Ko atsisakyti lieknėjant – riebalų ar angliavandenių?

 (17)
Specialsitai patarai: norintiems vasarą džiaugtis dailiomis kūno linijomis, vertėtų susirūpinti jau dabar.
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Patarimų, kaip atsikratyti per žiemą susikaupusių nereikalingų kilogramų, interneto platybėse yra tikrai daug, tačiau tik nedaugelis jų objektyvūs ir pagrįsti moksliškai – nenuostabu, jog vadovaujantis jais sunku pasiekti norimą rezultatą.

Ką naujausi moksliniai tyrimai sako apie antsvorio mažinimą, pasakoja Lietuvos Sporto Universiteto (LSU) docentas ir „Natural Pharmaceuticals“ sveikatingumo ekspertas Ramutis Kairaitis.

Ar tikrai būtina valgyti 5-6 kartus per dieną?

Visuomenėje plačiai paplitusi nuomonė, jog norintys atsikratyti nereikalingų kilogramų turėtų vengti didelių porcijų ir valgyti kas 2-3 val. Mat maistui įsisavinti yra reikalinga energija, todėl valgant dažniau išeikvojama daugiau kalorijų. Tačiau mokslininkai įrodė, kad energija sunaudota maistui įsisavinti priklauso ne nuo to, kokio dydžio porcijomis jis valgomas, o nuo per dieną suvartoto kiekio ir sudėties.

„Kitaip tariant, valgydami tris kartus per dieną po 800 kcal išeikvosite tiek pat energijos maisto įsisavinimui, kiek šešis kartus suvartodami po 400 kcal. Didesnio efekto maitindamiesi mažesniais intervalais ir porcijomis – nesulauksite, – sakė R. Kairaitis. – Svarbiausia yra neviršyti rekomenduojamos dienos kalorijų normos ir valgyti kokybiškus maisto produktus.“

Kodėl nevertėtų aklai pasikliauti etiketėmis?

Sveikai maitintis šiuo metu yra ypač madinga. Pavyzdžiui, JAV išgyvena tikrą maisto be gliuteno bumą – 2013 metų duomenimis, net trečdalis šalies gyventojų stengiasi atsisakyti maisto produktų, kurių sudėtyje yra gliuteno. Deja, sveikos mitybos mada puikiai naudojasi maisto pramonė, perdirbto maisto produktų pakuotes puošdama lipdukai ir etiketėmis: „natūralus“, „ekologiškas“, „be gliuteno“ ir pan.

„Savo sudėtyje neturintis gliuteno, tačiau perdirbtas maistas vis tiek yra prastas pasirinkimas, – įspėjo R. Kairaitis. – Perdirbtas maistas turi mažai maistingų medžiagų, daug cukraus bei konservantų. Renkantis maisto produktus reikėtų atidžiai įsiskaityti į jų aprašymą ir nesikliauti vien reklaminėmis etiketėmis. Kai kurie moksliniai tyrimai rodo, kad daug konservantų turintis maistas gali didinti antsvorį.“

Ko atsisakyti – angliavandenių ar riebalų?

Sumanymas riboti angliavandenius ir daugiau kalorijų gauti riebalų sąskaita (kraštutinis tokios mitybos pavyzdys – Atkinso dieta) ilgą laiką sulaukdavo daug kritikos. Buvo manoma, kad tokios dietos gali iššaukti įvairias sveikatos problemas, ypatingai širdies. Tačiau per pastarąjį dešimtmetį, daugėjant mokslinių tyrimų šiuo klausimu, požiūris po truputį keitėsi. Šiandien daugelis sveikatos specialistų sutinka, kad mažai angliavandenių ir daugiau riebalų turinti dieta yra žymiai efektyvesnė.

„Mažai angliavandenių turinčios dietos turi 2 – 3 kartus didesnį poveikį kovojant su antsvoriu, lyginant su riebalus ribojančiomis mitybos programomis, – žiniomis dalijosi ekspertas. – O svarbiausia, kad tokia mityba teigiamai veikia sveikatą – mažina diabeto, metabolinio sindromo riziką ir neturi žalingo poveikio širdies ir kraujagyslių sistemai. Vietoje rytinės košės suvalgę kiaušinį, nepadinsite susirgimo širdies ligomis rizikos, o sotesni jausitės ilgiau.“

Vis dėlto, jei riboti angliavandenių nenorite arba neturite galimybės – nėra taip jau blogai, tačiau būtina atskirti „gerus“ angliavandenius nuo „blogų“. Vertėtų rinktis daug skaidulų turinčius produktus ir vengti produktų iš baltų miltų bei cukraus. Taip pat reikėtų riboti vaisių sulčių vartojimą ir vietoje jų rinktis vaisius.

Kodėl baltymų vartojimu grindžiamos dietos yra efektyvesnės?

Jei norite sumažinti antsvorį ir neinvestuoti į tai daug pastangų – valgykite daugiau baltymų. R. Kairaičio teigimu, nereikalingus kilogramus tirpdančiose dietose būtent baltymai yra pats svarbiausias ingredientas.

„Baltymai pagreitina medžiagų apykaitą – vien jų įsisavinimui per dieną gali būti suvartojama nuo 80 iki 100 kcal, - teigė R. Kairaitis. – Taip pat jie teikia sotumo jausmą. Naujausių mokslinių tyrimu duomenimis, valgant maistą, kuriame yra 30 proc. baltymų, suvartojama iki 400 kcal per dieną mažiau.“

Be to, baltymai (ypač vyresniame amžiuje) palaiko raumenų masę. Anot eksperto, raumenys yra didžiausi kalorijų eikvotojai, todėl jų masės sumažėjimas yra blogiausia kas gali nutikti mažinant antsvorį.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Nauji dantys – per vieną dieną (10)

Skaitmeninės technologijos sparčiai keičia visą pasaulį, ir ypač sėkmingai taikomos medicinoje. Kaip jos pakeitė dantų protezavimo sritį, sutiko papasakoti odontologijos klinikos „Privati praktika“ vadovas gydytojas odontologas Jevgenij Travkin.

Ką aš supratau 30 dienų atsisakiusi pridėtinio cukraus (eksperimento rezultatai) (30)

"Baigusi savo eksperimentą – 30 dienų be pridėtinio cukraus, ėmiausi matematikos. Paskaičiavau, kad iki savo iššūkio vidutiniškai per dieną su maistu suvalgydavau apie 200 gramų cukraus", - sako Viktorija Žižiūnienė, nusprendusi atlikti eksperimentą - 30 dienų nevartoti pridėtinio cukraus, ir viską aprašyti dienoraštyje ((pirma dalis, antra dalis, trečia dalis, ketvirta dalis, penkta dalis).

Kaip ištverti iki vakarienės: rudeninių užkandžių topai (2)

Mitybos specialistai pataria, jog nė vienas dienos valgis negali sudaryti daugiau nei pusės viso dienos maisto. Papusryčiauti reikia per 2 valandas nuo atsibudimo, o pavakarieniauti – ne vėliau kaip 3 valandas iki miego.

Skundžiatės lėta medžiagų apykaita? 11 būdų ją pagreitinti (3)

Kūno masės augimo priežastis - ne vien netinkamas maistas. Yra žmonių, kuriems papildomi kilogramai auga, nes lėta jų organizmo medžiagų apykaita. Kaip ją pagreitinti?

4 dalykai, kuriuos būtina keisti, jei norite sulieknėti (3)

Šį kartą pakalbėkime apie labai akivaizdžius ženklus, kurie rodo, jog Tau ir vėl eilinį kartą nepavyks sulieknėti arba sulieknėjus nepavyks išlaikyti pasiekto rezultato.

Nejudrūs sąnariai, prarastas lankstumas, prasta koordinacija – yra būdas visa tai pataisyti (5)

Bokso pirštinės ant liaunų moterų rankų nė trupučio nemažina moteriškumo. Netgi priešingai – jį pabrėžia. Šį mišrių kovų menų trenerio Alfredo Lifšico teiginį savo kailiu nutarė patikrinti ir žurnalistė.

Lytinių lūpų korekcijos operacija – delikati ir vis labiau populiaresnė (3)

Lytinių lūpų korekcija darosi vis paklausesnė. Ką reikėtų žinoti ir ko neverta bijoti, aiškina plastinės ir rekonstrukcinės chirurgijos gydytoja, medicinos mokslų daktarė Loreta Pilipaitytė.

Plastikos chirurgas M. Kazanavičius: svarbu ne tik išmanyti kūno proporcijas, bet ir suprasti žmogaus psichologiją

Trečiadienio vakarą žymios Lietuvos moterys rinkosi į naujai duris atvėrusio Dermatologijos ir estetinės chirurgijos centro atidarymą.

Laima Tamulytė-Stončė: išryškėjus mano talijai spintoje atsirado daugiau suknelių (29)

Save vadindama įvairiausių lieknėjimo metodų maniake, šį kartą žinoma moteris džiaugiasi atradusi naują, griežtas dietas ir plastines operacijas pakeitusį būdą.

Viktorija: po 17 dienų - akivaizdūs pokyčiai (5)

"Jau 17 diena gyvenu be pridėtinio cukraus ir tikrai įsitikinau, kad tai yra pats nereikalingiausias produktas mano racione", - sako Viktorija Žižiūnienė, nusprendusi atlikti eksperimentą - 30 dienų nevartoti pridėtinio cukraus ir viską aprašyti dienoraštyje ((pirma dalis, antra dalis, trečia dalis, ketvirta dalis).