Ką mitybos specialistė galvoja apie vegetarus

 (9)
Ar sveika atsisakyti mėsos?
© Fotolia nuotr.

Atsisiųskite mobiliąją programėlę

Atsako mitybos specialistė, sveikataipalankus.lt įkūrėja Raminta Bogušienė.

Tas klausimas kyla daugeliui ir daug žmonių mėsos nevalgymą tiesiogiai sutapatina su sveikumu ir tai atsitiko dėl to, kad mėsos valgymas pasiekė tokį lygį, kuris nėra sveikatai palankus nė vienam žmogui. Juk daugelis mūsų patiekalų prasideda „mėsa su...“. Tai nesistebiu ir mokslininkų pagrįstais tyrimais, kurie įrodo, kad gyvūninės kilmės baltymų vartojimo perteklius atvedė prie šio laikmečio pagrindinių ligų. Kodėl gyvūninės kilmės baltymų? O todėl, kad mūsų mitybose pradėjo dominuoti šie produktai, tai mokslininkams atsiranda darbo tyrimams, o tada žmonės puola į kraštutinumus ir taip ratu.

Vegetarizmas ir veganizmas negali būti siejamas su tiesioginiu sveikatinančiu poveikiu, tai etinis mitybos būdas, kai atsisakoma tam tikrų maisto produktų dėl etinių priežasčių. Nebūtinai vegetarinė mityba yra palanki sveikatai. Vieni vegetarai valgo daug perdirbto maisto, t.y., rafinuotų miltų, cukraus, daug druskos, daug riebalų. Daugelis paruoštų maisto produktų yra kepti ir neretai apskrudę ar gruzdinti. Dažnas vegetaras turi antsvorio ar sveikatos sutrikimų. Manote, kad vegetarinė pica sveikesnė nei toji su mėsa, tarkime, garuose virta vištiena? Nieko panašaus, tai ta pati pica, paprastai pagaminta iš rafinuotų miltų, nemažai druskos, riebių padažų, su žiupsneliu daržovių, ir neretai apdegusiu picos padu. Tai nėra sveikatai palanku. Nėra skaidulinių medžiagų, vitaminų, mineralinių medžiagų, riebalų rūgščių, trūksta antioksidantų.

Palyginkime tokią picą su sveikatai palankiu patiekalu, pavyzdžiui, garuose virtais grikiais, šviežiomis sezoninėmis daržovėmis su linų sėmenų nerafinuotu aliejumi ir garuose virtu vištienos gabaliuku. Gal angliavandenių, riebalų, baltymų bus panašiai, bet vitaminų, mineralinių medžiagų, antioksidantų, skaidulinių medžiagų ir kt. vertingų medžiagų skirtumas bus akivaizdus. Žinoma, yra viena, kai vegetarizmas tapatinamas su sveikumu ir kita, kai žmogus negali dėti į save maisto, kurio neleidžia jo etiniai įsitikinimai. Pastarąjį puikiai suprantu ir džiaugiuosi, kad žmogus įsiklauso į save ir žino, ko jo organizmui reikia. Bet jei tai suprantama kaip sveikatai palankiau, ar tiesiog mano draugė ar mitybos specialistė sakė, tai nėra sąmoningas ir teisingas pasirinkimas.

Buvo laikas, kai pati mėsos nevartojau, nors dirbau mėsos pramonėje, tiesiog organizmas nepriėmė ir nevalgiau. Žinoma, rūkytų, vytintų, sūdytų ar kitaip perdirbtų mėsos gaminių ant mano stalo nėra jau daugybę metų. Man tai tiesiog neegzistuojantis produktas, aš jo nevertinu kaip maisto, mano organizmui jo nereikia ir neturiu jokio noro jo valgyti, lentynas prekybos centruose apžiūrinėju tik iš profesinio smalsumo.

Eksperimentai ir žmogaus ieškojimai, kokia mityba jam tinkama, nėra blogai, tačiau drastiški ir į kraštutinumus linkę mitybos pokyčiai neretai atneša daugiau žalos nei naudos. Kaip ir minėjau, vegetarizmas ir veganizmas vien iš savęs nėra sveikatai palanki mityba, tai – etinės kilmės mitybos būdas. Tie, kurie tokių mitybos principų griebiasi dėl sveikatos, dažnai nusivilia, nes norimo efekto nepasiekia. Nutinka, kad pakenkia organizmui, jei ignoruoja organizmo poreikius, pavyzdžiui, trūkinėja lūpų krašteliai ar jaučiamas stiprus potraukis gyvūninės kilmės maistui, bet pasirinkta veganinė mityba neleidžia peržengti savo pasirinkimo. Toks žmogus nuolatos gyvena strese ir jaučiasi nelaimingas. Pavyzdžiui, daug blogiau bus tam vegetarui, kuris susižavėjęs ajuverdine mityba valgys daug pieno produktų, net prieš miegą pieno stiklinę išgers, o nuolat bus išbertas, jį vargins odos egzema, nuolatinė sloga ar virškinimo sutrikimai. Tai bus nuolatinis organizmo imuninės sistemos alinimas.

Prieš imantis naujų mitybos būdų, apie kuriuos perskaitėte knygose ar viešojoje erdvėje, pirmiausia įvertinkite juos kritiškai, o tik paskui imkitės priemonių ir tik įsiklausę į savo organizmą, kas jums tinkama. Ir nuolat klauskite savęs, ko dabar aš noriu valgyti ir kiek mano organizmui reikia suvalgyti, kad patenkinčiau fiziologinius poreikius, jausčiaui sotus ir pajusčiau valgymo malonumą.
Žinoma, jei organizmas pasakys valgyti mėsą tris kartus per dieną, ne mažiau kaip po 100 gramų kiekvieno valgymo metu ir dar stipriai perdirbtą, supraskite, kad jis sako netiesą, nes yra užterštas prastu maistu. Tokiu atveju patariu apsivalyti nuo prasto maisto, palaipsniui pereinant prie sveikatai palankios mitybos įpročių, ko pasekoje pradėsite jausti tikruosius organizmo poreikius.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikata

Pataria, kaip per mėnesį atsikratyti 2-4 kilogramų

Iki vasaros liko vos daugiau nei mėnuo, o šylančios dienos primena – atostogos, maudymosi sezonas jau ne už kalnų. Norėdami padailinti kūno linijas, o kartu ir atsisakyti per žiemą sukauptų nepageidaujamų kilogramų, kai kurie žmonės puola į desperaciją – laikosi itin griežtų dietų, valandų valandas pluša sporto salėje. Kaip neperspausti savęs, išlaikant gerą nuotaiką, formą bei savijautą?

Jogai įspėja: kvėpavimas per burną pavojingas tiek mažam, tiek suaugusiajam (1)

Žmogaus poreikis viską kontroliuoti yra beribis. Sąmoningai valdyti panūdome net tokią nevalingą organizmo funkciją kaip kvėpavimas. Kuo tai naudinga ir pavojinga, aiškinasi Virginija Rimkuvienė.

Kai sveika mityba virsta manija

Šis sutrikimas pirmą kartą paminėtas daugiau nei prieš 20 metų.

Eteriniai aliejai gali pakeisti kone visą vaistinėlės turinį

93 proc. lietuvių, rūpinantis vaikų sveikata, svarbu priemonių natūralumas.

Kokie 5 riešutai yra patys naudingiausi jūsų organizmui?

Riešutai – natūralus grožiui ir sveikatai būtinų vitaminų bei mineralų šaltinis, nepamainoma gamtos dovana mūsų organizmui.

Mankšta, kuri ne tik kūno riebalus degina, bet ir veikia kaip osteoporozės profilaktika

Sudeginti dvigubai daugiau kalorijų nei bėgiojant, atgauti vaikystės džiaugsmą ir pasidaryti asmenukę avint futuristinius batus, – net spirgėjau iš nekantrumo išbandyti treniruotę „Kangoo Jumps“.

Mėgstate naktinėti? Sužinokite, kaip tai jums atsilieps senatvėje

6,5 metų laiko trukęs tyrimas, kuriame dalyvavo daugiau kaip 430 tūkst. žmonių.

Dviguba pasmakrė dingo be plastinės operacijos (2)

Su amžiumi smakrą keliame vis aukščiau. Ne tiek siekdamos pademonstruoti ryžtą, kiek norėdamos gerai atrodyti nuotraukose. Deja, ateina laikas, kai paslėpti dvigubos pasmakrės nepadeda net šis gudrus triukas.

Naują gydymo metodą nuo migrenos išbandžiusi Eglė: gyvenimas pradėjo gerėti

Tie, kuriuos bent kartą yra ištikęs migrenos priepuolis, regis, atiduotų bet ką, kad tik jis liautųsi. Deja, numalšinti šį nepakeliamą skausmą ne taip jau paprasta. Laimei, mokslininkai rankų nenuleidžia – tiria, ieško, vėl tiria... Ir ko tik neatranda.

Trenerė Inga Žuolytė apie savo svorio pokyčius: toks gyvenimas – tik savęs kankinimas (7)

Žinoma tinklaraštininkė ir sporto trenerė ryžosi praleisti 10 savaičių be cukraus.