvės Agnės odos būklės pokyčius.

Iš kuklumo rausta skruostai? Pasitikrinkite, ar jie nepraneša apie rimtą ligą

Nedingstantis veido raudonis, išsiplėtusių kapiliarų tinklas, bėrimai ir pūlinukai – visa tai vienos nemaloniausių odos ligų ženklai. Rožinė – lėtinė uždegiminė odos liga, kurios pirmuosius simptomus nesunku supainioti su akne ar paprastu odos jautrumu.

Ką rodo per didelis hemoglobino kiekis kraujyje? (3)

Atlikus kraujo tyrimą paaiškėjo, jog per didelis geležies kiekis mano kraujyje. Kas negerai? Ar būtina šeimos gydytojos konsultacija?

Medikai šią dažną ligą vadina "tyliąja epidemija" (1)

Dauguma osteoporoze susirgusių žmonių kurį laiką ligos simptomų nejaučia. Osteoporozė pasireiškia kaulinio audinio nykimu, struktūros pažeidimais ir lūžiais. Ši liga dažnai vadinama „tyliąja epidemija", nes kaulų masės netekimas yra neskausmingas ir besimptomis.

Kas gali sukelti kraujavimą tuštinantis? (1)

Pasituštinusi ant tualetinio popieriaus pastebėjau ryškaus kraujo lašus. Dėl kokių priežasčių gali pradėti kraujuoti tuštinantis? Aš esu gimdžiusi, yra nedidelis hemoroidinis mazgelis, man išoperuota tulžies pūslė. Kas gali sukelti kraujavimą, ar tai pavojinga?