Peršalę ar užklupti kitų ligų puolame stiprinti imunitetą. Pirma, kas šauna į galvą, – vitaminai. Tik ar nepadarome sau meškos paslaugos?
Dar labiau rizikuoja tie, kurie serga lėtinėmis ligomis. Išsamiau apie tai, kaip vitaminai mums gali pakenkti, rašoma Peterio Grunerto knygoje „Kaip mes nuodijamės“ (leidykla „Versus aureus“). Siūlome keletą sensacingų išvadų ir tyrimų, pateiktų minėtoje knygoje.
Vitaminas C netinka sergantiems vėžiu
„Viena vertus, buvo pripažinta, kad vitaminas C turi teigiamą poveikį ląstelių apsaugai. Antra vertus, jis teigiamai veikia ir sergančias ląsteles“, – rašo P. Grunertas. Laboratoriniu tyrimu, atliktu Niujorko „Memorial Sloan Kettering“ vėžio centre nustatyta, kad pelės, gavusios didesnes vitamino C dozes, tapo net 70 proc. atsparesnės vėžį gydančių medikamentų poveikiui. Be to, buvo nustatyta, kad pelių, kurioms buvo leidžiamas vitaminas C, vėžinės ląstelės greičiau išsivystė į auglius nei tų gyvūnų, kuriems tokios injekcijos nebuvo daromos.“
Provitaminas A netinka rūkantiems
Nors beta karotenas (provitaminas A) laikomas tokiu pat puikiu antioksidantu, kaip ir jau minėtas C, jis gali pakenkti. „Vieno Suomijoje atlikto tyrimo tikslas buvo įrodyti teigiamą beta karoteno poveikį rūkaliams. Tyrimo dalyviai kasdien gaudavo po 20 mg beta karoteno. Tokia dozė 10 kartų viršija įprastai rekomenduojamą dienos normą. Eksperimente dalyvavusiųjų rizika susirgti plaučių vėžiu padidėjo 16 proc. Kito JAV atlikto tryimo metu dozė siekė 30 mg, o vėžio rizika išaugo 28 proc. Šiame tyrime dalyvavo ne tik rūkaliai, bet ir darbininkai, kurių plaučiai buvo užteršti asbesto dulkėmis. Kituose su sveikais žmonėmis atliktuose eksperimentuose toks žymus vėžio rizikos padidėjimas nebuvo įrodytas.“
Vitamino B6 pavojai
„Tiriant vitaminą B6 (piridoksinas) buvo nustatyta, kad jis ne tik sudaro biochemines jungtis su kitais B grupės vitaminais, bet gali būti žalingas. Eksperimentas buvo atliekamas su moterimis, kurioms nuo menstruacinių negalavimų buvo duodamos didesnės šio vitamino dozės. Po kurio laiko 52 proc. dalyvių skundėsi neįprasta galūnių nejautra. Buvo nustatyta, kad vartojant didesnes vitamino B6 dozes, jis kaupiasi organizmo audiniuose. Tokios sankaupos gali sąlygoti nervų pažeidimus.“
Neperdozuokite vitamino E
Apibendrinus 19 tyrimų, atliktų 1993-2004 m., rezultatus, paaiškėjo, kad per ilgą laiką kasdienė 400 IE vitamino E dozė gali padidinti ankstyvos mirties riziką, tačiau kasdienės 200 IE dozės yra nekenksmingos. Šio vitamino problema ta, kad jis kaupiasi organizme, o papildomai vartojami vitamino preparatai gali jo kiekį organizme padidinti šimtus kartų. Manoma, kad viršijus tam tikrą dozę vitaminas E gali išbalansuoti organizmo antioksidacinę sistemą. Todėl visų pirma diabetikams ir sergantiems kraujagyslių ligomis jis nerekomenduojamas.
Beje, kaip skelbiama leidinyje „Journal of the American Medical Association“, paaiškėjo, kad vyrams, gavusiems vitamino E, prostatos vėžio rizika, lyginant su vartojusiais placebą, išaugo 17 proc.
Išeitis – gydyti ne ligą, o žmogų
„Medikamentų, vaistų ir maisto papildų sąveikos sritis yra tokia kompleksiška, kad net apytiksliai sunku nustatyti galimų sąveikų tikimybes. Vienoje 2007 m. lakritį paskelbtoje publikacijoje teigiama, kad Vokietijoje kasmet registruojama 300 tūkst. šalutinių poveikių ir medžiagų sąveikos sukeltų susirgimų ir 16 – 25 tūkst. mirties atvejų“, – rašoma knygoje „Kaip mes nuodijamės“. Situacija tampa sudėtingesnė, jei pacientai vienu metu nurodo keletą simptomų. Jei vienam pacientui nustatomas padidėjęs kraujospūdis, padidėjęs cholesterolio kiekis, diabetas ir Alzheimerio liga, skirtingų medikamentų sąveika užprogramuota iš anksto.
Tokiais atvejais daugiau privalumų turi pagrindinį medicininį išsilavinimą ir papildomą alternatyvią kvalifikaciją turintys gydytojai, kurie gydo ne atskiras ligas, o mato visumą.