Ko atsisakyti lieknėjant – riebalų ar angliavandenių?

 (17)
Specialsitai patarai: norintiems vasarą džiaugtis dailiomis kūno linijomis, vertėtų susirūpinti jau dabar.
© Fotolia nuotr.

Patarimų, kaip atsikratyti per žiemą susikaupusių nereikalingų kilogramų, interneto platybėse yra tikrai daug, tačiau tik nedaugelis jų objektyvūs ir pagrįsti moksliškai – nenuostabu, jog vadovaujantis jais sunku pasiekti norimą rezultatą.

Ką naujausi moksliniai tyrimai sako apie antsvorio mažinimą, pasakoja Lietuvos Sporto Universiteto (LSU) docentas ir „Natural Pharmaceuticals“ sveikatingumo ekspertas Ramutis Kairaitis.

Ar tikrai būtina valgyti 5-6 kartus per dieną?

Visuomenėje plačiai paplitusi nuomonė, jog norintys atsikratyti nereikalingų kilogramų turėtų vengti didelių porcijų ir valgyti kas 2-3 val. Mat maistui įsisavinti yra reikalinga energija, todėl valgant dažniau išeikvojama daugiau kalorijų. Tačiau mokslininkai įrodė, kad energija sunaudota maistui įsisavinti priklauso ne nuo to, kokio dydžio porcijomis jis valgomas, o nuo per dieną suvartoto kiekio ir sudėties.

„Kitaip tariant, valgydami tris kartus per dieną po 800 kcal išeikvosite tiek pat energijos maisto įsisavinimui, kiek šešis kartus suvartodami po 400 kcal. Didesnio efekto maitindamiesi mažesniais intervalais ir porcijomis – nesulauksite, – sakė R. Kairaitis. – Svarbiausia yra neviršyti rekomenduojamos dienos kalorijų normos ir valgyti kokybiškus maisto produktus.“

Kodėl nevertėtų aklai pasikliauti etiketėmis?

Sveikai maitintis šiuo metu yra ypač madinga. Pavyzdžiui, JAV išgyvena tikrą maisto be gliuteno bumą – 2013 metų duomenimis, net trečdalis šalies gyventojų stengiasi atsisakyti maisto produktų, kurių sudėtyje yra gliuteno. Deja, sveikos mitybos mada puikiai naudojasi maisto pramonė, perdirbto maisto produktų pakuotes puošdama lipdukai ir etiketėmis: „natūralus“, „ekologiškas“, „be gliuteno“ ir pan.

„Savo sudėtyje neturintis gliuteno, tačiau perdirbtas maistas vis tiek yra prastas pasirinkimas, – įspėjo R. Kairaitis. – Perdirbtas maistas turi mažai maistingų medžiagų, daug cukraus bei konservantų. Renkantis maisto produktus reikėtų atidžiai įsiskaityti į jų aprašymą ir nesikliauti vien reklaminėmis etiketėmis. Kai kurie moksliniai tyrimai rodo, kad daug konservantų turintis maistas gali didinti antsvorį.“

Ko atsisakyti – angliavandenių ar riebalų?

Sumanymas riboti angliavandenius ir daugiau kalorijų gauti riebalų sąskaita (kraštutinis tokios mitybos pavyzdys – Atkinso dieta) ilgą laiką sulaukdavo daug kritikos. Buvo manoma, kad tokios dietos gali iššaukti įvairias sveikatos problemas, ypatingai širdies. Tačiau per pastarąjį dešimtmetį, daugėjant mokslinių tyrimų šiuo klausimu, požiūris po truputį keitėsi. Šiandien daugelis sveikatos specialistų sutinka, kad mažai angliavandenių ir daugiau riebalų turinti dieta yra žymiai efektyvesnė.

„Mažai angliavandenių turinčios dietos turi 2 – 3 kartus didesnį poveikį kovojant su antsvoriu, lyginant su riebalus ribojančiomis mitybos programomis, – žiniomis dalijosi ekspertas. – O svarbiausia, kad tokia mityba teigiamai veikia sveikatą – mažina diabeto, metabolinio sindromo riziką ir neturi žalingo poveikio širdies ir kraujagyslių sistemai. Vietoje rytinės košės suvalgę kiaušinį, nepadinsite susirgimo širdies ligomis rizikos, o sotesni jausitės ilgiau.“

Vis dėlto, jei riboti angliavandenių nenorite arba neturite galimybės – nėra taip jau blogai, tačiau būtina atskirti „gerus“ angliavandenius nuo „blogų“. Vertėtų rinktis daug skaidulų turinčius produktus ir vengti produktų iš baltų miltų bei cukraus. Taip pat reikėtų riboti vaisių sulčių vartojimą ir vietoje jų rinktis vaisius.

Kodėl baltymų vartojimu grindžiamos dietos yra efektyvesnės?

Jei norite sumažinti antsvorį ir neinvestuoti į tai daug pastangų – valgykite daugiau baltymų. R. Kairaičio teigimu, nereikalingus kilogramus tirpdančiose dietose būtent baltymai yra pats svarbiausias ingredientas.

„Baltymai pagreitina medžiagų apykaitą – vien jų įsisavinimui per dieną gali būti suvartojama nuo 80 iki 100 kcal, - teigė R. Kairaitis. – Taip pat jie teikia sotumo jausmą. Naujausių mokslinių tyrimu duomenimis, valgant maistą, kuriame yra 30 proc. baltymų, suvartojama iki 400 kcal per dieną mažiau.“

Be to, baltymai (ypač vyresniame amžiuje) palaiko raumenų masę. Anot eksperto, raumenys yra didžiausi kalorijų eikvotojai, todėl jų masės sumažėjimas yra blogiausia kas gali nutikti mažinant antsvorį.

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Ką žolininkė Rasoklė rekomenduoja daryti peršalus (2)

Ją dažniaus sutiksite pievoje nei miesto gatvėje. Ji žino viską apie kiekvieną žolelę ir jos gydančias bei gražinančias galias. Susipažinkite: tai – žolininkė Rasa Subačienė-Rasoklė.

I. Kavaliauskaitė-Morkūnienė: pavasarį skaičiuoju kiekvieną vitaminą

Susikurti pavasario nuotaiką padeda maži moteriški malonumai, grožio ritualai. Indrė Kavaliauskaitė-Morkūnienė įsitikinusi, kad gerai jaustis pakanka šypsenos ir trupučio meilės sau.

Veganas nuo gimimo: užtikrinta sveikata ar pavojingas eksperimentas?

Veganizmas šiandien - kaip niekad populiarus. Vieniems tai – nereikalingas kraštutinumas, kitiems – vienintelis teisingas gyvenimo būdas.

Su šia problema susidura ketvirtadalis gimdžiusių moterų

Beveik ketvirtadalis gimdžiusių moterų jaučia nepasitenkinimą lytiniais santykiais.

Olimpiečių gydytojas Dalius Barkauskas: turiu blogą žinią moterims – jūsų kūnas nesutvertas bėgti (70)

Kodėl sėdėjimas žudo, o maratonas nesuteikia sveikatos, aiškina Lietuvos olimpiečių gydytojas Dalius Barkauskas (51 m.).

Nuo šio balo priklauso Tavo lieknėjimo sėkmė (1)

Prieš keletą metų, ieškodama kaip dar pagilinti savo žinias, dalyvavau dviejų dienų seminare.

Nėštumas ir gripas – kada tai pavojinga vaisiui?

Jei gydytojas diagnozavo gripą, tai dar nereiškia, kad galimos nėštumo komplikacijos ir todėl reikėtų panikuoti. Nėščiųjų gripo gydymas turi savo ypatumų. Jie susiję pirmiausia su labai nedaug leistinų gydomųjų preparatų, kurie veiktų efektyviai ir tuo pat metu nekenktų vaikui.

Požymiai, padėsiantys atpažinti, kad jums - gripas

Gripas – tai ūmi viršutinių kvėpavimo takų virusinė liga, kuri pasireiškia ūmiai, todėl dažnai pacientas gali įvardinti net tikslią dieną, kada prasidėjo simptomai.

Degtinė su pipirais ir kiti mitai, kaip gydyti gripą (1)

Nors apie peršalimą bei gripą kalbama nuolat, vis dar gajūs kai kurie mitai, kaip gydytis nuo žiemą kimbančių ligų. Pavyzdžiui, dažnai klaidingai manoma, jog viena iš peršalimo ligų komplikacijų ir yra gripas. Tačiau šių dviejų ligų nereikėtų painioti.

4 taisyklės, kad dantys būtų sveiki (1)

Gražūs ir sveiki dantys suteikia pasitikėjimo. Tačiau jei norite tokius turėti, o šeimos santaupų, skirtų atostogoms, neišleisti odontologo kabinete, verta žinoti kelias teisingos dantų priežiūros taisykles. Jų visai nedaug – vos keturios, tačiau laikytis jų būtina kiekvieną dieną.

9 patarimai, kaip gydyti šlapimo pūslės uždegimą (1)

Šlapimo pūslės uždegimą, dar vadinamą cistitu, sukelia įvairios kilmės bakterijos, kurios į žmogaus organizmą patenka nusilpus imunitetui.

3 žingsniai, kurie pašalins nuovargį vakarais ir suteiks daugiau jėgų

Sėdimo darbo diena nuo 9:00 iki 18:00 val., tuomet valanda transporto kamštyje ir namo grįžtate tarsi išsunkta kempinė? Viskas, ką galėtumėte dabar veikti, tai kristi veidu į pagalvę, nors miegui laikas dar neatėjęs? Pažįstamas jausmas?

Mitybos specialistė: -1 kg per mėnesį yra geriau nei -5

Sporto trenerė ir mitybos specialistė Rasa Vilkienė įvardina 4 lietuvių klaidas, siekiant gyvenimo būdą pakeisti sveikesniu.

Į ką atsižvelgti renkantis duoną? 2 duonos receptai

Maisto technologė Raminta Bogušienė - apie tai, ar tikrai duoną valgyti sveika?

Ne vien skausmas praneša apie vėžį (1)

Onkologiniai susirgimai dažnai prasideda tyliai ir neskausmingai. Susirgę žmonės gali ilgai nežinoti, kad juos graužia klastinga liga. Prasidedant ligai, o kartais ir gerokai vėliau, neskauda ir nieko nesijaučia. Neraminančių ženklų, žinoma būna, bet dažnas į juos numoja ranka ir prisimena tik tada, kai liga jau būna diagnozuota sudėtingoje stadijoje.