Kodėl kitiems dovanojame tai, ko patys nenorime gauti?

Kišame po eglute megztas kojines, nors patys norėtume rasti knygą, dovanojame šlepetes, nors svajojame apie dovanų čekį. Kodėl taip elgiamės?

Sako, kad mažos dovanėlės stiprina draugystę. Tikrai ne visada. Neretai pasitaiko, kad dovanos ne tik nesustiprina draugystės, bet netgi sukiršina žmones. Mat su dovanomis siejame pernelyg daug vilčių, o kuo daugiau vilčių, tuo daugiau nusivylimų.

Kaip atskleidė „Swedbank" Asmeninių finansų instituto užsakymu atliktas tradicinis šventinio laikotarpio finansinės elgsenos tyrimas, net trečdalis žmonių nusivilia kalėdinėmis dovanomis. Kodėl tai nutinka? Viena iš priežasčių - rinkdami dovanas dažniausiai nesivadovaujame universalia taisykle: „Nedaryk kitam to, ko pats nenorėtum sulaukti".

Taigi ko, anot tyrimo, lietuviai labiausiai nori sulaukti? 

15 proc. - dovanų čekio;

13 proc. - grynųjų pinigų;

11 proc. - knygos;

po 9 proc. - kosmetikos ir parfumerijos bei rankų darbo dovanos;

po 6 proc. surinko valgomos dovanos ir gėrimai; namų apyvokos daiktai; juvelyriniai dirbiniai bei aksesuarai; kompiuteris ir susijusi technika,

4 proc. - grožio SPA, masažo procedūros.

O ką ketiname dovanoti?

25 proc. - kosmetika ir parfumerija;

24 proc. - dovanų čekis;

21 proc. - valgomos dovanos ir gėrimai;

18 proc. - juvelyriniai dirbiniai ir aksesuarai;

15 proc. - grynieji pinigai;

14 proc. - namų apyvokos daiktai;

13 proc. - knyga;

9 proc. - rankų darbo dovana;

7 proc. - drabužiai, avalynė;

7 proc. - grožio, SPA, masažo procedūros.

Idealus sutapimas yra tik vienas - rankų darbo dovanos. Jas ir daryti, ir gauti nori tiek pat žmonių. Dar pataikyta su dovanų čekiais - jie abejose grupėse užima pirmąsias vietas. Bet štai su kitkuo nelabai pataikome.

Taip patogiau
Viena tendencija akivaizdi - perkame paprastai tai, ką nupirkti yra patogiau. Visi žino, kaip sunku išrinkti tokią dovaną, kuri būtų įkandama dovanotojui ir tiktų gavėjui. Todėl nutariama eiti lengviausiu keliu ir rinktis praktiškus variantus, kurie vienaip ar kitaip susinaudos - muilas, šampūnas, druska į vonią, kojinės, butelis brendžio, saldainių dėžutė... Taip ir nutinka - tokios dovanos susinaudoja ir... nelieka nei dovanos, nei prisiminimo apie ją.

Be to, visada norisi, kad žmogus, renkantis tau dovaną, bent truputį pasistengtų, pagalvotų konkrečiai apie tave,  o ne šluotų iš lentynų viską iš eilės ir tik paskui rūšiuotų: Petrui - šampūnas, Elenai - vonios druska, dar įmesiu kelis šokoladinius saldainius... Patys lengviausiu keliu eiti mėgstame, o štai iš kitų norim išskirtinio dėmesio.

Kiek netikėta, kad tiek daug žmonių dovanoms nori knygos - gal tikrai greitai tapsime labiausiai skaitančia šalimi Europoje? Bet kodėl knygų nedovanojame? Gal todėl, kad pataikyti šiuo atveju dar sunkiau nei perkant apatinį trikotažą - neužtenka žinoti, ką žmogus mėgsta skaityti, reikia dar ir išsiaiškinti, ką jis jau yra perskaitęs.

Kiek mažesnio, bet visgi šiokio tokio pažinimo reikalauja ir namų apyvokos daiktų ar interjero detalių dovanojimas - ar tai atitinka namų stilių, ar įtiks žmogaus skoniui, galiausiai - ar jam tikrai šito reikia? Žvakidė vis dėlto ne žvakė - ji nesudega. Užtat dulka ir užima vietą. O jei nukeliauja į sandėliuką, visada rizikuoji atsidurti nejaukioje situacijoje, išgirdus klausimą: „O kur ta graži žvakidė, kurią tau pernai padovanojau?"   

Dovanų čekis ar grynieji pinigai?
Vis dėlto keista, kad žmonės sako norintys asmeninio dėmesio, bet visai apsidžiaugtų po eglute radę... pluoštelį banknotų. Sunku rasti ką nors labiau nuasmeninto už pinigus. Netgi etiketo specialistai, rekomenduojantys prie dovanos pridėti ir pirkimo čekį, nelinkę vadinti pinigų tinkama dovana. Nieko sau Kalėdų stebuklas, ar ne? Aš tau - 50 litų, tu man - 50 litų, štai ir abu patenkinti? Situaciją gal labiau paaiškina išsamesnis respondentų amžiaus skerspjūvis - pasirodo, grynųjų pinigų labiausiai trokšta jaunesni žmonės. Galima suprasti tuos vaikus ir paauglius, kurie vietoj megztų kojinių ir knygos, norėtų po eglute matyti šiek tiek pinigų - juk patys jų neuždirba. Tačiau tikrai nevertėtų pinigų dovanoti tiems, kurie jų nestokoja - liksite nesuprasti ir neįvertinti.

Aukso viduriuku visiems tampa dovanų čekiai - atrodo ne taip beviltiškai kaip grynieji pinigai ir kartu palieka šiokią tokią teisę rinktis. Ne veltui, jie yra mėgstamiausi visose amžiaus ir lyties grupėse. Tiesa, ir čia galima prašauti pro šalį. Tarkim, padovanojate kokio nors prabangaus salono dovanų čekį už 50 litų, bet gavėjas už tiek galėtų įsigyti nebent batų tepalo ar durų rankeną. Į pinigus čekis niekada nekeičiamas, tad norėdamas jį realizuoti turi nusipirkti dar ir batus už 500 litų ar duris už 5000 Lt.

Vyrai ir moterys
Tai dar dvi skirtingos planetos. Neseniai teko skaityti, kad vyrams dažniausia dovanojami apatiniai ir... slidinėjimo įranga. Reikia tikėtis, kad moterys aklai tuo nepatikėjo ir nenuskubėjo pirkti slidžių tam, kuris paskutinį kartą ant jų stovėjo prieš 30 metų. Šita „statistika" tebuvo gudri reklama. Tiesa yra kur kas nuobodesnė. Anot „Swedbank" apklausos, vyrams labiausiai patinka gauti pinigus ir dovanų čekius, moterys mėgsta dovanų čekius ir... rankų darbo dovanas. Ne kiekvienas vyras taip pasitiki savo rankomis, kad rizikuotų ką nors jomis drožti savo moteriai, tad perka kosmetiką. Ne pats blogiausias pasirinkimas, bet pataikyti jiems sekasi sunkiai - juk ne kiekvienas skiria veido toniką nuo pienelio, ką jau kalbėti apie firmų pavadinimus, kurie jiems skamba kaip abra kadabra.

Panaši situacija turbūt ir su juvelyriniais dirbiniais bei aksesuarais. Sunku patikėti, kad tiek mažai moterų norėtų gauti papuošalų. Iš tiesų jos nori puoštis, tik tie papuošalai retai kada būna tokie, kokių norėtųsi...

Šiek tiek keista, kad paskutinėje vietoje tiek vienoje, tiek kitoje grupėje atsidūrė grožio ir SPA procedūros - juk pasilepinti mėgsta visi. Galima įtarti, kad to priežastis - prastai atliekamos paslaugos. Po švenčių masažo salonus užplūsta tokia galybė kuponų turėtojų, kad šansų sulaukti  reikiamo dėmesio lieka tikrai mažai.

Ką perka europiečiai?
Europoje pačia laukiamiausia dovana tapo... knyga - jos norėtų net 47 proc. žmonių (gali būti, kad vis dėlto netapsime labiausiai skaitančia šalimi Europoje). Toliau eina grynieji pinigai (kaip kartais arti vienas kito stovi dvasingumas ir pragmatiškumas); rūbai, avalynė (Lietuvoje visai nepopuliarūs); kosmetika; dovanų čekiai, DVD ir CD; saldainiai, masažai ir juvelyrika.

O šiaip ir Lietuvoje, ir Europoje dovanų apskritai atsikandama ir linkstama arba pirkti jų mažiau ir kokybiškesnių, arba nepirkti visiškai. Vis daugiau pinigų skiriama šventiniam stalui, prie kurio galėtų susėsti kuo daugiau artimųjų - buvimo kartu džiaugsmas tampa svarbesnis už turėjimo džiaugsmą. Argi ne tai ir yra Kalėdų prasmė? Ir svarbiausia - tokių Kalėdų nepavogs joks Grinčas.

Parašyk Redakcijai

Sekite mus:

Prenumeruok

Naujienlaiškį

Prenumeruodami portalą, Jūs sutinkate su taisyklėmis