Varginantis nugaros skausmas: kaip jo atsikratyti?

 (26)
Milijonai žmonių dirba sėdimą darbą ir nepakyla nuo kėdės diena iš dienos. Vėliau sėda į automobilį, grįžta namo ir įsitaiso ant sofos priešais televizorių. Nuo ilgo sėdėjimo labiausiai kenčia stuburas ir nugaros raumenys. Tai viena dažniausių medicininių problemų, nors kartą gyvenime paliečianti 8 iš 10 žmonių.
Nugaros skausmas
© Shutterstock

Pasak „Northway“ medicinos ir chirurgijos centro fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytojos Rūtos Burzdžienės, nėra tokios sporto šakos, kuri galėtų išgelbėti nuo nugaros skausmų. Pajutus diskomfortą neturėtumėte bėgti tiesiai į sporto salę ir stiprinti visus raumenis iš eilės. Pirmiausia, jums reikalingas gydymas.

Nugaros skausmas yra labai aktuali problema visoms amžiaus grupėms. Daug žmonių bando juos gydyti, tačiau nesėkmingai – skausmai vis dažniau ir intensyviau kartojasi. Kodėl?

Nugaros srityje kylantys skausmai yra didelė problema, o gydymo efektas labai priklauso nuo to, kaip gydomasi: mažinamas audinių sudirginimas ir skausmas, ar kartu gydoma ir pažeidimo atsiradimo priežastis. Medikamentai, fizioterapijos procedūros ir masažai efektyviai greitina gijimą, malšina skausmą, bet nekoreguoja priežasčių, leidusių atsirasti pažeidimui. Tad, jei nėra daromi tiksliniai gydomieji pratimai, koreguojantys pažeidimo priežastis, skausmai anksčiau ar vėliau sugrįžta. Deja, dažnai net intensyvesni nei prieš tai.

Nėra sporto šakos, kuri efektyviai gydytų nugaros skausmus. Kad ir ką skelbia reklamos – nei joga, nei kalanetika, nei pilates nugaros skausmų negydo.

Kaip reikėtų kovoti su nugaros skausmais?

Svertinės kaulų-raumenų sistemos veikla ir jos sutrikimai yra svarbiausi, nustatant skausmo ar išvaržos atsiradimo priežastis bei parenkant tinkamą gydymą.

Žiūrėdami siaurai, tik į porą slankstelių ar kelių milimetrų išvaržą diske tarp jų, nepamatysime skausmo priežasties, nežinosime, kaip ją gydyti. Stuburas – centrinė didelės svertinės sistemos ašis raumenims, lyg lynais sujungta su pečių juosta, dubens kaulais bei galūnėmis. Stuburo judesiai priklauso nuo raumenų, kurie jį judina, fizinių ypatybių ir nuo sąnarių judrumo. Raumenims praradus jėgą, elastingumą ar ištvermę, sutrinka ir stuburo veikla – vieni raumenys pernelyg įtempia, kiti per daug atpalaiduoja stuburo sąnarines jungtis.

Kaulų-raumenų sistemai netinkamai funkcionuojant stuburo judesiai tampa netaisyklingi, deformuojasi, mažėja tarpslankstelinių angų, per kurias išeina nervai, spindis. Gravitacijos jėgai netinkamai veikiant stuburo sąnarius ir tarpslankstelinius diskus, susidaro palankios sąlygos sąnarių pažeidimams, tarpslankstelinio disko išvaržoms bei nugaros skausmo atsiradimui.

Norint efektyviai kovoti su nugaros skausmais, svertinę kūno sistemą reikėtų ištirti biomechanikos metodais – įvertinti, kurių raumenų gebėjimas keisti ilgį atliekant judesį yra sutrikęs bei nustatyti plokštumas, kuriose fiziologinė judesio amplitudė yra ribota. Tik nustačius biomechaninių grandžių sutrikimus, dėl kurių judesys tapo netaisyklingas ir žalojantis, galima parinkti biomechaniškai tikslingus judesius, padėsiančius atkurti prarastas raumenų fizines ypatybes.

Gražinus raumenų jėgą ir elastingumą, didinant sumažėjusį sąnarinių jungčių judrumą galime gauti gerą ir ilgalaikį nugaros skausmų gydymo efektą.


Fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytoja Rūta Burzdžienė (medicinos ir chirurgijos centro „Northway“ nuotr.)

Kokias nugaros gydymo klaidas dažniausiai pastebite?

Bandymas savarankiškai spręsti nugaros skausmo problemas yra didelė klaida, neretai tas problemas padidinanti.

Net jei jaučiamas nestiprus skausmas, tai simptomas, signalizuojantis, kad kaulų-raumenų sistemoje nebėra balanso ir apkrovos struktūroms pasiskirsto neteisingai. Šį pradinį disbalansą reikėtų kuo greičiau koreguoti gydomaisiais judesiais, kad neatsirastų didesnių pažeidimų. Kuo ilgiau gydomasi bendro pobūdžio priemonėmis, tuo daugiau laiko ir pastangų tenka įdėti po to, kad būtų atkurta sutrikusi svertinės sistemos veikla.

Bene dažniausia klaida – bendro pobūdžio, arba „gerų, kažkam padėjusių“ pratimų darymas. Man keistas toks požiūris. Juk jei atsiranda skausmai širdies plote, nebėgame pas bendradarbį, turintį kardiologinių problemų, klausti, kas jam padeda. Einame pas specialistus, kad paskirtų būtent mūsų skausmą sukėlusias priežastis veikiantį gydymą. Kyla klausimas, kodėl stuburo, tokios didelės svertinės sistemos centro, gydymui metodus renkamės aklai – iš interneto, rekomendacijų ar lankstinukų?

Tie patys pratimai negali atkurti sutrikusios biomechanikos statybininkui, nuo kompiuterio neatsitraukiančiam teisininkui ir fiziškai pasyviam studentui. Jiems visiems reikalingas skirtingas gydymas.

Nereikėtų painioti gydymo – reabilitacijos su sveikatinimu ir sportu. Nėra sporto šakos, kuri efektyviai gydytų nugaros skausmus. Kad ir ką skelbia reklamos – nei joga, nei kalanetika, nei pilates nugaros skausmų negydo. Jei yra problema, reikia dirbti su tomis raumenų grupėmis, kurios ją kelia, o ne su visomis iš eilės. Bendras viso kūno lavinimas, geriausiu atveju, atidės problemos sprendimą kitam kartui.

Kiek trunka nugaros skausmų gydymas?

Nekalbant apie kritinius ir operacinius atvejus, gydymo trukmė labai priklauso nuo to, kiek didelės ir įsisenėjusios yra problemos.

Paprastai reabilitacijos įstaigose lankomasi nuo kelių savaičių iki poros mėnesių, bet manyti, kad per kelias savaites pilnai ir visam laikui pasveiksite, yra taip pat naivu, kaip tikėtis įgyti tobulas kūno formas visam gyvenimui po kelių savaičių užsiėmimų sporto klube.

Reabilitacijos metu efektyviai mažinamas skausmas, aktyvinama medžiagų apykaita pažeidimo zonoje, sudaromos sąlygos vykti gijimui, palengvinama „įsivažiavimas“ į tikslinių gydomųjų pratimų darymą. Reabilitacijoje išmokstama ką, kodėl ir kaip reikia daryti, kad būtų atkurta normali kaulų-raumenų sistemos veikla. Po to išmoktą programą reikia tęsti savarankiškai.

Tam, kad būtų visiškai atkurti normalūs kūno judesiai, darni kaulų-raumenų sistemos veikla, dirbti reikėtų apie pusę metų. O po to, be abejo, prižiūrėti savo kūną, kad vėl nesusidarytų sąlygos skausmui atsirasti.



Laimės receptas

Kaip jautiesi?

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją